MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Friday, January 07, 2011

JANGAN SOMBONG DENGAN TAKDIR DAN KATAKAN TIDAK KEPADA PUTUS ASA

Maksud firman Allah: Alif laam miim. Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (AlAnkabuut:1-2)

Gambar yang terpakse di"blurkan"....

 Result permohonan aku berpindah  keluar juga akhirnya. 

"PERMOHONAN ANDA TIDAK BERJAYA".huhuhu.. Ngeri baca ayat tue.

 Apa taknya, Menteri daripada Jabatan Perdana Menteri  dah berikan kelulusan, dah berikan kelepasan/arahan untuk aku ditukarkan. Kecoh satu kolej cuma aku diam je. Sapa yang bagitau orang lain aku pun tak tahu, rase mcm nak menyorok je,mcm-mcam citer orang tanye aku, "Sedara ke?", "Camner kenal".. Aku senyum jer..  

Tapi "orang di bawahnya" berkuasa lebih dalam hal nie, so belum rezeki lagi kot. Aku yakin, mereka nie mempunyai komitmen tinggi dgn kerja, masalah2 mereka bukannya kita tahu. Maybe mereka dah usahakan tetapi ade aral...

 Tapi, tak berapa lama sebelum tu, dapat pulak surat amaran daripada KETUA BAHAGIAN PENGURUSAN...

 

"PEGAWAI TIDAK DIBENARKAN MENGGUNAKAN PENGARUH LUAR". 

Ape taknya, surat aku tu daripada menteri kepada k.pengarah, CROSS OVER, so terlalu sensitif walaupun niat aku baik.huhuhu ..(^_^)...

Keluar je result, aku terdiam, (berfikir kot.hehehe). Takpe, banyakkan bersabar. Dah habis dah usaha, berdoa & bertawakkal.

Maybe belum rezeki aku lagi, rezeki tersebut milik orang lain & Allah memutuskan sesuatu yang terbaik untuk diriku. Atau mungkin apa salahnya jika satu hajat tidak dimakbulkan sedangkan dah banyak hajat yang lain yang Allah telah makbulkan. Kecewa??? Memang tipula klu tak kecewa tapi jangan salahkan takdir, Alhamdulillah iman aku masih lagi kuat, just membawa diri sekejap.hehehehe... 

Then, aku berfikir, tentu ade hikmah disebaliknya... Tentu ade cara lain..

Malam, pergi masjid (takkan mase ade problem je baru nak ke masjid), tenangkan diri.

Then, lepas baca Yassin, call famly, alhamdulillah dapat lagi khabar baik yang tak diduga. "DAPAT 2 KABEL YANG LAGI BESAR". Orang ternama tersebut minta aku hantarkan surat rayuan,  Menteri yang ke-2 akan ke Machang, Ahad nie. Bapa aku cakap "KALAU SURAT SOKONGAN TAK JALAN, SURAT ARAHAN YANG LEBIH TEGAS AKAN DIKELUARKAN".  

Aku "ERM...", tertelan air liur.   Malam tu aku mengarang surat rayuan, taknak la cara keras, lembut cukup la, klu belum ade rezeki biarlah...  Nanti, tak pasal-pasal kecoh lagi. mcm baru ke sampai ke beberapa pihak atasan di Kuala Lumpur... Sure nanti dorang akan cakap "AKU CROSS OVER PULAK.."... "Bagi aku, kalau nak masuk ikut pintu belakang pun, tak perlulah pintu itu dipecahkan. Kalau pintu tu tak terbuka sekarang, biarla tunggu dia terbuka sendiri nanti"... Kalau kita sure dapat masuk dalam rumah tu pun, tapi sudah pasti tuan rumah sendiri pun terpakse menerima kita tanpa sepenuh hati. Pintu tersebut akan terbuka, cuma maybe belum masanya lagi"...  Tarik rambut dalam tepung, tepung jangan berterabur, rambut jangan putus... Petang tadi, surat tersebut dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, naik flight lagi...

 








Saya tertarik dengan artikel berikut untuk dikongsikan (sambungan daripada post terdahulu nasib-manusia-dan-ketentuan-Allah.html).

Artikel pertama (www.iluvislam.com):

 

 

 JANGAN SOMBONG DENGAN TAKDIR

 

Kebelakangan ini saya kerap  dihujani panggilan telefon menceritakan pelbagai masalah. Terus terang  ada masalah yang diluahkan itu, juga masalah yang saya hadapi sendiri.  Saya bukan insan serba baik dan sempurna.

Selalu saya katakan, saya seorang  daie yang sedang bermujahadah – berusaha membaiki diri dan usaha itu  dikongsi untuk membaiki orang lain. Di kesempatan ini, saya hulurkan  tulisan yang saya cuba alirkan dari hati. Dengan doa dan harapan agar  bergunalah untuk dijadikan panduan (ataupun sempadan) buat pembaca.

Terimalah kata pengukuhan dan pencerahan ini...

 

Jangan Sombong Dengan Takdir

Jika hendak dikirakan 'beriman' dengan  Allah, iblis laknatullah sepatutnya lebih tinggi imannya kepada Allah.  Masakan tidak, dia pernah berdialog dengan Allah (dialog yang telah  dirakamkan dalam Al-Quran). Dia percaya kepada syurga dan neraka. Bukan  sahaja percaya bahkan telah melihatnya. Syaitan yakin tentang adanya  Hari Pembalasan.


Iblis

Hendak diukur dari segi ibadah, ya ibadah iblis  begitu hebat. Puluhan ribu tahun sujud, rukuk dan membesarkan Allah  hingga terlantik sebagai ketua malaikat. Cuma satu... syaitan kecundang  kerana tidak dapat menerima takdir Allah.

Takdir yang menentukan Adam dipilih  menjadi Khalifah dan dia diperintahkan sujud lambang hormat kepada Allah  dalam mentaati Allah. Syaitan tidak boleh menerima takdir ini. Mengapa  dia yang dijadikan daripada api (sedangkan Adam hanya daripada tanah),  mengapa dia yang lebih 'senior' dalam ibadah dan hiraki kepimpinan tidak  terpilih menjadi khalifah, sedangkan Adam hanya 'pendatang' baru yang  diciptakan terkemudian?

Iblis sombong kerana tidak menerima  ketentuan takdir. Dan dia terhina kerana itu. Lalu kita siapa yang mampu  menidak dan meminggirkan takdir? Allah itu Maha Besar, qudrat dan  iradatnya tidak akan mampu kita nafikan. Jika cuba menafikan, kita akan  terhina... seperti terhina iblis. Dilaknat dan dimasukkan ke neraka...  kerana gugur sifat kehambaannya!


Takdir Dan Iman Kita

Dalam episod hidup, takdir datang  menguji kita. Mengapa aku mendapat suami yang begini? Mengapa isteriku  tidak sebegitu? Kenapa ketua aku orang semacam dia? Kenapa anak aku cacat?  Mengapa isteri tersayang aku pergi dulu? Kenapa aku tidak kaya-kaya lagi  walaupun telah berusaha?

Bila masalah melanda kita merasakan kitalah  yang paling menderita. Mengapa aku yang tertimpa nasib begini? Mulut  berbicara mengaku Allah itu Tuhan kita tetapi mengapa kehendak-Nya kita  tidak rela? Benarnya, masalah, ujian dan cabaran dalam hidup itu sangat  berkaitan dengan iman.

Iman iblis hancur berderai bila diuji  dengan takdir. Ego terpendamnya selama ini terserlah. Terbakar hangus  seluruh ibadah yang dibinanya ribuan tahun. Aduh, bagaimana pula kita  yang iman hanya setipis kulit bawang dan ibadah yang hanya sekelumit  ini? Pujuklah hati, terima takdir itu dengan rela.

Katakan,  "ya Allah...  sungguh sakit, sungguh perit, tapi apakan daya, aku hamba-Mu, Kau lebih  tahu apa yang terbaik untukku berbanding diriku sendiri. Ya Allah,  jangan Kau serahkan aku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata.  Tadbirku seluruh dan sepenuh sujud pada takdir-Mu."


Takdir Mengatasi Tadbir
Takdir sentiasa mengatasi tadbir. Takdir  daripada Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hamba-Nya. Kekadang  takdir dan tadbir selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan  terjadi. Namun acapkali takdir dan tadbir bersalahan, maka terjadilah  apa yang kita tidak inginkan.

Kita ingin putih, hitam pula yang  menjelama. Kita dambakan kejayaan, kegagalan pula yang menimpa. Ketika  itu hati akan bertanya, apa lagi yang tidak kena? Semuanya telah  kutadbirkan, tetapi kenapa gagal jua? Ketika itu timbullah bunga-bungan  'pemberontakan' dari dalam diri hamba yang kerdil berdepan dengan Tuhan  yang Perkasa. Samada disedari atau tanpa disedari...

Takdir daripada Allah mengandungi banyak  [B]hikmah[/B]. Ia mengandungi [B]mehnah[/B] (didikan langsung dari Allah) yang  kekadang tersembunyi daripada pengamatan fikiran biasa.

Ilmu semata-mata  tanpa iman yang kuat, akan menyebabkan kita terkapai-kapai dalam ujian  hidup tanpa pedoman yang tepat. Justeru dengan akal semata-mata kita  tidak akan dapat meringankan perasaan pada perkara-perkara yang tidak  sejalan dengan diri dan kehendak kita. Mengapa terjadi begini? Sedangkan  aku telah berusaha?


Carilah Hikmah di Sebalik Ketentuan
Untuk mengelakkan hal itu terjadi maka  kita mesti berusaha mencari hikmah-hikmah yang terkandung dalam  ketentuan (takdir) Tuhan. Ya, hanya manusia yang sempurna akal (ilmu)   dan hati (iman) sahaja dapat menjangkau hikmah yang terkandung di  dalam cubaan dan bala yang menimpa dirinya. Kata orang, hanya  jauhari mengenal manikam.

Orang yang begini akan menjangkau hikmah  di sebalik takdir. Dapat melihat sesuatu yang lebih tersirat di sebalik  yang tersurat. Ya, mereka tidak akan beranggapan bahawa sifat  lemah-lembut Allah lekang daripada segala bentuk takdir-Nya – samada  yang kelihatan positif atau negatif pada pandangan manusia. Ertinya,  mereka merasai bahawa apa jua takdir Allah adalah  bermaksud baik. Jika  sebaliknya, mereka merasakan bahawa Tuhan bermaksud jahat dalam  takdir-Nya, maka itu petanda penglihatan hati tidak jauh, dan akalnya  pendek.


Apa Khabar Iman Anda?

Mengapa terjadi demikian? Sebab [B]iman  belum mantap, keyakinan masih lemah[/B] dan [B]tidak kenal Allah[/B] dalam erti kata  yang sebenarnya. Bila ketiga-tiga faktor itu sempurna, maka barulah  sesorang itu mampu melihat bahawa di dalam cubaan dan bala yang  ditakdirkan mengandungi hikmah-hikmah yang baik. Hanya dengan itu,  seseorang itu akan merasa senang dan bahagia dalam menghadapi sebarang  ujian dalam hidupnya.

Bagaimana kita dapat meringankan beban  hati ketika menghadapi ujian hidup? Ya, hanya pertalian hati seorang  hamba dengan Allah sahaja yang menyebakan ringannya ujian dan cubaan.  Hati yang disinar dengan cahaya Allah dan cahaya sifat-sifat-Nya akan  berhubung dengan Allah. Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa,  hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah  bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.

Bila kita kenal Allah Maha Pengasih dan  Penyayang, kita tak boleh buruk sangka kepada Allah dengan menganggap  apa yang ditakdirkan (ujian) itu adalah sesuatu yang tidak baik. Iktikad  (yakin) kita semua ketentuan Allah itu adalah baik – ujian itu pasti  ada muslihat yang tersembunyi untuk manusia, akan menyebabkan hati  terubat. Walaupun pahit, ditelan jua. Sematkan di hati bahawa pilihan  Allah untuk kita adalah yang terbaik tapi kita tidak atau belum  mengetahuinya. Bila terjadi nanti, barulah kita tahu.


Bersangka Baik Dengan Allah

Katalah kita ditimpa penyakit atau  kegagalan... itu mungkin pada hakikatnya baik pada suatu waktu nanti.  Betapa ramai, mereka yang sakit, tetapi akhirnya mendapat pengajaran  yang besar di sebalik kesakitannya. Contohnya, apa yang berlaku kepada  Cat Steven... yang sakitnya itulah yang menyebabkan beliau mendapat  hidayah dan akhirnya memeluk Islam? Dan betapa ramai pula yang gagal  pada mulanya tetapi dengan kegagalan itu bangkit jiwa juang yang lebih  kental yang akhirnya membuah kejayaan? Hingga dengan itu masyhurlah  kata-kata bahawa kegagalan itu hakikatnya adalah kejayaan yang  ditangguhkan!

Para ahli hikmah (bijaksana) merumuskan  bahawa, antara hikmah ujian ialah, hati akan lebih tumpuan kepada Allah.  Dengan ujian, seseorang akan dapat menambah tumpuan dan penghadapannya  kepada Allah. Sebab bala dan ujian bertentangan dengan kehendak,  keinginan dan syahwat manusia, seperti sakit, rugi, miskin dan  lain-lain.

Dengan ini nafsu akan terdesak, tidak senang dan ingin lepas  daripada ujian. Bila nafsu terdesak, ia akan terdidik secara langsung.  Ia akan tertekan dan menjadi jinak. Hakikat ini akan membuka pintu  rahmat Allah kerana nafsu yang liar sangat mengajak kepada kejahatan.  Bila nafsu hilang kekuatannya maka manusia tidak akan jatuh ke lembah  dosa dan  maksiat dengan mudah.

Hati tidak dapat tidak mesti bersabar.  Hati akan terdidik untuk redha dan tawakal, kerana yakin Qada dan Qadar  Allah pasti berlaku. Kerana manusia harus terima, tidak boleh menolak  ujian itu. Hamba yang soleh menanggung Qadar dengan sabar (bahkan)  gembira dengan pilihan Allah. (Ujian adalah pilihan Allah bukan pilihan  manusia). Tidak ada pilihan Allah yang tidak baik. Semuanya baik belaka.

Hakikat ini akan menyebabkan kita akan  lebih mendekat kepada agama. Hikmah ini walaupun sebesar atom tetapi  bila melekat di hati kebaikannya lebih tinggi dari amal lahiriah  walaupun sebesar gunung. Justeru, bila hati baik semua anggota badan  menjadi baik. Inilah yang ditegaskan oleh Allah menerusi firman-Nya:

"...Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu  sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan  kamu tidak tahu." ([B]Surah Al-Baqarah : 216[/B])


Nikmat Allah

Sesungguhnya, dalam ujian Allah terselit  nikmat-Nya. Mungkin kita tertanya-tanya apakah nikmatnya bila sakit,  miskin, gagal, dihina dan sebagainya?

Hendaklah kita faham bahawa  nikmat di sisi Allah itu terbahagi dua. Pertama, [B]nikmat lahir[/B]. Dan  kedua, [B]nikmat batin (rohaniah)[/B]. Nikmat lahiriah ialah sihat, selamat dan  kebaikan fizikal yang lain. Manakala nikmat batiniah ialah nilai-nilai  keimanan, keyakinan dan kesabaran. Dengan ujian kesusahan misalnya,  barulah terbina sifat sabar. Dan sabar itu adalah separuh daripada  keimanan.

Ujian juga akan menghapuskan dosa dan  kesalahan seseorang terhadap Allah. Nabi Isa pernah berkata, "belum  dikatakan seorang itu kenal Allah, sebelum dia bergembira dengan musibah  dan penyakit ke atas dirinya, kerana berharap supaya dihapuskan  kesalahannya."

Bila kita benci dengan ujian, ertinya kita belum kenal Allah  dan (kerana) tidak faham itulah cara (kaedah) Allah mengampunkan dosa  kita. Bila kita gembira (terima dengan baik) ujian itu, kerana yakin  bahawa yang datangkan ujian itu juga adalah Allah.

Jadi, apabila kita ditimpa ujian maka  berusaha dan berikhtiarlah untuk menangani ujian itu tetapi jangan  sesekali lupa mencungkil hikmahnya. Oleh yang demikian, apabila diuji,  terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada  takdir Allah yang tidak ada hikmahnya. Ingatlah, bahawa orang soleh itu  bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah.

Jangan sesekali kita menjadi orang yang  rugi yakni mereka yang buta daripada melihat hikmah justeru akal dan  hati hanya melihat sesuatu yang selari dengan hawa nafsunya sahaja.  Ingatan para hamba yang soleh kepada Allah akan bertambah dengan  ujian-ujian-Nya. Mereka merasakan ujian itu satu petanda yang Allah telah  memilih mereka. Mereka sentiasa berbaik sangka dengan Allah dengan cara  menyedari (mencari) bahawa setiap yang berlaku samada pahit atau manis  pasti ada hikmahnya. Mereka tidak melihat hanya 'asbab' (sebab-sebab)  tetapi matahati mereka dapat menjangkau 'musabbabil asbab' (penyebab –  Tuhan).

Hati mereka berkata:

"Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah  untukku. Aku akan terus berbaik sangka kepada Allah... DIA akan mengubat,  melapang dan memberi kemenangan di sebalik ujian ini. Ya, aku tidak  tahu, kerana ilmuku terbatas. Tetapi kerana Allah yang Maha Penyayang  telah memilih ujian ini untuk diriku maka aku yakin ilmu-Nya Maha luas.  Yang pahit ini akan menjadi ubat. Yang pedih ini akan menjadi penawar.  Ya, Allah tingkatkanlah imanku bagi mendepani setiap ujian dari-Mu!"

- LINK=http://iluvislam.com




Artikel kedua: www.iluvislam.com

KATAKAN TIDAK KEPADA PUTUS ASA

Kegagalan seakan satu perkara yang telah sebati dengan kehidupan setiap insan.

Namun, tiap kali kegagalan itu berlaku, ketabahan dan penerimaan masih tiada.

Pasti akan disusuli dengan kekecewaan

Sedangkan ini adalah perkara lazim dalam kehidupan.

Setiap kali kegagalan itu bertandang, terlalu sukar untuk diterima oleh hati.

Ada saja persoalan yang ditimbulkan mempertikaikan kegagalan yang diperoleh.

Kegagalan itu membawa kepada rasa putus asa dalam diri.

Namun, ingin saya bertanya, adakah berputus asa itu satu perkara yang wajar dilakukan jika kita berhadapan dengan kegagalan?

Sedangkan, kegagalan bukanlah penghujung kepada kehidupan dan 'jalan mati' kepada kejayaan.

Seperti yang selalu kita dengar, ramai yang berjaya selepas menemui kegagalan.

Dan kegagalan itu yang membuatkan seseorang lebih matang dan berhati-hati dalam menyusun perjalanan kehidupan.

Pernahkah anda berdepan dengan rasa putus asa?

Setelah berbagai-bagai rintangan dan dugaan anda tempuhi, tetapi dipatahkan dengan rasa putus asa yang tiba-tiba melintas di fikiran.

Bukankah itu membuatkan anda berada dalam kerugian.

Setelah masa dan kudrat habis pada sesuatu perkara, dengan mudah rasa menghasut dan menggagalkan apa yang diusahakan selama ini. Jadi, adakah segalanya berbaloi?

 

Lawan Perasaan Putus Asa

Paling penting adalah untuk menghadapi rasa putus yang datang.

Bukan takut kepada kegagalan kerana tanpa kita sedari, putus asa ialah punca kepada kegagalan.

Bukan kegagalan punca kepada timbul rasa putus asa.

Kesilapan sering terjadi di situ.

Putus asa juga bukan satu sikap yang baik untuk mereka yang bergelar pelajar.

Kerana, dalam dunia sebagai seorang pelajar terlalu banyak dugaan dan kepayahan yang akan ditempuh.

Hanya terletak kepada mereka yang mengidamkan kejayaan yang akan terus mempertahankan kekebalan semangat mereka tanpa menghiraukan rasa putus asa yang sering datang tidak mengira masa dan waktu.

Jika terasa malas sewaktu belajar, itu juga merupakan sikap putus asa yang membawa kepada kegagalan.

Kita perlu ingat, jangan jadikan putus asa sebagai salah satu agenda dalam diari hidup kita.

Tetapi jadikan rasa inginkan kejayaan dan mengejar kepada kehidupan yang lebih bermakna sebagai matlamat kita.

Putus asa seakan musuh yang tidak kita menyedarinya. Sikap itu datang dalam keadaan spontan dan halus.

Seharusnya kita mengetahui erti putus asa.

Putus asa ialah musuh utama yang akan membawa kepada pelbagai sikap negatif lain.

Malas timbul kerana rasa putus asa. Hilang semangat juga timbul kerana putus asa.

Semuanya bermula daripada putus asa.

Jangan biarkan rasa putus asa menguasai diri kerana akan membawa kepada sikap negatif yang lain.

Ketahui sikap itu dan tanganinya. Pasti kejayaan milik kita.

- LINK=http://iluvislam.com

 

 

 

HARDY BOY : YANG PALING UTAMA, KITA PERLU BANYAKKAN BERUSAHA, BERDOA DAN BERTAWAKKAL. SESUNGGUHNYA ALLAH MERANCANG DAN MENETAPKAN YANG TERBAIK UNTUK KITA... 

 JIKA ALLAH TELAH MEMAKBULKAN DOAMU,

DIA TELAH MENGUKUHKAN KEPERCAYAANMU,

JIKA ALLAH MENANGGUHNYA,

DIA MENGUJI KESABARANMU,

JIKA DIA TIDAK MEMAKBULKAN DOA MU,

JANGAN PUTUS ASA,

DIA TELAH MERANCANG SESUATU YANG LEBIH BAIK UNTUK MU.

 ___________________________________________________________________

KADANG-KADANG ALLAH HILANGKAN SEKEJAP MATAHARI,

KEMUDIAN ALLAH DATANGKAN GURUH DAN KILAT,

PUAS KITA MENANGIS MENCARI MANA MATAHARI,

RUPA-RUPANYA ALLAH INGIN HADIAHKAN KITA 

PELANGI YANG INDAH!!!!

 

 

No comments:

Post a Comment