Fungsi utama karburator adalah untuk mencampurkan udara dan bahan bakar dalam kadar nisbah yang tepat untuk menghasilkan campuran yang dapat terbakar dengan efisien di dalam enjin, serta mengawal pengeluaran dan peredaran campuran tersebut ke ruang bakar (silinder). Karburator bekerja berdasarkan Prinsip Bernoulli, di mana aliran udara yang laju di dalam karburator menciptakan tekanan rendah yang menarik bahan bakar untuk bercampur dengannya, dan jumlah bahan bakar yang ditarik akan bertambah seiring kelajuan aliran udara untuk meningkatkan kuasa enjin.
Fungsi-fungsi Karburator:
- Mencampur Bahan Bakar dan Udara:Misi utamanya ialah menyediakan campuran udara dan bahan bakar dalam nisbah yang sesuai mengikut keperluan enjin, memastikan ia boleh terbakar dengan efisien.
- Mengawal Aliran:Karburator mengawal jumlah campuran udara-bahan bakar yang masuk ke dalam enjin untuk memastikan prestasi yang optimal dalam pelbagai keadaan operasi enjin, seperti semasa memecut atau pada kelajuan malar.
- Menghasilkan Pengabutan:Ia akan menghasilkan pengabutan bahan api yang halus, yang kemudiannya disalurkan ke silinder enjin untuk pembakaran yang lancar.
- Memastikan Kadar Putaran Mesin (Idle):Komponen seperti ISAS (Idle Speed Adjusting Screw) dalam karburator berfungsi untuk menguruskan putaran stasioner enjin, yang mengawal kelajuan enjin ketika tidak ada pemecutan.
Cara Kerja Karburator:
Karburator menggunakan Prinsip Bernoulli di mana aliran udara yang masuk akan menghasilkan tekanan rendah dalam rongga karburator. Tekanan rendah ini akan menarik bahan bakar dari tangki untuk bercampur dengan udara. Semakin laju aliran udara, semakin rendah tekanan udara di dalam karburator, dan ini akan menarik lebih banyak bahan bakar untuk bercampur dengannya. Campuran udara-bahan bakar yang telah dihasilkan kemudian akan disalurkan ke dalam ruang bakar (silinder) enjin untuk proses pembakaran.
Karburator menggunakan Prinsip Bernoulli di mana aliran udara yang masuk akan menghasilkan tekanan rendah dalam rongga karburator. Tekanan rendah ini akan menarik bahan bakar dari tangki untuk bercampur dengan udara. Semakin laju aliran udara, semakin rendah tekanan udara di dalam karburator, dan ini akan menarik lebih banyak bahan bakar untuk bercampur dengannya. Campuran udara-bahan bakar yang telah dihasilkan kemudian akan disalurkan ke dalam ruang bakar (silinder) enjin untuk proses pembakaran.
No comments:
Post a Comment