MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Thursday, March 31, 2011

KESAN MINUM AIR BATU/AIS DAN MANDI MALAM MEROSAKKAN PARU-PARU


 















HARDY BOY : Saya kekadang pelik, kenapa orang kate kalau nak diet elakkan minum air batu serta jangan minum berselang seli dengan minum air? Pelik, PELIK!!!

 Aku pun memang dah ketagih air batu, dalam peti ais kat rumah memang dah penuh dgn segala isi makanan sampai dah hampir takde tempat nak letak barang lain.hehehe.. Second, aku memang suke masak tapi sekarang dah tukar, aku masak siang je, mlm aku banyakkan berdiet, minum air dgn roti je, kalau terlebih lapar, tambah satu biji telur or seketul ayam takpun french fries.hehehehe... 
 
Orang kate, badan aku dah naik, so sekarang kena la ubah diet pemakanan. Percaya tak korang, aku nie memang malas bersenam tapi aku memang ketagih sepak punching bag eventhough dah malam dah (selain main badminton & basketball, tapi takde member la plk nak ajak main.huhuhu). Mentang-mentangla skrang nie dah tinggal sensorang je satu rumah sebab yang lain semua dah berpindah rumah selepas kawin. Bole dikatekan sekarang nie aku ubah bersenam dengan cara menendang/membantai punching bag ni sampai lebam-lebam kaki, tulang kering, lutut, siku & buku lima. Bukan nak belatih belasah orang pun {nanti tak pasai-pasai bermalam free-free dalam bilik sejuk (jail) }, negara kita nie kan ade peraturan. Punching bag digantung pada garaj depan rumah. Bila bantai punching bag nie, lemak dah mula turun sambil seronok dapat melepaskan stress bila penat bekerja di siang hari, jadi makin confident. Tak perlu lame, 15 minit cukup la tak pun 30 min, janji kita bersenam setiap hari sambil menguatkan stamina... Badan pun makin sihat...(^_^)...

Untuk diet, ape lagi yang nak kena buat selain bersenam? Sure la kena jaga pemakanan termasuklah jangan makan berat waktu malam. Lepas bace artikel di bawah, nampaknya selepas nie terpaksala aku kurangkan minum ais.huhuhu.... Sebelum tu aku pelik, ape kena mengena dengan minum ais, ais bukannya ade lemak.hahaha..Ade sesetengah tu, menurut lecturer aku dulu, berdiet la kononnya, tak minum minuman manis (kalau pergi kedai just order teh tarik kurang manis) tapi bab makan, order bukan main macam seminggu tak makan.hehehe.. Then, cakap tak makan nasi, tapi lauk bergunung-gunung atas pinggan sedangkan lauk tu la yang paling banyak karbohidrat & lemak...hehehe..
"Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca.
Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyakyang baru kita makan.  Ia akan memperlahankan penghadaman kita.  Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan
banyak saluran dan lama kelamaan ia akan   menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan  menuju  ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan. " 


Mari kita kupas satu demi satu dan mulakan dengan kesan minum air batu ke atas paru-paru. Mari kita buat eksperimen pertama. Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. Biarkan di atas meja untuk tempuh beberapa minit. Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar g elas ini.
Dari eksperimen ini, kita akan perhatikan titisan air di permukaan luar gelas ini. Kesimpulan dari eksperimen mudah in ialah, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air. Dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran esofagus ini terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon. Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity). Apabila s eseorang minum air batu seperti jus apel atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain.
Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila berbuat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak mencukupi.
Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah. 


MANDI MALAM
Kaitan mandi malam dengan masalah paru-paru juga adalah tersangat kuat, walaupun saya belum jumpa pengesahan secara saintifik, takpe nanti sama-sama la kita cari dlm internet. Apa-apa pun, mandi malam memang tidak elok kepada kesihatan kerana pada masa tersebut liang dalam kulit kita sedang terbuka luas. Dengan ini kesimpulan asal saya adalah tepat dan benar iaitu mandi malam menyebabkan masalah paru-paru seperti paru-paru berair. 
Dalam kes pesakit yang mengidap paru-paru berair, pesakit ini akan ditebuk lubang pada dadanya untuk memasukkan saluran getah kira-kira diameter 5mm.Salur getah ini disambungkan dihujungnya kepada satu beg plastik transparens. Di dalam beg plastik transparens ini terkandung cecair pekat mirip air jus tembikai. Ada pesakit yang memberitahu bahawa dia bermain badminton semenjak belasan tahun hingga usia sekarang iaitu lebih 50 tahun. Ia bermain waktu malam dan selepas bermain beliau akan mandi. Dari proses sains secara membuat pemerhatian ini kita sudah boleh membuat kesimpulan iaitu mandi malam juga mungkin boleh menyebabkan paru-paru berair. 


SO, JADIKAN DIRI KITA CANTIK DENGAN CARA SIHAT (^_^) 

 

6 comments:

  1. lepas ni kena lah kurangkan minum ais. huwaa. gelap masa depan tekak T_T

    ReplyDelete
  2. Yatie,thanks for that comment(^_^). Pasnie samela kita, sama2lah kita berdiet..huhuhu

    ReplyDelete
  3. tp kalo sekali sekala minum xpe kan??sbb parent saye jual ABC n CENDOL.. :)

    ReplyDelete
  4. ala rossa, takpe kalau jarang-jarang cume kalau bole elakkan, jangan minum semasa sedang ambil makanan berat, tunggu dia hadam dulu.hehehehe.

    Apa-apa pun, kalau diambil secara berlebihan sure memudaratkan. so, berpada-pada la dalam diet kite.. Saya pun suke tau cendol & ABC (^_^)

    ReplyDelete
  5. Org bekam pun nasihat begini. Good info

    ReplyDelete