MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Friday, March 04, 2011

SATU PASANGAN BERCERAI SETIAP 15 MINIT

Terima kasih di atas kunjungan pembaca... Antara topik yang hangat dalam blog saya nie ialah mengenai perkahwinan dan cinta....

So, entry nie saya ingin berkongsi sebuah artikel... (^_^)

..........................................................................................................................

 ARTIKEL memeranjatkan daripada harian metro...

 Satu pasangan bercerai setiap 15 minit


PUTRAJAYA: Amat mengejutkan apabila kadar penceraian di kalangan pasangan suami isteri di negara ini berlaku dalam tempoh setiap 15 minit, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.
Mashitah berkata, beliau tidak menafikan ada peningkatan kes penceraian di negara ini setiap tahun, malah statistik pada 2009 menunjukkan setiap perkahwinan yang didaftarkan setiap hari pasti akan ada perceraian yang berlaku.
Beliau berkata, ada banyak faktor yang menyumbang ke arah penceraian pasangan suami isteri, antaranya suami atau isteri yang mengabaikan tanggungjawab dan tidak menjaga solat.
“Kita tidak dapat menafikan kelalaian menjaga solat menjadi punca kepada suami isteri mengabaikan tanggungjawab lain.

“Kalau tanggungjawab kepada Allah yang secara istiqamah (tetap) patut dilaksanakan lima kali sehari tidak dapat dilakukan, sudah tentu kita dapat membayangkan sukar untuk melaksanakan peranan mereka sebagai suami dan isteri,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri seminar sempena Maulidur Rasul bertajuk Bagaikan Cinta Khadijah di Hati Rasulullah s.a.w, di sini, semalam.
Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd Aziz.
Lebih 1,200 peserta dari pelbagai kementerian menghadiri seminar, termasuk pakar motivasi terkenal tanah air, Datuk Dr Fadhilah Kamsah dan pendakwah, Datuk Dr Fatma Az Zahra.
Mashitah berkata, sehubungan itu pihaknya mempelbagaikan usaha dengan memperbanyakkan program ke arah memantapkan keluarga terutama kepada suami isteri ketika melayari rumah tangga.
“Selain itu, kita meningkatkan usaha dengan memberi pelbagai maklumat untuk memperkasakan lagi peranan suami isteri,” katanya.
Sementara itu, mengulas cubaan menghidupkan kembali ajaran Al-Arqam oleh Ummu Jah melalui penganjuran Sidang Parlimen Roh, Mashitah berkata Jakim terus memantau kegiatan itu secara lebih dekat bagi memastikan ia tidak menular kepada masyarakat.
“Perkara ini masih dalam pemantauan dan kita tidak boleh memberikan maklumat lanjut, tetapi kita mengikuti apa yang mereka lakukan.
“Tetapi apa yang perlu kita beritahu kepada rakyat adalah ajaran ini memang sesat dan salah, jadi tidak perlu fatwa lagi sebab ia jelas sebagai satu ajaran sesat,” katanya. “Jadi, kita meminta rakyat sentiasa berhati-hati dan tidak mengikuti ajaran yang sudah dimaklumkan mengenai kesesatannya,” katanya.

..........................................................................................................................



hardy boy :
Kekadang ada juga yang selalu bertanya kepada saya, "Macam mana nak tau sama ada bakal pasangan kita itu adalah yang terbaik?".
 Jadi, bagi pandangan saya "Lihatlah kepada agamanya, jika pasangan tersebut kuat pegangan agamanya, insyaAllah rumahtangga akan bahagia..". (Yang itu mengikut penelitian saya la tapi tak bermaksud semua golongan tersebut adalah terbaik kerana ada juga segelintir kecil yang tak seindah luarannya contohnya seperti terlalu mengongkong isteri ( Wang belanja tidak diberikan. Kalau bole mahu isteri sentiasa berada di rumah, keperluan rumah semua suami berikan. Isteri juga manusia biasa, perlu juga diberikan dengan wang saku/"elaun bulanan" kerana mereka juga perlu juga memanjakan diri..).
 Ada juga golongan tersebut yang terlalu kedekut, alasannya "Tidak mahu Boros/membazir", sedangkan tidak salah jika suami membelanjakan hartanya untuk keperluan keluarga dan "memanjakan" keluarga sekali sekala seperti menyediakan kelengkapan tempat tinggal yang selesa, nyaman dan memastikan "rumah itu adalah bagaikan syurga secara berpada-pada... 
Cuma sepanjang pengamatan saya, golongan yang berpegang kepada agama ini berisiki rendah untuk menghadapi kecelaruan rumahtangga kerana masing-masing akan melaksanakan kewajipan/tanggungjawab yang terbaik ikhlas kerana Allah kerana bagi mereka keluarga yang mereka bina merupakan satu AMANAH....

5 comments:

  1. takut nye..ptut la skrg ni dah rmai yg bercerai berai..mungkin ade silap kat mane2 kan..

    ReplyDelete
  2. takpe niesz, yang penting setiap orang cari pasangan yang terbaik dan yang paling penting mcm dalam artikel tu, lelaki tu mestilah taat kepada Islam (sentiasa sembahyang dan sebagainya...(^_^).

    Yang penting berusaha, berdoa dan bertawakkal.. terima kasih Niesz kerana sudi komen..hehehe

    ReplyDelete
  3. Nelly : jodoh, rezeki, takdir, ajal semuanya Allah. Apa yang penting kita berusaha...
    Janganlah risaukan semua itu, selalulah kita banyakkan berdoa kepada-Nya..

    Yatie : Jangan la tak mau kawin, kesian tau teruna-teruna hensem kat luar sane..hehehehe...(^_^)

    ReplyDelete