TEKNIK KOMUNIKASI BERKESAN DAN PENGUCAPAN AWAM BERPENGARUH
Pengenalan
Pernahkah anda terlibat dalam beberapa insiden dan peristiwa seperti di bawah?
i) Diminta memperkenalkan diri di dalam suatu majlis.
ii) Diminta menjadi pengerusi majlis.
iii) Dilantik wakil kumpulan untuk berucap atau membentangkan laporan bagi pihak kumpulan.
iv) Menyampaikan sepatah dua kata ucapan aluan atau ucapan balas.
vi) Ingin menyuarakan pujian atau ketidakpuasan hati di hadapan khalayak ramai.
vii) Dijemput menyampaikan ucapan berkaitan pengalaman anda.
viii) Memujuk pelanggan anda untuk membeli produk, menyokong kempen atau anda dilantik untuk berunding mengenai sesuatu isu.
ix) Mengadakan kelas pembelajaran secara sidang video.
Kisah Teladan Komunikasi
Sebuah kisah benar tentang bagaimana pengucapan awam berpengaruh dapat memberikan impak yang besar dan menjadi suatu fenomena. Mengisahkan mengenai seorang tokoh kemerdekaan dunia iaitu Mahatma Gandhi. Di awal kemunculan Mahatma Gandhi, pada 8 Ogos 1942, beliau telah berucap di khalayak ramai menyuarakan kepada masyarakat India untuk bersatu. Hasil ucapan berkenaan, kongress India meluluskan cadangan yang dinamakan “Quit India Resolution” namun, jalan menuntut kemerdekaan masih panjang. Individu yang terlibat ditangkap dan dipenjara. Namun, ucapan Mahatma Gandhi berkenaan telah berjaya menyedarkan dan menyatukan masyarakat India untuk bangkit umpama singa yang dibangkitkan daripada tidur. Pada 15 Ogos 1947, India mengistiharkan kemerdekaan mereka.
Definisi Komunikasi
Menurut Kamus Dewan Edisi Empat, komunikasi dapat ditakrifkan sebagai perhubungan (secara langsung atau dengan perantaraan surat, radio, telefon dan lain-lain); ~ massa komunikasi atau perhubungan dengan atau yang sampai kepada orang ramai amnya; berkomunikasi berhubungan (secara langsung atau dgn perantaraan surat, radio, telefon dan lain-lain), mengadakan perhubungan (bercakap, berbincang, bertukar-tukar pendapat dan lain-lain).
Verdeber & Verdeber (2002) dan Hybels & Weaver (2001) mendefinisikan komunikasi adalah proses membentuk dan berkongsi makna, perasaan dan idea dalam ucapan, interaksi kumpulan bertulis atau ucapan awam. Proses biasa melibatkan individu dan interaksi mereka dengan unsur-unsur konteks, mesej, saluran, bunyi bising (gangguan) dan maklum balas digunapakai.
Melalui beberapa definisi ini kita dapat bahawa komunikasi ini adalah satu proses apabila seseorang individu yang mempunyai kepentingan bagi menyampaikan maklumat secara verbal atau bukan verbal yang akan mempengaruhi tingkah laku orang lain.
Kepentingan Komunikasi Berkesan
Komunikasi interpersonal amat penting kerana cara kita berkomunikasi dengan orang lain akan mempengaruhi perspektif individu tersebut tentang kita dan bagaimana kita dapat berhubung baik dengan mereka secara langsung, peribadi serta spontan. Terdapat beberapa tujuan komunikasi interpersonal bagi mempengaruhi individu lain. Setiap hari kita akan membina satu hubungan bagi mendapatkan maklumat yang ingin disampaikan dan cuba disampaikan oleh setiap individu. Luahan dan pandangan seseorang individu akan mempengaruhi tingkah laku individu yang terlibat dalam komunikasi interpersonal ini.
Bagi melancarkan komunikasi yang berlaku, kita perlu mendapatkan maklumat yang tepat daripada orang lain bagi membolehkan interaksi yang lebih berkesan berlaku. Untuk memastikan komunikasi berlaku dengan berkesan, maklumat yang disampaikan perlu diringkaskan dengan perkataan yang paling mudah difahami, tepat dan jelas bagi memudahkan perkongsian maklumat tersebut. Setap perubahan yang perlu diperbaiki hendaklah sentiasa seiring dengan apa penghantar maklumat kehendaki. Mesej yang disalurkan jika tidak dapat diterima dengan baik, akan mengundang pelbagai masalah. Kedua-dua pihak perlu bertindak segera bertindak menyelesaikan masalah komunikasi yang berlaku. Bahasa yang tidak tepat dan kurang maklumat yang disampaikan menjadikan komunikasi tersebut tidak berjalan dengan lancar.
Maksud Pengucapan awam
Menurut Abdul Mua’ti @ Zambri Ahmad dalam
buku, Panduan Pengucapan Awam (1994) menjelaskan bahawa perucapan umum
menggunakan anggota komunikasi verbal dan bukan verbal. Yang dimaksudkan dengan
anggota komunikasi verbal ialah mulut iaitu dalam proses pembentukan suara dan
perkataan. Anggota komunikasi bukan verbal pula ialah seluruh tubuh perucap
seperti mata, kepala, tangan, badan, nada suara dan memek muka.
Elemen penting pengucapan awam berkesan
5 elemen penting pengucapan awam iaitu :
i) Penyampai
ii) Mesej
iii) Medium, bahan atau pengantara
iv) Audien
v) Impak
Tanpa kelima-lima elemen ini, pengucapan
awam berkenaan tidak akan berkesan.
Unsur Pengucapan Awam
Konsep pengucapan awam boleh berunsurkan :
i) motivasi
ii) Santai
iii) Hiburan
iv) Penyampaian ilmu atau mendidik
v) Penyampai mesej atau maklumat tertentu
Kepentingan Dan Impak daripada Pengucapan Awam
Berkesan
Antara kepentingan
pengucapan awam ialah :
i) Arahan dan amanat dapat disampaikan.
ii) Dapat mempengaruhi dan memberikan kesedaran kepada kelompok
audien.
iii) Maklumat dapat disampaikan dengan tepat.
iv) Mendapatkan pandangan dan kerjasama daripada kelompok audien.
v) Mendidik dan proses penyampaian ilmu dengan lebih efektif.
Latihan
Untuk
menjadi seorang penyampai yang hebat, jika mempunyai ilmu yang banyak tetapi
jika tanpa latihan yang cukup, ilmu berkenaan umpama taring ular yang tiada bisanya.
Penyampai pengucapan awam berpengaruh juga memerlukan mentor dan sentiasa berusaha
menimba ilmu yang sesuai dengan perkembangan semasa serta kreatif dalam
memperbaiki penyampaian.
Antara
latihan yang boleh dilakukan :
i) Lakukan
latihan secara berterusan.
ii) Lakukan raptai atau latihan di lokasi mirip
lokasi penyampaian sebenar.
iii) Rakam suara atau video dengan menggunakan
kamera telefon bimbit kemudian lakukan penilaian kendiri (lihat dan dengar
rakaman video atau perakam suara berkenaan), senaraikan kekuatan dan kelemahan atau meminta pandangan orang terdekat atau
penonton simulasi menyenaraikan penambahbaikan yang perlu dilakukan.
Lakukan penilaian terhadap
tahap penguasaan kemahiran pengucapan awam dalam aspek :
1) Kesuaian intonasi
suara.
2) Tahap kekuatan
suara yang bersesuaian serta sebutan yang jelas dan betul.
3) Kesuaian gaya
penyampaian termasuk penggunaan bahasa badan (body languange) dan hubungan mata (eye contact) secara
optimum.
4) Interaksi dengan para
audien.
5) Penggunaan ruangan
pentas yang optimum.
6) Penyampaian 1 atau
2 hala.
7) Penyampai perlu
peka terhadap reaksi para audien terhadap penyampaian (menarik atau sebaliknya)
dan bertindakbalas terhadap reaksi berkenaan.
8) Penggunaan masa
menepati tempoh yang ditetapkan.
9) Berusaha memastikan
penyampaian tidak meleret dan menjemukan.
10) Penyampaian
mengaplikasikan 3 elemen iaitu elemen visual, auditori dan kinestetik, elakkan
hanya gunakan 1 elemen sahaja.
11) Terapkan teknik rangsangan
elemen 6 deria – mata (penglihatan), telinga (pendengaran), hidung (bau-bauan),
rasa dan sentuhan (jika bersesuaian) serta naluri (perasaan) audien di dalam
penyampaian.
12) Perlu sentiasa
kreatif bermain dengan perasaan audien seperti gembira, sedih, marah, kecewa,
jemu serta teruja atau mewujudkan elemen dramatik di dalam penyampaian.
13) Wujudkan elemen
ganjaran atau kejutan untuk menghangatkan suasana serta menarik fokus para
audien.
14) Penggunaan
istilah, gaya serta aras bahasa yang betul yang bersesuian dengan kategori
audien (seperti kanak-kanak, remaja, dewasa, penduduk kampung, pegawai dan
golongan kenamaan), tidak terlalu puitis sehingga rumit untuk difahami atau
mengelirukan. Jika tema penyampaian adalah santai, gunakan ayat bersahaja dan tidak
terlalu mengikut ayat teks ucapan yang formal. Pada situasi tertentu, gaya
penyampaian yang bersahaja lebih senang untuk dihayati oleh audien. Berlainan
pula di dalam majlis rasmi yang mengutamakan adat-istiadat atau protokol
tertentu.
15) Setiap ayat yang
disampaikan perlu diringkas dan tepat. Apabila makin panjang sesuatu ayat, kebarangkalian
kesilapan yang dilakukan akan bertambah kerap. Penyampai wajib menegaskan tajuk
yang ingin disampaikan dipermulaan, pertengahan dan di akhir ucapan. Setiap isi
atau “talking point” ucapan perlu
dinyatakan secara ringkas atau dinomborkan, diberikan huraian dan contoh-contoh
yang sesuai. Mungkin ada yang sedang mencatat intipati ucapan anda, jangan
biarkan para audien terpinga-pinga mencari intipati ucapan.
16) Penyampai juga
perlu sentiasa kreatif dalam penyampaian dan sentiasa menimba ilmu baru dalam usaha
memastikan penyampaian sentiasa menarik dan memberikan impak mendalam kepada
audien.
17) Pelbagaikan gaya
penyampaian dan aktiviti jika tempoh masa mencukupi dan bersesuaian.
Adakalanya, ucapan ringkas 5 minit sudah mencukupi untuk memberikan impak mendalam
ke dalam diri para audien.
18) Ubah suasana
serta gaya penyampaian jika tempoh penyampaian terlalu lama bagi mengelakkan
audien jemu, kepenatan mental serta kurang fokus.
19) Penyampai perlu
sentiasa peka dengan perubahan psikologi, mental serta faktor biologi audien.
Contohnya, jika tempoh penyampaian terlalu lama, penyampai boleh memberikan peluang
kepada audient untuk rehat (take a break,
take a breath) beberapa minit untuk audien meregangkan badan dan
menyegarkan badan. Menurut kajian psikologi, graf fokus audien akan meningkat
dalam tempoh 1 jam yang pertama. Selepas tempoh 1 jam, fokus audien akan
semakin menurun. Penyampai yang hebat perlu kreatif untuk sentiasa berusaha
mengembalikan fokus audien sentiasa kekal fokus dan teruja dengan isi
penyampaian penyampai.
20) Berusaha
memberikan perhatian kepada semua audien sebagai penghargai kehadiran mereka
untuk mendengar penyampaian anda. Penyampai juga boleh menyapa mesra audien
secara umum pada permulaan ceramah dan sentiasa berinteraksi. Apabila audien
merasai kehadiran audien dihargai, secara tidak langsung audien juga akan
menghargai kehadiran anda, mengurangkan masalah audien yang lebih menumpukan kepada
peranti elektronik seperti telefon bimbit dan memberikan fokus sepenuhnya kepada
penyampaian anda.
21) Belajar untuk untuk
menyelitkan unsur jenaka beretika dalam ucapan bersama audien. Jenaka ringkas dapat
membantu mengekalkan fokus dan kepenatan mental audien untuk menumpukan
perhatian terhadap penyampaian anda. Tetapi berwaspada, elakkan peratusan penyampaian
jenaka berlebihan yang akan mengurangkan ketampakan kredibiliti seorang penyampai.
22) Postur gaya
berdiri perlu menampak berkuasa dan tegap (powerful
standing pose). Elakkan berdiri seolah-olah takut kepada audien dengan gaya
seperti bersembunyi di belakang rostrum. Pastikan audien nampak kedudukan sekurang-kurangnya
separuh daripada diri penyampai digarap pula dengan ucapan berkuasa (powerful speech) penyampai.
23) Gunakan suara yang
berkuasa, bertenaga, bersemangat dan mempunyai tenaga serta aura dalam suara
yang dilontarkan walaupun penyampaian dalam nada rendah. Kecekapan penggunaan
sistem siar raya dan mikrofon tanpa wayar akan memberikan kelebihan kepada
penyampai.
24) Gaya pemakaian yang bersesuai dan kemas
menunjukkan
profesionalisme, etika,
keyakinan, semangat dan usaha keras penyampai.
Pemakaian yang sesuai
dan selesa serta mengikut etika pemakaian juga akan
mewujudkan aura serta
keyakinan dalam diri penyampai dan audien.
25) Sentiasa menyemak
sama ada semua audien mendengar penyampaian penyampai dan kedengaran jelas
dalam sela masa tertentu.
26) Berikan kata-kata
penghargaan dan sentiasa memotivasikan para audien.
27) Timbulkan minat
ke dalam diri audien, rangsang audien untuk mendengar penyampaian penyampai
seperti timbulkan semangat ingin tahu (inkuiri) berkaitan tajuk yang ingin
disampaikan dan kepentingan intipati tajuk berkenaan dalam kehidupan audien.
28) Terapkan aplikasi
aspek kognitif, afektif dan psikomotor dalam penyampaian.
29) Kuasai kemahiran
“kawalan penonton” (crowd control).
30) Di akhir
penyampaian, penyampai perlu merumuskan isi penyampaian secara ringkas dan
mengulangi tajuk ucapan bagi memudahkan audien mengimbas kembali kandungan
penyampaian. Penyampai juga boleh menggalakkan audien untuk berkongsi intipati
penyampaian.
31) Galakkan audien
untuk bertanyakan soalan, berkongsi pandangan dan pengalaman tetapi tidak
menggunakan kaedah paksaan, di sepanjang sesi penyampaian jika mempunyai tempoh
masa yang mencukupi. Kadangkala,
terdapat audien yang ingin berkongsi ilmu dan pengalaman mereka kepada
audien yang lain.
32) Imbas kembali
pelajaran yang pernah disampaikan jika penyampai pernah bertemu kelompok audien
dalam sesi terdahulu. Penyampai juga boleh menerangkan tajuk dan intipati
ringkas pelajaran yang akan disampaikan jika penyampai akan bertemu lagi
kelompok audien berkenaan dalam sesi akan datang.
Antara teknik penyampaian selain berucap :
i) Bercerita (powerful
story telling) kisah atau pengalaman
ii) Soal-jawab
iii) Menyanyi, bersyair, bersajak dan berlakon
iv) demonstrasi
Strategi
Pengucapan Awam Berpengaruh Dan Berkesan
Sebelum
Sesi Pengucapan Awam :
i) Seorang
penyampai yang hebat akan menyediakan draf perancangan strategi penyampaian isi
kandungan yang teliti beserta bingkai masa, supaya mencapai matlamat ucapan yang
sebenar beserta pelan sokongan jika perlaksanaan tersasar daripada perancangan
asal seperti terdapat masalah teknikal.
ii)
Sediakan teks ucapan dan berlatih kendiri berdasarkan intonasi dan gaya
penyampaian yang bersesuaian. Semakan perlu dilakukan beberapa kali sama ada
secara kendiri atau oleh mereka yang arif.
iii)
Memastikan keadaan tempat seperti bilik kuliah, dewan dan bengkel berada dalam
keadaan yang kondusif, teratur, selamat dan bersih termasuklah sistem
pengudaraan yang berfungsi, susunatur perabot yang kemas serta keadaan kerusi
meja yang selesa untuk digunakan.
iv) Lakukan
raptai ringkas untuk mengesan sebarang masalah teknikal serta menampakkan
penyampai lebih berkeyakinan. Memastikan sistem siar raya berfungsi dengan baik
seperti projektor LCD, mikrofon, pembesar suara serta komputer (yang mana
berkenaan) sebelum sesi penyampaian.
iv)
Elakkan masalah teknikal semasa penyampaian berlangsung. Masalah teknikal yang
terlalu kerap atau lama akan menghilangkan fokus audien untuk mendengar perkara
yang ingin disampaikan serta menghilangkan keyakinan audien terhadap
penyampaian penyampai dan memenatkan mental para audien.
v) Jika
penyampaian diadakan secara sidang video, selalu semak aspek teknikal bersama
audien seperti paparan visual, audio dan slide intipati penyampaian.
Semasa
Sesi Pengucapan Awam :
i) Mengadakan
induksi terhadap topik yang akan disampaikan untuk menarik minat audien.
ii) Pernyataan
objektif penyampaian.
iii) Menggunakan
kaedah penyampaian yang sesuai.
iv)
Hubungkaitkan teori dengan situasi kehidupan sebenar.
v)
Menerapkan kemahiran berfikir dalam kalangan audien.
vi)
Penggunaan bahan pengajaran yang relevan, sesuai dan berkesan.
vii)
Kesesuaian bahasa yang digunakan.
viii)
Mendorong dan memotivasikan audien untuk memberi respons yang sesuai dengan
topik pembelajaran (interaksi 2 hala antara penyampai dan audien).
ix) Mengaplikasi penggunaan Model Taksonomi Bloom
dalam penyampaian. Terdiri daripada 3 domain pembelajaran iaitu Domain
Kognitif (proses mental untuk mentafsir, mempelajari dan memahami sesuatu),
Afektif (perasaan dan emosi, bukan fikiran atau daya berfikir) dan psikomotor
(pergerakan tubuh yg berkaitan dgn aktiviti mental).
x)
Pengurusan masa dengan bijak.
xi) Mengadakan
penilaian ringkas melibatkan audien untuk memastikan audien objektif yang
dinyatakan dalam objektif pembelajaran dapat dicapai.
xii)
Kejelasan suara.
xiii) Kawalan
audien.
Selepas
Sesi Pengucapan Awam :
i)
Mengadakan refleksi kendiri – kekuatan dan kelemahan penyampai dan audien.
i) Dapatkan
refleksi daripada audien – kekuatan dan kelemahan penyampai.
ii) Perbaiki
kelemahan dan pertingkatkan kekuatan penyampaian.
Kesimpulan
Sebenarnya,
terdapat ratusan dan mungkin ribuan teknik yang perlu dikuasai untuk menjadi
pengucapan awam yang hebat dan berpengaruh. Tetapi, untuk menjadi seorang
penyampai yang hebat, jika mempunyai ilmu yang banyak tetapi tanpa latihan yang
berterusan dan cukup, ilmu berkenaan tidak akan mengimpakkan. Penyampai
pengucapan awam berpengaruh juga boleh memilih mentor untuk membimbing dan
sentiasa menimba ilmu yang “segar” serta kreatif dalam penyampaian.
Akhir kalam, untuk menjadikan penyampai pengucapan awam yang
berpengaruh, dihormati serta berkarisma memerlukan perancangan rapi, kerja
keras, semangat tidak mudah berputus asa yang tinggi, latihan dan usaha tanpa
henti dalam tempoh masa yang panjang. Pengucapan awam umpama suatu karya seni. Penyampai
pengucapan awam yang hebat perlu bijak memilih “method” serta “tool”
yang terhad walaupun telah menguasai ratusan kaedah di atas pelbagai faktor keterbatasan.
“Juara
bukanlah seorang yang tidak pernah gagal. Juara adalah seorang yang tidak
pernah berputus asa. Bertutur hendaklah berhati-hati supaya tidak melukakan
hati. Dalam komunikasi,
'Diterima Dulu Baru Didengari' (Untuk pengaruhi orang, kita perlu dengar dan
faham sesorang itu)”.
- Rizal Rashid, 2021
“Pengucapan awam umpama karya seni kerana seorang penyampai yang hebat perlu bertindak seumpama chef masakan yang perlu meramalkan citarasa seterusnya menyediakan satu sajian yang dirasakan paling enak kepada penonton tanpa dapat menjangka selera penonton yang pelbagai serta unik. Pelbagai kategori penonton mendambakan citarasa yang tidak akan sama antara kategori penonton yang lain. Pada ketika ini, ilmu dan pengalaman penyampai akan diduga”.
- H.Hadi, 2021
No comments:
Post a Comment