MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Saturday, August 13, 2011

KEHEBATAN PEDANG SALAHUDDIN AL-AYUBI

Rujuk kepada entry  saya terdahulu Panglima Islam Salahuddin Al-Ayubi



Pedang Salahuddin al-Ayyubi
KEHEBATAN PEDANG SALAHUDDIN AL-AYUBI

Pada suatu ketika dulu seni pembuatan senjata oleh orang islam sangat hebat,antara yang terkenal ialah Damascus Sword & scimitar..pedang yang melengkung...salah satunya digunakan oleh seorang tokoh yang tidak asing lagi..Salahuddin Al-Ayubi..

Diceritakan, hebatnya pedang Salahuddin Al-Ayubi mampu membelah sapu tangan sutera yang melayang jatuh ke atasnya, mampu memotong pedang lawan dan mampu membelah batu tanpa ia menjadi tumpul.

Sejauh mana kita semua mengenali sudut hidup pahlawan Islam terunggul semasa zaman peperangan salib, Salahuddin Al-Ayyubi? Beliau sangat terkenal sebagai tokoh yang berjaya menghantar rasa gerun dan hormat kepada tentera-tentera musuh. Lebih manis lagi, peribadi inilah yang telah memimpin pembebasan Tanah Suci ketiga umat Islam daripada cengkaman Kristian hampir seratus tahun lamanya.

Prof Dr. Peter Paufler and kumpulannya di Teknikal Universiti Dresden, Jerman apabila mereka menemui TIUB KARBON NANO (carbon nanotube) di dalam pedang yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi dan tentera-tentera Islam dalam peperangan salib. Carbon nanotube inilah yang telah menjadikan pedang-pedang pejuang Islam sangat istimewa; SANGAT TAJAM tetapi MUDAH LENTUR. Penemuan ini telah diterbitkan oleh jurnal Nature (antara jurnal saintifik paling berpengaruh di dunia) pada tahun 2006

Tahun 1192. Richard yang Berhati Singa(Lion Heart), raja Inggris yang memimpin tentara Kristian dalam Perang Salib III, bertemu dengan musuh ketatnya, pemimpin muslim Salahuddin al-Ayyubi. Kedua pemimpin ini saling hormat-menghormati. Kedua pemimpin yang kemudian menjadi legenda itu, mempamerkan senjata masing-masing.
Image Detail
Pedang Salahuddin al-Ayyubi
PEDANG English Broadsword milik Richard the Lionheart

Richard mengeluarkan pedang lebar berkilat buatan pembuat pedang(blacksmith) terbaik Kepulauan Inggeris. 

Salahuddin menghunus pedang kesayangannya. Pedang lengkung buatan tukang besi di Damaskus yang tidak berkilat. kemudian Richard membelah sebuah kotak dari besi hingga putus dan Sallahudin Al Ayubi kemudian melepaskan kain sutera halus hingga terbang dan jatuh di permukaan Pedang Lengkung Damaskus dan kemudian sutra tersebut terbelah dua kerana sangat tajamnya pedang beliau.(Kisah Logam, buku saku terbitan Pustaka Ladybird)


Rahsia pembuatannya terletak kepada sejenis bahan yang dinamakan Wootz steel,orang eropah sendiri kagum dgn senjata islam mase tu..



A carbon 
nanotube
Pedang ini diteliti oleh para ahli metalurgi sudah memakai teknologi NANO tanpa diketahui oleh pandai besi Damaskus sendiri, kerana zaman tersebut teknologi maju seperti sekarang.
Pedang Damaskus dibuat dari baja(ukku=india, wootz=english) yang diimport dari tambang-tambang bijih di India. Teknologi pembuatan pedang ini telah pupus di abad ke 18 keranakan cara pembuatan yang hanya diketahui secara turun temurun dari keluarga pandai besi di Damaskus.
Para ahli metalurgi bertanya-tanya  bagaimana para pandai besi di Damaskus boleh membuat pedang sekuat dan setajam itu. Soal  struktur logam di dalamnya juga menjadi pertanyaan besar.
Hanya pada zaman  sekarang, jawapannya baru ditemui di Jerman. Para pandai besi di Damaskus itu, secara tidak  sedar, menerapkan teknologi nano semasa membuat pedang untuk Sholahuddin. Diingtakan bahawa, nanotube itu bahan yang 100 kali lebih kuat daripada baja.  Tidak mustahil jika pedang Damaskus begitu kuat.
Peter Paufler,  crystallographer di Universitas Teknik Dresden, Jerman, menemukan kawat  nano dan nanotube semasa meneliti pedang Damaskus yang berusia empat abad  dengan mikroskop elektron. “Ini penemuan nanotube pertama di baja,”kata  Paufler.
Serat nanotube itu menjelujur di seluruh badan pedang  yang terbuat dari baja. Akibatnya, baja itu seperti mendapat tulang tambahan  yang 100 kali lebih kuat. “Ini prinsip umum alam,” kata Paufler. “Zat yang lebih boleh diperkuat dengan menambah kawat yang kuat.”


1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete