MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Wednesday, January 05, 2011

MAJLIS AKAD NIKAH - SUSAH KE NAK MELAFAZKAN IJAB DAN QABUL??! (^_^)

Thanks a lot kepada visitor, kekadang seronok bila dapat berkongsi sesuatu dengan orang lain (^_^). Antara post yang paling banyak dilawati dalam blog saya nie ialah mengenai bab perkahwinan. Saya nie taklah terlalu arif tentang bab perkahwinan sebab bila makin banyak belajar, makin banyak pula tak tahu, so masih lagi tengah menambahkan ilmu tentang perkahwinan nie.... 
Sila rujuk post terdahulu kursus-pra-perkahwinan.
Di sini saya cuma ingin berkongsi pengalaman semasa Majlis Akad Nikah pada 11 Jun 2010 yang lalu, bertempat di Masjid Besar Machang, Kelantan. Malam tu ade 7 orang pasangan pengantin yang menunggu untuk dinikahkan.

Menghitung detik bersejarah & mengosongkan fikiran (^_^)

Maklumat peribadi pasangan pengantin direkodkan



Wali mengisi maklumat di dalam borang
Imam membacakan khutbah akad nikah

mendengar khutbah @ menghafal?

Sebahagian daripada 7 pasangan pengantin

Khutbah akad nikah

Khusyuk...

Khutbah akad nikah
Khutbah akad nikah
Para pengantin sedang tekun mendengar khutbah akad nikah @ menghafal lafaz akad nikah
Pasangan pengantin-pengantin perempuan
Sampai ke larut malam..
Sesi soal jawab bersama imam/jurunikah bermula (rukun Islam, rukun Iman, syarat akad nikah, ayat lazim, atau apa sahaja yang Imam ingin tanye)

Mendengar...

Jawapannya????

Lulus tak???

Imam/jurunikah menerangkan tentang prosedur

Lafaz Ijab daripada Imam/jurunikah

"SAYA KAHWINKAN DAN SAYA NIKAHKAN AKAN DIKAU AKAN (MENYEBUT NAMA PENGANTIN PEREMPUAN), DENGAN BERWAKIL WALI BAPANYA KEPADA SAYA DENGAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM___ TUNAI”.
 
"AKU TERIMALAH NIKAHNYA DENGAN MAS KAHWINNYA SEBANYAK YANG TERSEBUT"

Alhamdulillah, dengan sekali lafaz

Malam semakin larut...

Solat hajat/kesyukuran kerana semuanya berjalan lancar

Berdoa selepas semuanya selesai

YA Allah, jadikanlah perkahwinan kami ini mendekatkan lagi diri kami kepada-Mu...

Alhamdulillah

Sesi bacaan LAFAZ TAKLIK

Sesi bacaan LAFAZ TAKLIK. Ingatkan jawi, sekali tulisan rumi daa..
Bacaan lafaz taklik
Menandatangani surat perjanjian perkahwinan

Memeriksa maklumat (dalam tulisan jawi)

Wali menandatangani perjanjian

Tandatangan daripada 2 orang saksi

Saksi-saksi

Tandatangan perjanjian daripada isteri.hehehe.. Nasib baik tak tersilap bagi borang  kat orang  lain

Penyerahan borang perjanjian kepada imam
sempat lagi  imam/jurunikah bertanya khabar.hehehe..

INGAT!!! rupe-rupenye imam merangkap jurunikah kami adalah kawan kepada bapa mertua aku.huhuhu


Upacara menyarungkan cincin

Upacara menyarungkan cincin

Upacara menyarungkan cincin

Upacara menyarungkan cincin
Menyarungkan cincin

Wang hantaran/mas kahwin RM12000

Wang hantaran/mas kahwin

Prosedur majlis pernikahan yang bagi aku dah diselaraskan di negeri-negeri lain:

i) Pengantin diminta datang awal dan melaporkan kepada Imam/ jurunikah .
Imam/ jurunikah akan meminta kad pengenalan dan meminta bakal pengantin lelaki, wali, saksi-saksi untuk mengisi maklumat di dalam borang yang disediakan (mengikut syarat nikah iaitu pengantin lelaki, pengantin perempuan, wali, saksi, lafaz ijab dan qabul).

ii) Imam/ jurunikah akan meminta bapa/wali bakal pengantin perempuan kebelakang tabir berjumpa dengan bakal pengantin perempuan untuk kali terakhir secara personal untuk meminta izin dan bertanyakan adakah mereka sudi dinikahkan dengan bakal pengantin lelaki (manelah tau kalau bakal pengantin perempuan nie mengubah keputusan di saat-saat akhir) dengan disaksikan hadirin yang hadir. Kemudiannya, bapa/wali bakal pengantin perempuan akan kehadapan dan memaklumkan keputusannya dihadapan Imam/ jurunikah.

iii) Kemudiannya, Imam/ jurunikah akan membacakan borang maklumat yang telah diisi untuk memastikan kesahihannya (yela, mane la tau kalau tersilap pengantin ke.hehehe). Jika pasangan pengantin ramai, imam akan membacakan giliran untuk diakad nikahkan sorang-demi seorang.

iv) Setelah semuanya sedia, majlis dimulakan dengan kata-kata pendahuluan daripada Imam/ jurunikah.

v) Imam pun meminta para pengantin serta hadirin untuk beristighfar beberapa kali. Imam/ jurunikah kemudiannya akan membacakan khutbah dalam tempoh masa 15 minit (Imam/ jurunikah kekadang akan turut memaklumkan isi khutbah tersebut sesuai untuk pasangan pengantin, bakal pengantin mahupun pengantin lame.hehehehe). Mase ini la debaran para pengantin akan berkurangan (Tak kurang juga pengantin lelaki yang dalam masa tersebut dalam kepala mereka dok sibuk menghafal lafaz akad nikah, takut tersalah, dah la saksi-saksi hadirin ramai, kalau tersilap sure jadi nostalgia,bahan gelak ketawa/usikan maybe seumur hidup mereka kot. Yang parah, kalau asyik dok lafaz 3-5 kali tak lepas-lepas jugak, tak pasal-pasal Imam/ jurunikah suruh gi amik wudhuk takpun pengantin perempuan malu/tak mengaku bakal suami. Takpun, saudara mara terus malu nak mengaku sedara.hehehe.. Jangan risau, just kidding)..

vi) Selepas selesai, Imam/ jurunikah akan meminta pengantin lelaki ke hadapan depan Imam/ jurunikah. Kemudian dia akan bertanya, “Sudah bersedia?”. Walaupun tidak bersedia, sure la kena cakap “SEDIA”.hahahaha… Saksi seramai 2-4 orang akan diminta sahkan diri di hadapan Imam/ jurunikah.

v) Jika Imam/ jurunikah yang sedikit "nakal"(maybe nak test pengantin), biasenya mereka akan meminta bertanyakan pengantin lelaki soalan-soalan asas dalam Islam seperti:-
        i) Rukun Islam
        ii) Rukun Iman
        iii) Syarat akad nikah
        iv) Baca surah-surah lazim
(Masa nie kita boleh tengok, pengantin lelaki yang masa tengah nervous, sure terlupa takpun tertukar antara Rukun Islam, Rukun Iman, berapakah bilangan rukun-rukun tersebut dan sebagainya. Bukan tak tau cuma entah camner terlupe sebab dok sibuk menghafal lafaz akad nikah.hehe).

vi) Sebelum itu, Imam/ jurunikah akan bertanyakan wali sama ada wali sendiri yang ingin menikahkan atau mewakilkan kepada Imam/ jurunikah.
 
vii)
Imam pun meminta para pengantin serta hadirin untuk beristighfar beberapa kali sebelum mengucap 2 kali syahadah. Imam/ jurunikah akan meminta pengantin lelaki cuba melafazkan lafaz nikah sambil disemak oleh Imam/ jurunikah, kalau salah akan diperbetulkan.
 
viii) Kemudiannya, imam/ jurunikah akan melafazkan Lafaz akad  sambil menggenggam tangan pengantin lelaki (mase nie la tangan lelaki sama ada terasa sejuk, panas atau berpeluh.hehehehe. Hadirin yang datang diam seketika asyik memerhatikan serta mendengar kata-kata yang akan keluar daripada mulut pengantin lelaki. Keluarga lelaki pula masing-masing sedang berdebar seolah dorang sendiri sedang berjabat tangan tok kadi. Cameraman-cameraman masing-masing memegang camera seolah menunggu mase je untuk melepaskan tembakan setelah beberapa keping gambar dah diambil tadi. Microphone pulak sudah siap sedia diletakkan di mulut menunggu untuk melontar kembali suara-suara pengantin lelaki ke pembesar suara masjid diseluruh masjid).

Lafaz ajab dan kabul …
Imam                 : (menyebut nama pengantin lelaki).
Pengantin lelaki menjawab    : Saya
Pengantin lelaki         : Saya kahwinkan dan saya nikahkan akan dikau akan (menyebut nama pengantin perempuan), dengan berwakil wali bapanya kepada saya dengan mas kahwin sebanyak RM___ tunai”.
Pengantin lelaki : Saya terimalah akan nikahnya dengan mas kahwinnya sebanyak yang tersebut.
atau
Pengantin lelaki : Saya terimalah nikahnya dengan mas kahwinnya sebanyak yang tersebut.

(Lafaz qabul kemudiannya wajib terus disambung dijawab tanpa terputus daripada lafaz ijab dalam jelas, terang, nyata & tidak terlalu laju atau perlahan. Semasa juru nikah menyebut perkataan mas kahwin, pengantin lelaki perlu menarik lafaz sebelum menyambung lafaz Qabul dengan Lafaz Ijab supaya tidak terputus)…

Banyak cerita yang diceritakan oleh sorang juru nikah lain kepada aku sebelum tu termasuklah gelagat saksi-saksi. Kekadang tu, lain juru nikah, lain sikit lafaznya. So, sebaik-baiknya sebelum majlis akad nikah, survey-surveyla dulu, buat baik dengan juru nikah, soal dulu sebab dia soal korang.hehehe…

vii) Selesai sahaja ijab dan qabul, para pengantin lelaki saya pasti masing-masing menarik lafaz lega, terasa dunia yang gelap tadi menjadi terang benderang kembali (^_^).

viii) Majlis pernikahan diteruskan dengan bacaan Lafaz Taklik. Para pengantin akad diberikan sehelai kertas yang tertulis bacaan lafaz yang perlu dibaca.  Masa ni masing-masing dah tak berdebar lagi kerana walaupun baca merangkak sekalipun, lafaz taklik tersebut tetap sah cuma masalahnya,   kertas bacaan lafaz taklik tersebut mungkin dalam tulisan jawi atau rumi (kalau ikut standard baru, mesti dalam tulisan rumi). Kalaulah juru nikah memberikan dalam kertas lafaz taklik dalam tulisan jawi, pengantin lelaki yang tak berapa lancar baca jawi sure tertelan air liur beberapa kali, merangkak-rangkak membaca.

ix) Selepas selesai semua prosedur di atas, pengantin lelaki akan dikehendaki menurunkan tandatangan pada buku borang perjanjian, dikuti wali, saksi dan juga seterusnya pengantin lelaki perlu membawa buku borang tersebut berjumpa pengantin perempuan di belakang tabir untuk ditandatangan. 

(Kalau macam aku, disebabkan ramai sangat pasangan yang menunggu untuk diakad nikahkan pada malam tersebut, risau juga aku jika masa ke belakang tabir, tersilap  hulurkan borang pada pengantin pengantin perempuan lain, nanti tak pasal-pasal tak pasai-pasai termakan tempeleng.hahaha. Apa taknya, masa majlis tersebut, para pengantin perempuan disolek dengan solekan yang sudah tentu lebih cantik daripada kebiasaan. Memang pada malam tersebut, ade sorang pengantin lelaki yang ke-7 terkial-kial mencari pasangannya sebab dijodohkan pun kerana direkemenkan orang, so maybe dia belum ingat sepenuhnya bagaimana rupe bakal isterinya.hehehe. 
Sebelum majlis akad nikah, aku bagitau bakal wife aku (sebelum dinikahkan la..) yang kalau aku tak jumpa mane satu isteri aku, nanti aku sua la borang tu pada mane-mane perempuan yang paling cantik.hahahaha…

x) Selesai majlis akad nikah, juru nikah memberikan “kaki borang sementara” supaya dapat menjadi “lesen besar” bukti sudah sah dinikahkan. Bila dah ada “kaki borang sementara” nie, barula tenteram jika nak honeymoon di mana-mana. Kad dan sijil kawin yang sebenar akan siap dalam masa 3 bulan. “Kaki borang sementara” ni hanya sah jika mempunyai cop daripada pejabat majlis jurunikah, tetapi bila aku tengok “kaki borang sementara” sebesar saiz A5,
“Aku tengok nape plak takde cop biru sedangkan pengantin lain semua ade?!!”
Nasib baik la sempat tengok sebelum aku balik, untung sebelum tu aku ringan mulut bersembang dengan orang sebelah yang menegur aku tu, tak buat sombong.
Bila jumpa juru nikah, dia cakap “Kalau takde cop besar nie, borang nie memang tak sah!!!”.
Aku    : Adus, jadi?”.
Juru nikah : Awak kena ikut saya ke pejabat imam untuk cop borang.
Sedang orang lain seronok-seronok bergambar di dalam masjid & menyarungkan cincin atau gelang ke jari/tangan isteri masing, sebelum bergambar kenangan bersama keluarga, aku pula dengan pandangan jelesnya berjalan menuju ke pejabat imam.
Sampai sana, dah ade satu pasangan menunggu imam kerana menghadapi masalah untuk diakadnikahkan pada malam seterusnya kerana bakal pengantin lelaki tidak mendaftarkan berkahwin diluar mukim dengan imam mukim asal.
Habis je amik cop, lampu masjid pun dah dipadamkan, semua dah bersedia nak balik, jam pun  dah 11 malam. Nampaknya, Majlis sarungkan cincin terpaksela aku adekan kat rumah pengantin perempuan pada malam tu sebelum majlis jamuan kesyukuran.

MAJLIS AKAD NIKAH - Susah ke nak lafaz akad nikah?
Kekadang terdengar suara beberapa perempuan “Bukan susah pun nak lafaz akad nikah. ” Suka-suka hati je mulut korang cakap gitu ek, klu kena kat korang or husband korang, baru korang tau..hahaha…. Kena plk 3 hingga 4 kali lafaz akad baru lepas, tak tau mane nak letak muka..hahaha..

Tanye jer mane-mane lelaki, sure dorang nak sangat-sangat lafaz akad nikah sekali jer (macam hidup mati).
“Kenape?”  Sebabnya, ini turut melibatkan “maruah”.
“Nape plak?”

Ye la, lepas je majlis akad nikah (atau mungkin sampai tua kot bila bercakap pasal akad nikah nie), soalan pertama yang akan ditanya oleh saudara mara & sahabat handai, “Berapa kali akad?”…   Kalau 3-5 kali, sure malu nak jawab & member-member sure akan gelakkan kita..hahaha… Kalau macam aku nie, akan terdengar la beberapa dorang sure cakap
“La, kate pensyarah. Buat malu la pensyarah akad banyak kali. Budak yang baru habis SPM pun lafaz sekali jer… ish..ish..ish…”.
Tok imam kat kampong saya cakap, kalau sekali bermaksud orang tu betul-betul mahukan pengantin perempuan tu…

Susah ke lafaz nyer???
Tok kadi/ juru nikah akan lafazkan ijab
Juru nikah    : (juru nikah  menyebut nama pengantin lelaki)
Pengantin lelaki : Saya..
Juru nikah    :

SAYA KAHWINKAN DAN SAYA NIKAHKAN AKAN DIKAU AKAN (MENYEBUT NAMA PENGANTIN PEREMPUAN), DENGAN BERWAKIL WALI BAPANYA KEPADA SAYA DENGAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM___ TUNAI”.

Lafaz qabul kemudiannya wajib terus disambung dijawab tanpa terputus daripada lafaz ijab dalam jelas, terang, nyata & tidak terlalu laju atau perlahan…
Pengantin lelaki : AKU TERIMA AKAN NIKAHNYA DENGAN MAS KAHWINNYA SEBANYAK YANG TERSEBUT…
(Alhamdulillah, pkl 10.00mlm 11 Jun 2010, aku cuma lafaz sekali jer (^_^ )


Susah ke? Tanye la pengantin lelaki… (^_^)…

So, kenapa ade sesetengah pengantin sampai lafaz 3 hingga 4 kali?
Jawapannya kerana
i)    berdebar dan kurangnya persediaan….
ii)    Ade member aku tu, sebab lafaz yang dia berlatih seminggu tu lain daripada lafaz sebenar yang juru nikah sebenar nak dia lafaz (Mlm tu 4 kali juga lah baru dia lulus.hehehe. Yang kelakarnya, selepas beberapa kali tak lepas, siap dia cakap kat juru nikah, “Lafaz yang saya belajar lain”. Pastu juru nikah tu cakap “Awak lafazla macam ape yang awak belajar tu..”. Baru la lulus lafaz dia lepas tu… Sebelum tu aku ade dengar yang dia siap nak jupa tok imam@ ustaz minta air bace yassin nak bagi mudah lafaz…)..
iii)    Di atas faktor tempat, masa, jumlah orang yang menyaksikan majlis akad nikah tu serta giliran untuk melafazkan akad nikah (kalau ramai yang queue untuk diakad nikahkan malam tu…)
(Yela, kalau seseorang tu dinikahkan di dalam rumah sendiri, sepatutnya janganlah smpai beberapa kali lafaz sebab debarannya seharusnya takla sebedebar debaran pengantin di tempat yang lagi luas. Yela, sepatutnya pengantin dah biase dengan tempat tu, orang yang menyaksikan takla ramai, kalau tak pakai pembesar suara lagi la, hanya pengantin lelaki, juru nikah & saksi-saksi serta orang yang dok dekat ngn kita sahaja yang dengar. Jadi, orang yang tak dengar tu tak bole la nak komen lebih-lebih.hehehe..)…

(Berbeza dengan orang yang  dinikahkan di masjd. Ramai juga yang memilih untuk diakad nikahkan di masjid kerana ingin mengambil keberkatan rumah Allah tersebut, semoga perkahwinan tersbut berbahagia & berpanjangan hingga ke syurga.
Kenapa? Kerana, yang menghadiri & menjadi saksi akad  nikah tersebut akan bertambah lebih ramai (tu belum kira rombongan pengantin yang sedang beratur menunggu nak dinikahkan pada masa tersbut lagi.hehehe. Kekadang ape yang kita fikirkan tak seperti yang jadi, contohnya seperti yang terjadi kat aku, masa nak akad nikah tu, tetiba je pembantu tok imam tu hulurkan microphone, memang sure la satu masjid tu dengar, seram sejuk juga klu tak jadi, ditambah plk dengan cameraman-cameraman (sama ada yang professional atau amatur) yang tak henti-henti mengambil gambar..hahaha…Tapi yang seronoknya, kalau makin susah nak kawin, ia akan jadi kenangan paling indah lepas akad nikah tu, seribu satu cerita muncul nnti..…).

Bila ramai yang menyaksikan majlis pernikahan tersebut, sebenarnya para tetamu yang datang tu turut mendoakan kesejahteraan pasangan pengantin.

Ragam pengantin (seperti yang diceritakan imam/juru nikah kat kampung aku….)

a)    Ade beberapa pengantin lelaki yang tersilap lafaz “Aku terimalah akan mas kahwinnya dengan nikahnya sebanyak yang tersebut”…
Kenapa? “Sebab dia terkeliru/tersebut mas kahwin sebab “mas kahwin” perkataan yang diakhir dilafaz dlm lafaz ijab
Imam, "SAYA KAHWINKAN DAN SAYA NIKAHKAN AKAN DIKAU AKAN (MENYEBUT NAMA PENGANTIN PEREMPUAN), DENGAN BERWAKIL WALI BAPANYA KEPADA SAYA DENGAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM___ TUNAI”.…
b)    Ade juga pengantin maybe kerana gemuruh kot, sebaik sahaja tok kadi sebut "SAYA KAHWINKAN DAN SAYA NIKAHKAN AKAN DIKAU AKAN (MENYEBUT NAMA PENGANTIN PEREMPUAN), DENGAN BERWAKIL WALI BAPANYA KEPADA SAYA DENGAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM___ TUNAI”, akhirnya pengantin maybe dengan berdebarnya terjawab “SAH”(yang sepatutnya dijawab oleh saksi-saksi)…
 
Majlis Akad Nikah pada 11 Jun 2010 yang lalu, bertempat di Masjid Besar Machang, Kelantan, malam tersebut ade 7 orang pasangan pengantin yang menunggu untuk dinikahkan. Majlis perkahwinan akan diadakan di sebelah pihak perempuan pada esok harinya. 
Majlis perkahwinan bermula selepas solat. Dalam ramai-ramai tu, aku la yang paling awal sampai sehinggalah tak pasal-pasal aku kena duduk & dapat tempat spesial depan tok kadi/imam/juru nikah sebab pengantin yang lain belum sampai lagi. Kalau nak ikutkan hati, mau je aku dok je aku tukar tempat, adusss... 
Tak lama kemudian, baru la beberapa pasangan pengantin baru sampai sebab dorang ramai yang sembahyang di rumah sebelum datang ke masjid, pastu siap imam merangkap juru nikah tegur dorang la sebab datang lambat, so majlis pun kena bermula lambat (aku pun marah jugak ngn dorang, sebab dorang datang lambatla menyebabkan tak pasal-pasal aku kena mengadap betul-betul depan jurunikah..eeii..) dah la masa tu tak tau aku kena giliran ke berapa. Bapa mertua aku bagitau, aku bole pilih nak yang first atau yang terakhir, tapi kalau nak awal dia akan usahakan jadikan no-2.hehehe. 
Selepas semuanya berkumpul, selepas sesi pengesahan pendaftaran selesai, imam mula membaca giliran pasangan yang akan dinikahkan (berdebar macam nak terima anugerah tetapi tetap tenang.hehehe). 
Sekali, imam mula membaca "PASANGAN PENGANTIN PERTAMA YANG AKAN DINIKAHKAN PADA MALAM INI IALAH...... MOHD HISBUL HADI...."..
ADUS, sekali dapat giliran pertama lagi. 
Imam tu siap cakap, "BIASENYE KALAU PENGANTIN PERTAMA LANCAR (SEKALI LAFAZ JE), YANG SETERUSNYA AKAN LANCAR JUGE"... Dalam hati aku "Siap la pengantin-pengantin lain nanti". In case klu aku tersilap, dorang tak bole gelakkan puas-puas sebab giliran dorang belum sampai, tapi kalau dorang yang tersilap, aku bole la gelakkan puas-puas..hehehehe (tanduk mula naik atas kepala sambil nak sedapkan hati)...
Pada malam tersebut, flash kamera berkelip-kelip tak berhenti-henti & ade yang ambil video sama ada pakai video cam atau henset, sampai terasa glamer, rase mcam artis la pulak..hahahaha... Siap ramai yang cakap, "BOLEH MASUKKAN DALAM MALAYSIA BOOK OF RECORD NIE PASANGAN PENGANTIN DIAKAD NIKAHKAN TERAMAI..".


Sekali, selepas habis je Majlis akad nikah tersebut, jurunikah datang ke rumah bapa mertua aku untuk jamuan makan. Rupe-rupenye aku baru tau imam tersebut adalah kawan bapa aku, nasib baik aku tak wat malu je tadi.hahahaha...

SUSAH KE NAK MELAFAZ IJAB DAN QABUL?
TAK SUSAH PUN KALAU BUAT PERSIAPAN/PERSEDIAAN AWAL, DATANG AWAL, TENANG & SEBELUM TU BUAT LA SURVEY DULU APE-APE YANG PATUT. 
“WHEN YOU FAIL TO PLAN, YOU PLAN TO FAIL…(^_^)”.

Di bawah ini saya sertakan bersama klip video Majlis akad nikah saya yang lalu...

video


update :
Lafaz Persetujuan Daripada Pengantin Perempuan:
بسم الله الرحمن الرحيم
Saya (Nama Pengantin Perempuan) Dengan Ini Setuju Dan Memberi Keizinan Kepada (Nama Wali) Untuk Menikahkan Saya Dengan (Nama Pengantin Lelaki) Dengan Mas Kahwin nya Yang Tersebut.
...

Berikut adalah lafaz ijab wali/Juru nikah :
SAYA KAHWINKAN DAN SAYA NIKAHKAN AKAN DIKAU AKAN (MENYEBUT NAMA PENGANTIN PEREMPUAN), DENGAN BERWAKIL WALI BAPANYA KEPADA SAYA DENGAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM___ TUNAI.

Lafaz qabul pengantin lelaki (dijawab tanpa terputus daripada lafaz ijab dalam jelas, terang, nyata & tidak terlalu laju atau perlahan)…
AKU TERIMA AKAN NIKAHNYA DENGAN MAS KAHWINNYA SEBANYAK YANG TERSEBUT…

Lafaz taklik pengantin lelaki:
“Bahawa adalah saya (nama pengantin lelaki) dengan ini bertaklik iaitu manakala saya meninggalkan isteri saya (nama isteri) selama empat bulan berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksaan, atau saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut padahal ia taatkan kepada saya atau saya menyakiti tubuh badannya melakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya,  atau saya melesapkan harta bendanya atau saya tidak mempedulikannya selama 4 bulan atau lebih kemudian ia mengadu kepada mahkamah syarie', dan manakala sabit aduannya dan dia memberikan hakim syarie' i bagi pihak saya sebanyak satu ringgit maka pada ketika itu tertalak ia dengan talak satu  khul'ei.”
   


HARDY BOY : ADAKAH ANDA TAHU KENAPA SUAMI SUSAH UNTUK MELAFAZKAN CERAI BERBANDING KAUM WANITA?
ANTARANYA ADALAH DISEBABKAN, BAGI KAUM SUAMI, MELAFAZKAN AKAD NIKAH(IJAB DAN QABUL) ITU ADALAH LEBIH PERKARA YANG PALING PERIT DALAM KEHIDUPAN SEORANG LELAKI, JADI LELAKI AKAN BERFIKIR BERIBU-RIBU KALI UNTUK MELAFAZKAN CERAI KERANA SUKAR UNTUK MEREKA MELAFAZKAN IJAB QABUL UNTUK KALI KE-2 
[MELAINKAN JIKA MEREKA NAK TAMBAH CAWANGAN SATU LAIN (^_^) ] 

4 comments:

  1. Replies
    1. saje sorok taknak masukkan dlm blog, biar saya sorang je glamer.hahahaha

      Delete
  2. terima ksih sahabat ats info anda yg amat berguna ini...

    ReplyDelete