MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Friday, September 24, 2010

Peristiwa Kecurian Pencuri Profesional Di Masjid UTHM

~Suspek Pembunuhan Datuk Sosilawati~
Takde kaitan langsung dengan post nie cuma bila aku tengok para penjenayah nie (termasuk la wajah pencuri dalam post aku kali), kenapala wajah kebanyakan penjenayah (termasuklah juga yang telah dihukum) tak sekejam jenayah yang dorang lakukakan, wajah macam rupe orang tak bersalah(innocent) walaupun memang terbukti dorang bersalah?!!




Thanks a lot to all of my blog visitors... Terasa segan plak klu ade orang bace blog aku nie. Yeala, blog nie aku create tahun 2004 masa futher study degree. One of my best member, Zizan cakap,
"Nape create blog, bkn best pn blog ko, xde orang bace pun..."
.
Memang pun, eventhough member2 & isteri aku sendri pn xbace sgt.hahaha....


Memang takde orang bace pun, melainkan orang yang tersesat tertaip ape2 sampai terlink ke blog aku...(^_^). Klu member2 enter my facebook, klu dorang alert, dorang akan jumpe la link ke blog aku nie... At least aku dapat berkongsi sesuatu ngn dorang...

Bahan kes yang dicuri pencuri..

Sebenarnya, tujuan asal blog ni aku create thn 2004 just untuk memudahkan aku search ke link-link dalam alam maya (bukannya alam barzah) & upload data-data penting untuk mengelakkannya daripada hilang.... So, satu-satunya orang yang bace blog nie, hanyalah diri aku sendiri (syok sendiri kot)..hahahaha...


Blogger yang aku paling minat dulu ialah Anna Abadi (http://www.geocities.com/azdriana).. Memang aku minat artikel dalam blog dia, sampai masa tengah feeling, jatuh hati dgn blog Teratak Anna Abadi tu, one day, dapat khabar mendukacitakan yang penulis blog tu, Anna telah menyahut panggilan ilahi.... Betapa kecewa, lebih-lebih lagi bila dah tak dapat masuk ke blog tu lagi...


Ade beberapa tajuk sensitif/berguna dalam blog nie yang aku tengok antara paling ramai orang surf.... Hopefully, apa yang aku kongsikan tu menjadi sesuatu yang bermanfaat & dapat membantu korang...

Bahan kes

Banyak artikel/material yang ingin dikongsikan cuma tidak berkesempatan lagi buat masa nie... Yang terbaru ialah pengalaman yang tak dapat aku & seluruh keluarga aku tak dapat lupakan pada 8 Ogos 2010 (iaitu masa besday aku), semasa convocation masters degree kat UTHM... 2 orang anak beranak pencuri berjaya mencuri beg tangan adik aku & hampir-hampir berjaya mencuri beg tangan mak aku juga....

Kes tu menyebabkan keluarga aku kepenatan terpaksa berada di Balai Polis Parit Raja, Batu Pahat, Johor menunggu pencuri ditangkap daripada tengahari sehingga Maghrib, kesian my mum & dad termasuklah adik-adik aku, kepenatan, dah la penat drive keta daripada Kelantan satu hari sebelum konvo tu belum hilang lagi, pagi-pagi la kena menunggu aku terima scroll, tengahari peristiwa nie berlaku....

Anak beranak pencuri profesional (memang tak sangka dengan perwatakan dorang berlakon dengan muka kesian, mereka berjaya memperdayakan ramai orang. Kalau dorang tak pandai, takkan la dorang banyak kali jadi kes polis. Polis-polis Parit Raja pun kenal dorang nie & modus operandi dorang). Memang geram...



Sambung cerita lagi: Alhamdulillah, konvo pada pagi tu tamat lebih kurang pkl 12tghari + sesi bergambar kenangan bersama famly & kawan-kawan, tapi tunang tak dapat hadir... Peristiwa berlaku sepantas kilat, sebaik sahaja selesai menunaikan solat Zohor, bapa aku bgtau beg tangan adik aku hilang... Terkejut + penat pun tak hilang lagi... Puas dah cari, habis akal dah, last2 kitorang decide ke balai polis Parit Raja untuk report IC adik aku hilang...

Sampai je Balai Polis Parit Raja, lepas report polis dibuat, pegawai polis penyiasat terus jalankan siasatan (aku ingatkan polis nie garang, tapi dorang nie cukup profesional, cume garang dgn penjenayah je, tapi peramah dgn masyarakat). Pegawai tu pun mula call pejabat keselamatan UTHM. Berita baik, pengawal keselamatan dah berjaya menangkap pencuri tersebut. Pelik + terfikir camner dorang bole tangkap?!!

Terus bergegas ke pejabat security guard UTHM. Sampai je, security guard bgtau yang dorang berada dalam pejabat, kena soal siasat dgn pengawal keselamatan. Ade dua orang, seorang makcik & anaknya angkat perempuannya. Lepas habis disoal siasat, pencuri tersebut dibawa ke balai polis Parit Raja dan disambung soal siasat oleh pegawai polis penyiasat di sana.

Menurut pengawal keselamatan (merupakan bekas warden di penjara), dorang sebenarnya selalu menerima aduan mengenai perempuan ini daripada mangsa (para pelajar) & cleaner tapi tiada bukti. Ramai pelajar yang jadi mangsa kena curi barangan seperti beg dan laptop. Cleaner pun suspect la dorang punyer kerja sebab masa kejadian-kejadian tu berlaku, 2 beranak tu memang ade datang ke surau. Dua beranak nie pun mmg orang luar, tapi pihak universiti tak dapat nak tahan dorang daripada masuk UTHM.

Tapi pada hari tu, pengawal tu perhatikan dorang nie. Sebaik sahaja dorang keluar masjid, pengawal tu tahan dorang, minta geledah beg tangan dorang. Selepas digeledah, dia jumpa beg tangan wanita, tapi IC gambar lain, alamat Kelantan plak tu. Bila ditanya, pencuri nie cakap yang tu beg & ic anak dia (yang memang mempunyai penyakit sedikit terencat akal. Dia cuma ikut je ape-ape cakap makcik tu & seorang yg pasif). Memang tak logik, dah la rupe & umur dalam gambar tu berbeza, bila masa plk anak dia jadi orang "Kelantan" nie??!.
Apa lagi, pengawal tu tahan la dorang nie.

Betapa jahatnya dorang nie, dorang mula mencuri barang orang yang sembahyang kat Masjid tu semasa yang lain sedang sembahyang. Dorang pun akan sembahyang sama, tapi bila sampai rakaat pertengahan sama ada rakaat 3-4, dorang akan keluar saf dan ambil barangan jemaah.

Kekadang, dorang nie buat-buat tido kat belakang saf, bila mangsa leka jer, terus je dorang ambik barang-barang, sepantas kilat. Biasenya anak dia yang ambik, makcik tu akan cover line. Betapa buruknya makcik nie, dia siap train anaknya tu utk jadi pencuri mcm dia nie....

Masuk je balai polis, pencuri 2 beranak nie diletakkan kat tepi. Lepas sorang, sorang pegawai lain masuk. Sebaik sahaja dorang masuk, dorang mesti cakap,
"MUKA KO NIE LAGI!!! TAKDE MUKA LAIN KE NAK MENCURI?"

Polis penyiasat tu bagitau la, makcik nie, memang dah banyak kes dah tapi tak dapat nak dakwa or tangkap sebab biasenya mangsa-mangsa dorang nie tak mahu bawa ke peringkat atas. Memang terlalu banyak kes, tak insaf-insaf, xserik-serik kena tangkap...

Antara kes-kesn lain yang dorang lakukan, banyak kali dorang nie masuk masa majlis perkahwinan sedang berlangsung, dorang curi duit kenduri orang kahwin.
Ade tu, masa Parit Raja banjir, boleh dorang nie masuk rumah mangsa banjir nie pastu mencuri duit dorang.

Kes lain plak, makcik 2 beranak nie pernah curi duit cafe kat UTHM. Tapi same jugak, dah dapat bukti & saksi lagi, tapi taknak mengaku jugak... Bila teruk kena pressure ngn Polis, baru la mengaku kesalahan dorang. Tapi, kemudiannya, mangsa pun tak mahu bawa ke peringkat atas sebab ke turun naik mahkamah.

Aku tanye la "Takde orang ke nak amik dorang keja?"
Polis : " Ada, tapi bila dorang kerja, dorang mencuri plak duit majikan dorang, memang tak bole harap".

Mak aku yang tengok makcik tu pun memang terasa nak maki je, tapi terpaksa bersabar sebab dalam Balai Polis, kalau aku jgn cakap la, terasa nak bagi penerajang jer kalau pencuri tu lelaki...

Sambung cerita...

Pegawai Penyiasat soal la pencuri 2 beranak nie, tapi macam biase la, memang degil gila, cakap berputar-putar belit, tak mengaku pastu dok ulang ayat
"mentang-mentangla saya nie miskin..."


Dorang 2 beranak nie memang cukup pandai berlakon. Ayat memang berbelit-belit & tak logik.

Bila kena soal siasat pun, memang degil, tak mahu mengaku sedangkan bukti & saksi dah ada depan mata. Nak tambah pressure lagi, pegawai polis tu minta polis wanita untuk bogelkan 2 orang anak beranak tu dalam bilik, alasan untuk cek sama ada bahan kes ada dengan dorang. Polis tu bagitau kitorang, saje je nak malukan dorang + tambah pressure supaya dorang serik (tapi dorang nie hati kering). Polis tu cakap, "kalau lelaki memang dah makan penerajang dia dah!!! nasib la perempuan".

Kes pada hari tu memang cukup panjang, dipendekkan cerita pegawai penyiasat tu bawa 2 beranak nie ke lokasi kejadian. Lepas kena pressure & ugut kena terajang masuk dalam parit besar kat tepi masjid UTHM tu, baru la dorang tunjukkan lokasi mana dorang sorokkan barang kes. Rupa-rupanya dorang sorokkan dalam tangki air dalam tandas perempuan kat masjid tu. Ada beberapa barang lain ditemui macam henset & beberpa barang lain yang berharga bagi dorang tapi bukan dorang. Ade beberapa barang lain yang polis tu tak dapat temui, maybe 2 beranak tu dah campak dalam mana-mana tong sampah.

Mak aku cakap, beg mak & adik aku tu memang ada kat sebelah masa tengah tggu adik aku g toilet. Sepantas kilat, sedar-sedar beg adik tu dah tiada. Rupe-rupenya, masa nie la anak dia yang ade mental problem tu ambik & bawa masuk toilet. Nasib baik beg tangan mak aku tak sempat dia nak ambik, kalau hilang, memang masak la kitorang....

Petang tu, dah pukul 6 dah, bersambung kat balai polis. Beberapa ketua polis dah bersedia untuk tahan reman & dakwa dorang nie kat mahkamah. Dorang pun dah mengaku salah. Dorang bagitau, semua barang-barang kes akan dorang ambil & simpan dalam simpanan polis sebagai bukti. Adik aku kena ke mahkamah beberapa kali untuk sesi perbicaraan kes.

Memang keputusan cukup berat, separuh hari kerja dorang habis melayan kes nie je. Banyak documentation dah siap, tunggu masa je untuk di forward masuk ke kes mahkamah. Tapi masalahnya, adik aku nie sedang belajar kat UMP, Pahang, susah nak berulang-alik ke Mahkamah Batu Pahat, sapa lagi yang nak bawa adik perempuan aku nie ulang-alik sepanjang beberapa persidangan mahkamah. Masing-masing terasa serba-salah, bingung memikirkan tindakan yang paling wajar diambil...

Maghrib pun menjelang...
Lepas berfikir panjang, dengan berat hati, dengan berat hati, kitorang memaklumkan para pegawai penyiasat yang kitorang terpaksa tarik balik kes, laporan pada hari tersebut cuma akan direkod sahaja.... Gambar-gambar pencuri 2 beranak tu diambil oleh pegawai polis supaya dapat disebarkan kepada seluruh universiti untuk mengelakkan kejadian bersama berulang-kembali, bukan dengan niat untuk memalukan mereka, tapi supaya semua pelajar berhati-hati apabila ternampak mereka.


Hari yang cukup memenatkan, kesian aku tengok seluruh famly aku, so aku decide drive keta sampai ke Seremban, cadang bermalam kat untuk jumpa adik aku sorang lagi kat SMAP Labu.


Khabar mendukacitakan, sampai Seremban pada pukul 11 or 12mlm, puas pusing satu Seremban cari hotel, semua hotel penuh..... "WHAT A DAY?!!! BANYAK KHABAR MENDUKACITAKAN".

Selepas pick-up adik aku, pkl 2 aku call bapa sedara kat Bangi, nasib baik dia angkat, cakap nak bermalam kat rumah dia... Alhamdulillah, dengan kepenatan, sampai juga kat Bangi pada malam tu, dah la aku nie tak familiar sgt jalan ke rumah uncle aku tu.... huhuhu..


Respond email daripada ketua pengawai keselamatan UTHM kepada penulis (klik untuk besarkan)



Selepas beberapa minggu kemudian, aku dapat balasan email daripada ketua pengawal keselamatan UTHM lepas aku send gambar pencuri-pencuri nie kepada mereka.





hardy boy : Masih lagi geram dengan peristiwa nie... JUGA TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA KEPADA PIHAK POLIS BALAI POLIS PARIT RAJA YANG BERTUNGKUS LUMUS MEMBANTU KAMI BERMULA PKL 2 PTG HINGGA HAMPIR 8 MALAM... HANYA ALLAH SAHAJA YANG DAPAT MEMBALAS JASA DAN BUDI PIHAK TUAN...


No comments:

Post a Comment