MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Monday, April 04, 2011

ROOT CANAL TREATMENT (RCT) / RAWATAN AKAR GIGI UNTUK RAWATAN GIGI ROSAK



ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE
Pernah dengar ROOT CANAL TREATMENT (RCT) atau dalam bahasa melayunye RAWATAN AKAR GIGI? Awal 2009, aku dah buat RCT nie sebab gigi dah berlubang. Dah lame nak buat sbab nak makan pun tak selesa tetapi terpakse ditangguhkan kerana masa tu poket tengah.hehehe... 
On day, masuk je duit elaun Tesis RM1000, terus saya dengan bersemangatnya ke klinik gigi tanya macam mana nak wat RCT.

ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 2
Lepas doktor cek, dia cakap gigi geraham aku dah rosak, ade lubang. 
Then aku tanya "Ade cara nak rawat tak?"
Doktor cakap "Takde, awak kena cabut nie, dah rosak teruk, dah tak bole simen dah"... Saya tak puas hati 
"Kat sini bole buat RCT tak?"(Aku plk yang ngajar doktor gigi.hehehe). 
Doktor : Bole tapi mahal la... Awak cabut je pastu pakai gigi palsu, baru RM50 
(Hampeh doktor nie, sukati aku je suruh cabut... Duit bole cari, gigi mane nak cari...).
Aku : Kalau wat RCT berapa ringgit?
Doktor : RM200.00.
Aku : Huyooo!!! (terkejut, mahalnya. Memang mahal harganya, lagipun aku dah survey sebelum tue)...
Aku : Kalau nak buat RCT camner?
Doktor : Awak kena wat appointment dulu, dalam 2-3 minggu baru siap, kena datang sini seminggu skali..
Aku : Huyooo!!! (lamenye...).
Aku : Ok la, bila saya bole buat? Selasa minggu depan bole?
ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 3
Doktor : Ok, nnti awak datang (sambil tulis appointment aku kat kertas, maybe nak sediakan barang-barangnya)..

Actually, option lain slain RCT (Rawatan Akar Gigi nie) ialah anda bole buat CROWN tapi lagi mahal la, dalam RM1000 lebih satu..Mahal beb, tunggu la tabung buluh aku penuh dulu..hehehe..

Next week,
Aku pun datang lagi ke klinik gigi nie (susah juga nak cari sebab buka semua klinik gigi bole buat RCT nie)... tapi bertuah juga dpt doktor yang baik hati, dah berumur tapi pandai guna pendekatan psikologi.hehehehehe...

ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 4
First day, memang sakit sebab Doktor tu cucuk-cucuk sambil kikis isi dalam akar gigi geraham aku, nak keluarkan semua, biar kosong je laluan akar tu. Memang terasa sakit walaupun kena bius bila lidi plastik yang bergerigi tu Doktor cucuk-cucuk lebih-lebih lagi bila kena hujung akar gigi. Sebab tu doktor tu terkejut bila aku minta nak buat RCT, rupanya selain mahal memang sakit, so sebab tu la tak ramai yang sanggup buat. Tapi doktor tu baik, dia cakap kalau sakit, bagitau la...
Lepas doktor tu gosok-gosok dengan lidi plastik tu, dia pancutkan air dengan picagari biar semua kotoran keluar, then dia ulang lagi..


Seminggu sekali aku kena berulang-alik ke klinik tersebut, tunggu simen tampalan gigi tersebut mengeras, tapi nasib baik nurse2
ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 1

sane smua cun-cun, terasa bersemangat la skit.hehehehe

1 week, 
Doktor tu tanpal tampalan simen sementara, nak biarkan gusi pada  lubang tersebut mengecut.

2nd week,
Doktor tu pecahkan simen asal then simen balik dengan simen kedua.

3rd week, 
Kalau minggu ke 3 gusi tidak berdarah, doktor akan tampalkan dengan simen kekal.
ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 5

Sepanjang proses penantian tu, aku kena berpantang, tak bole makan menda sejuk-sejuk or terlampau keras. Memang ketagih nak makan, tapi bila teringatkan kepada RM2000 yang hangus tu, terus terpadam selera nak makan menda-menda tu, MAHAL WOOO!!!
ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 6

ROOT CANAL TREATMENT PROCEDURE - STEP 7
Alhamdulillah, memang hasilnya berkesan. Lepas siap semua prosedur tu, memang hasilnya kekal lama, lagi best daripada kaedah tampalan biase, tak terasa pun gigi kita tu pernah buat tampalan...

 

 

 

Dental Crown- www.animated-teeth.com

Dental Crown- www.animated-teeth.com


Dental Crown- www.animated-teeth.com


Dental Crown- www.animated-teeth.com


Moral of the story, sayangilah gigi anda semua sebelum habis wang ringgit anda untuk selamatkan dorang semua nie. Kalau dah takde gigi, mane nak cari ganti. Lainlah kalau ade teknologi baru yang membolehkan gigi kambing dimasukkan ke dalam gigi manusia..hehehehe..




34 comments:

  1. sy baru tadi buat RCT, sbb gigi dah patah dan rosak,alhamdulilah free of charge sbb ayh tentera.
    doc da ckp nanti umo 22 x le dtg la,kene gi private dentist. mule2 cuka gak sbb jumpe dentist sorang2 je. mase kena bius biasela x sakit sgt,mase doc kikis2 tu terasa sakit. doc mrh patah ari sabtu khamis br jumpe doc sbb gusi da bengkak,selamat da kumur dgn air garam kurang sakitla gusi sy.

    ReplyDelete
  2. hehe.. trima kasih hajar krn sudi komen....


    kekadang btl cakap orang, no pain no gain. kita sanggup sakit asalkan jadi cantik..

    apa2, walaupun sakit, alhamdulillah, nikmat makan saya juga kembali, xla sakit ktika makan mcm sblm buat treatment nie (^_^)

    ReplyDelete
  3. tetibe rase takot dengan RCT!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakit sekejap je, asalkan gigi masih lagi dpt diselamatkan..hehehe

      Delete
  4. leh tau x kt mane wt RCT 2? sy nk wt tp xtau kt mane..

    ReplyDelete
  5. banyak klinik yang boleh buat RCT, kos sekitar Rm200-400.
    Cuma saudari kena rajin tanya klinik jika mereka bole buat RCT kerana ada juga klinik yang tidak boleh buat.
    Then, jika mereka bole buat, mereka akan minta untuk saudari buat appointment supaya mereka dapat prepare utk RCT...

    ReplyDelete
  6. hello hardy boy, boleh saya tahu mana kamu buat RCT kamu? Dan berapa kos bersama dengan crown? saya perlu buat RCT tapi duit memang tak cukup.. ini gigi depan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya buat RCT di klinik di Kelantan, geraham belakang kos RM200, ada juga klinik yg RM400...

      klu crown yang saya survey, cecah juga kos RM3000 sebatang tapi bertahan lebih lama..

      Delete
    2. Hai assalamualaikum , boleh sya tahu , awk buat dkt klinik kerajaan ke klinik swasta

      Delete
  7. skrg ni akak kat klinik gg...cabut je kot gg geraham ni...siksa sakit gg 4 hari smp ke kepala....bln 11 lps buat rct kat simpang renggam.mulanya nk cabut tp doktor suggest buat rct.akak bgtau akak berada di sana cuma 5 hr utk follow up.....dok kata boleh...so 3 hr bturut2 follow up...stage 3 doktor tak dpt buat sbb gg sakit lg...bgtau doktor sok akak balik sarawak dan dia kata sambung klinik sini. balik sini...doktor kata baik buat semula sbb dikhuatiri mcm mana doktor sana buat dan tgu gg sakit baru dtg..nila gg tu pecah dan sakit. .... ngenangkan ngilu buat rct dulu nak je cabut tp tak tahulah mcm mana.....ketaq jumpa dok gigi...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. perkongsian yg menarik Puan, terima kerana sudi berkongsi....

      cuma RCT ni untuk sementara boleh la, saya pernah buat RCT tapi cuma boleh bertahan 5 tahun lebih sahaja kemudian gigi jadi yang dibuat RCT tu jadi mudah rapuh...

      Delete
    2. Sye pun dalam proses wat root canal juga...Google article bahasa english ..banyak yg cakap ada side effect cancer dan macam2 lagi dlm jangkamasa panjang...la nie..dah berbelah bagi...nak teruskan step ke2 OR ...nak suh doc cabut terus gigi nie...step pertama tebuk lubang and letak ubat mati kan akar ...step ke2 nanti buang akar yg mati dan tampal balik...
      Hu,,macam mana nie? Risau lah ..

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Kene bius tu sakit x sbb nak rct tu besok....huhu menyesalnya dengan tindakan dahulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tahan juga sakitnya kerana dulu saya disuntik pada 4 bahagian disekeliling gigi geraham semasa rct pada gigi tersebut

      Delete
  10. Saya baru 4 bln buat rct. Bende mcm gigi palsu /crown ke apa yg dia ltak atas gigi tu doktor buat mcm tergantung, bwh dia ada ruang terbuka yg menyebabkan sisa mknn berkumpul. Sayanak tanya doktor dia hantar pembantu dia jwb nanti gusi akan naik tutup bhgn bwh yg terbuka tu. Sampai skrg x naik2 sampai saya rasa doktor ni x buat dgn betul.

    ReplyDelete
  11. Td sy g klinik dia suh refer pakar utk buat rct. Dia anggarkan cost rm2k-3k. Biar betol???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... ni post 2011 mayb murah lagi... Sy pon survey jgk nak buat, total dlm RM2300... RCT & Crowning. Tp bayar ikut ms treatment tu... kena dtg 4x...

      Delete
  12. Br p klinik gigi kerajaan. Niat nk cabut gigi. Doktor bg option cabut or buat RCT. So pilih RCT.. Selamatkan gigi anda. Yg best harini buat cucian n tampalan sementara. Lg 3 minggu br buat RCT. RM 1 je bayaran. Terbaek layanan Kolej Pergigian Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  13. SALAM.
    BLH TAHU, ADA KESAN LAIN TAK SELEPAS BUAT RAWATAN RCT?

    ReplyDelete
  14. RM200 ke atau RM2000? Sy tgh ada masalah gigi geraham berlubang dan sakit sangat. Menitis gak air mata menahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kl root canal shj. .800
      Kl goverment ..free -50 ringgit

      Delete
  15. Huhu saya pun tengah plan nak buat RCT . Kt government takut lambat . Sebenarnya rm200 ke rm2000 ye ��

    ReplyDelete
  16. sy bru ja selesai RCT kali pertama.minggu dpn jmp dktor blik..msa rawatan tk sakit..lpas tu sakit berdenyut2.dktor kata mgkin sakit skit2 ...tp adoi laaa...lpas lbh krg 2 jam bru kurang sakitnya.. kos rm1200 sekali ngn crown..hrp tahan lama

    ReplyDelete
  17. Maaf tnya..awk buat kat klinik kerajaan ke swasta?

    ReplyDelete
  18. Akk pnah buat rct 2x.
    Alhamdulillah x sakit masa dktr korek nk bersihkan isi dlm gigi(saraf2) cuma rasa je doktor tekan2.

    Ni nk buat lg tp tgok apa cdgn doktor.

    ReplyDelete
  19. baru selesai langkah pertama. Mcm menyesal sbb sakit hahahaha

    ReplyDelete
  20. saya Baru je buat RCT minggu ni.. selesa... sakit masa kena korek2 ngan tools doc mcm gerudi tu... ngilu2 mcm minum ais je.. tp dia buat smpai hilang sakit ngilu tu... then lpas 2-3 hari gigi ni mcm kebas2 la... x sakit.. cuma x brape selesa.. sebab apa ye..

    ReplyDelete
  21. Hi, just nk share saya dh nk masuk kali ke 4 buat RCT tp rsa malang tak berbau, ttba tgh makan2 rsa gigi yg ada bt RCT tu patah sebelah..tapi bila cek belum berdarah lg, nk cabut xberani tp masih ada tampalan tu. Hari Khamis baru free nk jumpa Dr. Mesti gigi tu kena cabut jugak 😪😪

    ReplyDelete
  22. Hi, datang sini sebab cari pasal rawatan akar gigi ni sebab td jumpa doc sebab geraham dh pecah n sakit ngilu ooo.. Doc tgk pecah dah smpai ke akar. So ada 2 option sama ada nak buat rawatan akar tp mahal la sekarang rm700, atau cabut je. Cabut sebab geraham sebelah lg tu ak pernah cabut sebelum.ni so kalau cabut lg jadi besar gap n mcm.tak selesa pulak..hmm ak dilema ni.. Tp mcm nak buat RCT ni tp kos je la.. Apa pendapat? Huhu

    ReplyDelete
  23. saya baru buat RCT kat 2 gigi. baru 1st visit. hopefully survive the next few days before tampal permanently. kat shah alam, cost RM350 utk gigi depan. x termasuk crowning.

    ReplyDelete