MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Thursday, February 08, 2024

Tips Jawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris

Tips Menjawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris 


kredit kepada : https://madeinuitm.com


Sesiapa pun yang menghadiri sesi temuduga tidak akan terkecuali daripada perasaan takut dan gementar. Tambahan pula, kini kebanyakkan sesi temuduga dilakukan dalam Bahasa Inggeris dan ini mungkin akan menjadi satu masalah buat calon-calon yang tidak fasih menggunakannya. Segala-galanya mula menjadi kelam kabut di saat-saat anda ingin memasuki bilik temuduga. Jadi pastikan anda membuat persediaan yang cukup sebelum ditemuduga.

Selepas memberi salam, berjabat tangan dan memperkenalkan diri anda, perkara seterusnya yang penemuduga mungkin akan bertanya kepada anda adalah perkara-perkara mengenai diri anda.


1. Tell me about yourself
Sekarang, ini mungkin kelihatan mudah untuk anda – anda telah banyak belajar bertutur dalam Bahasa Inggeris ketika di dalam kelas Bahasa Inggeris anda, tetapi mereka tidak mahu mendengar sesuatu yang terlalu terperinci. Elakkan mengatakan sesuatu seperti:

I was born in Kokdiang. I love playing the computer and surfing the net. or I have two sisters. They don’t want to know everything about you.

Kebiasaannya, mereka ingin tahu mengenai pengalaman, pertumbuhan kerjaya anda sebelum ini, dan juga kepekaan anda mengenai perkerjaan yang dipohon.

Juga, pastikan anda tidak menggunakan apa-apa slang formal atau membuat apa-apa kesilapan tatabahasa asas (grammar).

Contohnya:

I’ve been working as (contoh bidang kerja yang dipohon) for 2 years and my duties included (tanggungjawab yang dipegang sebelum ini). I have always been interested in (bidang anda) which was why I chose to follow this career path. I studied at ******* college, where I gained my first level (bidang anda)diploma.




2. What are your strengths?
Apabila penemuduga menanyakan kepada anda soalan ini, mereka ingin tahu semua sifat positif anda. Kualiti-kualiti positif yang bakal anda sebutkan mengenai diri anda perlulah berkaitan dengan apa yang dicari oleh sang penemuduga.

Jadi sebelum anda menuju ke temuduga anda, pastikan anda melakukan penyelidikan tentang jawatang yang dipohon, terutamanya jika anda seorang newbie (baru) dan memasuki alam perkerjaan buat kali pertama. Gunakan soalan ini sebagai satu peluang untuk mengiklankan diri anda – anda adalah produk, kini memasarkan diri anda. Perkara yang perlu diingat di sini adalah untuk tidak hanya menyenaraikan beberapa adjektif (sesiapa sahaja boleh melakukan ini). Sebaliknya, gunakan contoh untuk menyokong mata anda.



To be punctual – menepati masa.

I’m a punctual person. I always arrive early and complete my work on time. My previous job had a lot of deadlines (time when you must finish something by) and I made sure that I was organized and adhered to (respected) all my jobs.

To be a team-player – boleh berkerja dalam kumpulan dengan baik.

I consider myself to be a team-player. I like to work with other people and I find that it’s much easier to achieve something when everyone works together and communicates well.

To be ambitious –  mempunyai matlamat.

I’m ambitious. I have always set myself goals and it motivates me to work hard. I have achieved my goals so far with my training, education and work experience and now I am looking for ways to improve myself and grow.

To take initiative – membuat kerja tanpa disuruh.

When I work, I always take initiative. If I see something that needs doing, I don’t wait for instruction, I do it. I believe that to be get anywhere in life, you need this quality.

To be proactive – membuat sesuatu sehingga menjadi.

I’m proactive. When I think about things, I do them. I like to see results and it’s important in this industry to be proactive and responsible for your own actions.

To keep your cool – sentiasa tenang tak kira apa jenis situasi.

I think it’s really important to be able to stay calm when you’re working as a reporter. It can get really stressful, but one of my greatest qualities is that I can keep my cool and I don’t allow the pressure to get to me, which helps me achieve all my goals and remain focused. Here are a number of other words that can help you answer this question:

INGAT: Ianya adalah benar-benar penting untuk anda memberikan yang terbaik untuk setiap soalan. Akan tetapi, jawapan yang kukuh ialah jawapan yang diberikan dengan bukti jika tidak ia hanya akan bunyi seperti anda telah menghafal semua yang anda katakan. Sesetengah syarikat tidak akan menanyakan kekuatan anda secara langsung, mereka boleh bertanya perkara yang sama, tetapi menggunakan soalan yang berbeza, seperti :

Why do you think we should hire you?
Why do you think you’re the best person for this job?
What can you offer us?
What makes you a good fit for our company?



3. What are your weaknesses?
Tidak ada manusia yang sempurna. Setiap orang mempunyai kelemahan, tetapi apa yang mereka memeriksa di sini ialah bagaimana anda cuba memperbaiki kelemahan anda dan mereka juga ingin tahu mengenai tahap kesedaran anda mengenai kemampuan diri anda.’

Cara yang bijak untuk menjawab soalan ini ialah dengan menukar kelemahan anda ke dalam sesuatu kualiti yang positif.

Sebagai contoh, kelemahan anda adalah anda menghabiskan terlalu banyak masa untuk menyiapkan sesuatu projek. Menghidupkan nilai positif mengenai isu ini ialah:

I sometimes am slower in completing my tasks compared to others because I really want to get things right. I will double or sometimes triple-check documents and files to make sure everything is accurate (correct).

Terjemahan: Kadang-kadang saya lebih perlahan dalam menyelesaikan tugas-tugas saya berbanding dengan orang lain kerana saya benar-benar mahu untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Saya akan menggandakan atau kadang-kadang dokumen triple-cek dan fail untuk memastikan segala-galanya adalah tepat (betul).

Satu lagi helah bagus yang patut anda gunakan ketika berbicara soal kelemahan anda (pengurusan masa) ialah dengan menyemat beberapa kaedah atau penambahbaikan yang anda lakukan untuk mengatasi masalah tersebut

Contohnya: I have created a time-management system, which allows me to list all my duties and organize my deadlines so I have a clearer idea of what I need to do.

Terjemahannya : Saya telah mencipta satu sistem pengurusan masa, yang membolehkan saya untuk menyenaraikan semua tugas saya dan mengatur tarikh akhir saya, jadi saya mempunyai idea yang lebih jelas tentang apa yang saya perlu lakukan.




4. Why did you leave your last job?
Jika anda memohon pekerjaan pertama anda, soalan ini bukan untuk anda.

Walau bagaimanapun, jika anda telah bekerja sebelum ini, penemuduga ingin mengetahui sebab apa anda meninggalkan pekerjaan lama anda.

Adakah anda pergi kerana anda telah dipecat? (Bos lama anda meminta anda untuk meninggalkan untuk melakukan sesuatu yang salah).
Adakah anda berhenti? (Meletak jawatan – Adakah anda memilih untuk berhenti kerja?)
Atau adakah anda diberhentikan? (Made berlebihan – tidak lagi diperlukan kerana kerja sudah tiada lagi?)
Jika anda memilih untuk meninggalkan pekerjaan lama anda, elakkan berkata apa-apa yang berbaur negatif mengenai tempat kerja lama atau bos anda (walaupun ini adalah benar). Jika tidak, syarikat baru atau orang menemuramah anda hanya akan melihat anda dengan perspektif yang negatif.

Anda boleh mengatakan yang berikut:

I’m looking for new challenges. (mencari cabaran baru)
I feel I wasn’t able to show my talents. (Tidak berpeluang mempamirkan bakat)
I’m looking for a job that suits my qualifications. ( mencari perkerjaan yang bersesuai dengan kelayakan)
I’m looking for a job where I can grow with the company. ( mencari perkerjaan yang mana saya juga boleh turut sama berkembang)




5. Tell us about your education
Di sini mereka ingin tahu akan semua yang telah anda pelajari berkaitan dengan kerja sewaktu diuniversiti. Sebagai contoh latihan peridustrian anda dan pendidikan lanjutan ( universiti, politeknik, kolej). Anda tidak perlu memberitahu mereka semua yang anda telah dilakukan sejak sekolah rendah, hanya perkara-perkara penting sahaja.

Contoh : Degrees – 3-4 year qualification from university/college.

Diploma – A short-term qualification (e.g. 1 year) from college/university/polytechnic.



6. Jika anda melihat diri anda 5 tahun dari sekarang?
Di sini, mereka bertanya tentang matlamat jangka panjang anda. Sekali lagi, ia berkaitan dengan kerjaya anda dan bukannya kehidupan peribadi anda. Berhati-hati dengan jawapan yang diberikan, anda perlu bercita-cita tinggi, tetapi tidak terlalu tinggi.

Anda boleh menyebut:

By then I will have…I would have liked to…

Improved my skills (sudah memperbaiki diri saya)
Created more of a name for myself in the industry (menjadi terkenal di dalam bidang yang diceburi).
Become more independent in what I do and productive (melakukan lebih di dalam sesuatu tugasan).
Enhanced (improved) my knowledge. ( ilmu yang luas dalam bidang kerja anda)
Achieved a higher position. (Jawatan yang lebih tinggi)
Become a team leader… (menjadi ketua pasukan)


7. What kind of salary do you expect?
Pastikan anda melakukan penyelidikan di internet tentang berapakah gaji purata yang sesuai untuk jawatan yang dipohon. Elakkan berkata ‘saya tidak tahu’, ia membuatkan anda berbunyi seperti tidak pasti. Yakinlah dan namakan harga anda tanpa menjual diri anda terlalu murah ataupun terlalu tinggi. Kebenaran perkara ini ialah, bakal majikan anda sudah mempunyai idea tentang gaji akan diberikan kepada anda, tetapi dengan cara ini mereka memeriksa tahap kefahaman anda tentang situasi industri dan kepercayaan diri anda terhadap kebolehan diri.



8. Anda mempunyai apa-apa persoalan yang ingin diajukan kepada kami
Biasanya soalan ini diajukan di saat-saat akhir sesuatu temuduga. Tujuan soalan ini ditanya bukanlah untuk menunjukkan kesopanan mereka kepada anda tetapi, adalah cara mereka untuk mengumpan anda untuk bercakap. Jadi elakkan bertanya soalan-soalan bodoh seperti berapa banyak cuti dalam setahun, apakah jenis perniagaan yang dijalankan syarikat tersebut.


Anda boleh bertanya :-

Do you have any examples of projects that I would be working on if I were to be offered the job? This shows that you’re interested in the actual job and not just being employed. (jenis-jenis projek yang akan anda uruskan jika diambil berkerja)

What is the typical day for this position (job)? Find out what kind of duties are involved and what kind of things you would be expected to do on a day-to-day basis. (apa tugasan harian anda)

Does the company offer in-house training to staff? This shows your interest in not only getting the job, but also wanting to improve and grow. ( adakah syarikat ini menyediakan latihan untuk anda mengembangkan pengetahuan)

What is the next step? Here, this is a way of asking what is next in the interview process. They will tell you how many days it will take to make their decision and will inform you if you need to come back for a second interview. (bilakah keputusan temuduga ini akan diketahui?)

No comments:

Post a Comment