MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Tuesday, August 14, 2012

Seksyen 114A - Hari Internet Blackout

  
Beberapa media internet tidak akan menyiarkan sebarang berita bermula awal pagi ini hingga ke tengah malam esok.
Ini sebagai menyokong kempen “Hari Internet Blackout” yang diusahakan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) Malaysia sebagai bantahan terhadap Seksyen 114A pindaan terbaru Akta Keterangan 2012.
Sebagai pengamal media yang telus dan bertanggungjawab, Pindaan terhadap Akta tersebut yang diwartakan 31 Julai lalu akan menyekat kebebasan media internet.

Menurut CIJ Seksyen 114A jelas bercanggah dengan prinsip asas keadilan yang menyatakan bahawa seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan kesalahannya.
Pindaan yang baru ini boleh mendatangkan kesan-kesan yang negatif kepada seluruh pengguna internet dan pihak yang terlibat dalam industri tersebut.
Setiap pemiliki akaun Facebook, Twitter, blog atau forum akan dipertanggungjawabkan atas setiap isi kandungan yang terdapat di laman-laman tersebut, termasuk komen dan artikel yang ditulis oleh pihak lain.
Selain itu, pembekal perkhidmatan Wifi juga akan dikenakan tindakan jika ada pihak yang menyalahgunakan perkhidmatan tersebut.
Lebih malang lagi, jika rangkaian Wifi perseorangan dicuri atau digodam, tuan punya rangkaian itu akan bertanggungjawab atas segala yang dilakukan oleh pencuri terbabit.
Jika ada pihak yang mencipta akaun Facebook, Twitter atau emel menggunakan nama seseorang tanpa pengetahuan individu itu, Seksyen 114a masih akan menganggap bahawa beliau pemilik sebenar akaun terbabit.
Akta yang baru dipinda ini sebenarnya bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat daripada mengemukakan pendapat mereka di internet.
Hal ini juga mengancam kebebasan berinternet di negara kita.
Dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR pada 9 Ogos lalu, Pakatan menyatakan sokongan penuh terhadap “Hari Internet Blackout”.
"Ia selaras dengan penentangan yang dibuat terhadap Seksyen 114A yang merupakan pindaan terbaru bagi Akta Keterangan 2012 yang menyekat kebebasan berinternet," kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
CIJ berkata kempen ini bertujuan untuk menyedarkan para pengguna Internet tentang kesan negatif pindaan ini terhadap kebebasan berinternet.
Pada hari Internet Blackout tersebut, semua laman web yang mengambil bahagian akan ditutup dan tidak dapat diakses dalam masa 24 jam.
Pengguna juga akan dapat melihat paparan yang mempunyai mesej kempen tersebut apabila cuba mengakses laman web tersebut.
"Dalam kempen tersebut, pengguna internet dikehendaki mengelapkan internet tanpa sebarang informasi.
"Dengan cara ini sahajalah dapat menunjukkan kepada kerajaan tentangan terhadap akta tersebut,".

kredit - selangorku


Hardy Boy - Bagi aku, aku setuju seksyen akta ini wajar dibatalkan. Kalau ye pun nak pilihanraya, sewajarnya lebih adil untuk para pengundi dapatkan apa sahaja info/maklumat, sama ada betul atau tidak pandai-pandailah pembaca internet fikirkan sendiri kerana pengundi pada masa kini takdelah bodoh-bodoh sangat nak mempercayai sumber satu pihak sahaja yang mungkin banyak diputar-belit hingga kepada penonton TV sekalipun, maybe "dorang" ingat semua pengundi, pembaca mahupun penonton TV mcm budak dungu nak percaya sebijik-bijik apa sahaja citer dorang yang entah ape-ape. "Mereka" perlu ingat bahawa ramai pengundi adalah golongan atas pagar yang tidak menyokong mana-mana parti terutamanya golongan wanita yg tak berapa gemar sangat citer politik. Nanti pihak pengundi bertambah-tambah muak lagi dengan media pro-kerajaan termasuklah media TV pkl 8 mlm yang 30min dalam berita adalah berita politik yang memBOSANkan.....

No comments:

Post a Comment