MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Tuesday, October 01, 2024

Doa Allahumma Yassir Wala Tu'Assir

#motivasi #islam


“ربي يسر ولا تعسر ,ربي تمم بالخير”
Allahumma Yassir Wala Tu’assir Wa Tammim Bil Khoir



Maksud: Ya Allah permudahkanlah jangan dipersulitkan dan Engkau akhirkanlah dengan kebaikan.

Berikut beberapa manfaat memanjatkan doa Allahumma yassir wala tu'assir.

1. Memperoleh Ketenangan Hati
Dengan berdoa seseorang akan mendapat ketenangan dalam hati. Hal ini kerana, segala kegusaran dan pengharapan diadukan kepada Allah SWT. Apabila berada dalam keadaan tenang, ia membantu seseorang untuk menghadapi apa jua cabaran hidup dengan baik.

2. Mengukuhkan Iman
Doa membawa seseorang menjadi lebih dekat kepada Allah SWT. Ia mewujudkan sikap kebergantungan kepada-Nya sepenuhnya dalam setiap aspek kehidupan. Secara tidak langsung, ia membantu mengukuhkan keimanan seseorang.

3. Diberikan Kemudahan
Salah satu kelebihan utama berdoa dengan doa diatas adalah memohon kemudahan daripada Allah dalam urusan seharian. Ini termasuk urusan peribadi, keluarga, pekerjaan, dan lain-lain.

4. Dijauhkan Daripada Kesulitan
Doa ini juga berfungsi sebagai perlindungan agar dijauhkan daripada segala kesulitan dan ujian yang berat. Secara tidak langsung ia juga merupakan permohonan perlindungan daripada perkara yang buruk.

5. Mengukuhkan Ketabahan dan Kekuatan Diri
Dengan meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Allah, seseorang akan menjadi lebih kuat dan tabah dalam menghadapi dugaan. Mereka menyedari bahawa walaupun dalam situasi yang sukar, Allah sentiasa bersama dengan mereka.

Ujian Allah Mengikut Kemampuan HambaNya
Apabila berada dalam situasi yang sukar, ingatlah bahawa Allah menguji mengikut kemampuan hambaNya. Allah tidak akan memberikan ujian yang melebihi batas kemampuan seseorang hamba.

No comments:

Post a Comment