MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Saturday, May 12, 2012

BENGKEL BLOG BERSAMA PARA PENDIDIK SMK TAWAU II

Lanjutan daripada entry >>> Asas Membina Blog
Gambar ini gambar hari terakhir selepas 4 hari para pelajar IPT Zon Sabah & Sarawak berkursus di Kota Kinabalu, masa ni masing-masing dah kepenatan, gembira & sedih (sebab nak kena berpisah dgn rakan yang lain yg dah seperti adik beradik). Respond - masing-masing seronok, alhamdulillah...


http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/575221_3556067293243_1308422587_n.jpg
Semasa berkursus di AKEPT baru-baru ini bersama para pensyarah wakil setiap IPT di bawah Kementerian Pengajian Tinggi. Semasa kursus ini, aku cukup respek apabila berpeluang berkursus satu meja dengan para professor-professor daripada beberapa universiti terkemuka di seluruh Malaysia kerana mereka ini cukup low-profile dan cukup berdisiplin di sepanjang kursus walaupun umur dah berusia.  

BENGKEL PEMBINAAN BLOG 
Hari ini dah sampai masa yang saya nanti selepas hampir 2 minggu, menjadi penceramah Bengkel Pembinaan Blog bersama Para Pendidik SMK Tawau II seramai 25 orang (jumlah pendidik di sekolah ini saya dapat tahu melebihi 50 orang dengan jumlah pelajar menghampir angka 1000 orang). Sebelum nie saya dah tolak beberapa kali request daripada sekolah lain sbb tak confident nak mengajar cikgu-cikgu sekolah ni al-maklum la sure guru-guru confirm lagi hebat dalam disilpin & mendidik anak bangsa terutamanya dalam ilmu pedagogi berbanding aku yg cuma 2-3 tahun jagung nie.hehehe... Saya lebih sanggup beri ceramah motivasi
di hadapan berpuluh-puluh orang pelajar/remaja sampai dorang menangis-nangis daripada berhadapan dengan guru-guru.hehehe.  
Seorang rakan saya yang pernah menjadi penceramah pembinaan blog bersama para guru sekolah lain sebelum ini pernah memberikan respon yang menyebabkan saya rasa kagum:-
i) walaupun kursus bermula pukul 8.00 pagi, pukul 7.30 pg guru-guru ni dah siap sampai di makmal komputer.
ii) walaupun kursus tamat pukul 2 ptg, ramai yang nak sambung sampai ke petang.
iii) ada guru-guru yang datang memang bersungguh-sungguh nak belajar bina blog kerana bercadang untuk membuka blog perniagaan on-line sebenar di dalam blog.  
iv) guru-guru ini cukup punctual dengan masa, cukup berdisiplin dalam kelas, tak bising-bising & berikan tumpuan bila dalam kelas (al-maklumla nama pun guru).
v) Guru-guru ni cukup teliti tentang protokol termasuklah pemakaian penceramah sekalipun.hahaha...
v) Hampir keseluruhan guru berjaya membina blog sendiri semasa kursus kerana ramai yang ingin aplikasikan dalam Pengajaran & Pelajaran termasuklah dalam memastikan para pelajar dapat download pelbagai dokumen P&P.
Bila aku dengar dia cakap macam tu, aku tersenyum, mungkin disebabkan guru selalu menjadi contoh ikutan kepada pelajar.hehehe..  


Entah macam mana, dua minggu sebelum tu aku dapat request drp Shafiq "Ade cikgu-cikgu mohon ajar kursus blog, ko sanggup tak jadi penceramah, student dlm 25 orang?" Gulp, saya tertelan air liur...  
"Dorang memang berminat nak belajar blog atau untuk Kursus Dalam Perkhidmatan (LDP)???", saya tanya.
Syafiq "Aku pn tak tau", (sebab member saya ni mane la tau LDP tu ape.hehehe...).
Saya "Parah gini gak", (bukan ape sebab dua-dua mempunyai pendekatan berbeza, last-last aku tawakkal je la. Kalau LDP, biase la, melibatkan ramai cikgu-cikgu yg dah berbelas-belas tahun selalu pergi kursus, mungkin dah muak dengan kursus.hehehe.. Jadi, saya terfikir, susah juga nk cari pengisian-pengisian yg sesuai, pendekatan yang juga pasti jauh berbeza. Lepas berfikir panjang, saya pn bagi jawapan...).
Saya  "Shafiq, erm, aku SANGGUP.huhuhu"...

 
Semasa Bengkel Ceramah Motivasi & Kerjaya pada tahun 2011. Tak sangka ramai yg berminat.

-----------------------------------------------------------------------------
Di bawah, saya sharekan sedikit photo semasa Kursus Pembinaan Blog tersebut...
Cikgu-cikgu kat depan nie memang berikan 100% fokus supaya objektif membina blog tercapai, kami ngajar pun senang je.

Saya lupa nak berkenalan dengan 2 orang guru di depan ni, fokus & understanding serta berjaya juga membina blog...



Puan Samsidar & Puan Hamina berusaha gigih membantu apabila melihat cikgu-cikgu ni yang sedang bersemangat.

Cikgu baju hitam putih kat sebelah ni saya tengok cepat belajar, siap ajar peserta lain lain, so senang la kerja kitorang.hahahaha..

Cikgu wanita paling kiri ni namanya Cikgu Zakiah, kagum aku tengok blog dia, cukup kreatif sampai saya jadikan contoh, so lagi senang proses P&P kitorang. Anda boleh lihat blog cikgu Zakiah dii >>>www.zakiahdkelate.blogspot.com




Kalau peserta yang di barisan belakang, saya tak sempat cover, nasib baik ada Puan Samsidar & Puan Hamina tolong cover...


Lihat Gambar lagi di >>> Kursus blog

Selepas bengkel selama 4 jam, ALHAMDULILLAH sebanyak 20 blog berjaya dihasilkan...
 
1) Cikgu Rosman - www.rosmanakil.blogspot.com
3) Cikgu Selamat - www.abulsuhail.blogspot.com
6) Cikgu Deeja - www.deejah74.blogspot.com
10) Cikgu  Afsiah- www.afzaimy.blogspot.com
11) Cikgu Dayang - www.dayangsitti.blogspot.com
12) Cikgu Fung Chee Nget - www.fcn5332.blogspot.com
13) Cikgu Ema - www.eby4505.blogspot.com
15) Cikgu Syafiruliza - www.syafiruliza.blogspot.com
16) Cikgu Maria - www.maryisda72.blogspot.com
17) Cikgu Siesah - www.riesah76.blogspot.com
18) Cikgu Sharifah - www.sherrymam78.blogspot.com
19) Cikgu Norasyikin- www.norasikin-sailan.blogspot.com
20)  Cikgu Zakiah - www.zakiahdkelate.blogspot.com
  

Berikut lagi photo-photo daripada Lensa Kamera & blog >>> www.sikubungs.blogspot.com
(Tumpang copy paste ye Mr Sikubungs. Mr Sikubung nie memang berkemahiran tinggi dalam ambik gambar, semua gambar-gambar yang diambil cantik-cantik..hehehe)...





















































Semua cikgu-cikgu sporting-sporting & beri kerjasama yang terbaik, cuma aku kepenatan sikit hari ni sbb tdo pkl 3 pagi siapkan lebih 70 slide yg xsiap-siap smlm.huhuhu... Plan lepas ni bole la sambung qada istrirehat yg tak cukup.hehehe...

Video - Sempena Hari Guru "Kekuatan Cinta Seorang Guru"





UPDATE 19 Julai 2012 :

Hasil daripada bengkel ini. alhamdulillah beberapa guru telahpun  bergabung untuk menghasilkan BLOG PANITIA MENGIKUT UNIT masing-masing seperti di bawah. Memang cukup cantik, menarik dan bermanfaat. Blog guru-guru di bawah ini, ringkas serta padat serta wajar dicontohi /diikut oleh warga pendidik sekolah yang lain. 

Blog tersebut :-




Semoga dapat warga SMK TAWAU II terus berusaha dalam membudayakan ILMU dan menjadi ikutan kerana :-

Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa sallam pula telah bersabda bahawa apabila seseorang yang telah mati, sama ada para nabi, para rasul atau para wali maka semua tangungjawab dan segala urusannya dengan persoalan dunia telah tamat, selesai dan terputus sehingga tiada kaitan dan hubungannya lagi dengan dunia dan para penghuninya kecuali tiga perkara sebagaimana sabda baginda:

اِذَا مَاتَ اْلاِنْسَـان اِنـْقـَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ : صَدَقَـةٍ جَارِيَةٍ ، اَوْعِلْمٍ يـُنـْتـَفَعُ بـِهِ ، أوْوَلـَدٍ صَالحٍ يـَدْعُـوْلَهُ
"Apabila mati anak Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara:  Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.".

7 comments:

  1. Terima kasih En. Hisbul Hadi. Jangan serik dengan staff SMK Tawau II. Blog kak bukan seperti hari itu. Macam sudah diupgrade sikit-sikit. Tqvm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama Kak Zakiah. Takde seriknya, just dpt new experience.hehehehe.. Kalau ada rezeki, nanti lepas ni bole la kita sambung lain pula spt "kursus pendawaian asas elektrik di rumah" & ""kursus penyelenggaraan/servis asas kenderaan" sbb sblm ni ramai juga yg berminat dgn yg kursus ni. (^_^).

      Delete
    2. Assalamualaikum, ada 2 lagi blog baharu http://panitiabahasamelayusmktawau2.blogspot.com/ dan http://englishpanitiasmkt2.blogspot.com/. Tqvm

      Delete
  2. Alhamdulillah...hasil dari kursus hari tu, dptlah buat blog utk panitia sains ...tapi kena upgrade lg...byk lagi keno bljr niii. Minta tunjuk ajar ya...En Hadi. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu, blog yang sangat menarik...
      simple tetapi cantik & perlu sedikit penambahbaikan...
      traffik blog cikgu ini akan naik drp semasa ke semasa, kena tunggu kerana ambil masa sikit.
      Untuk sebarang bantuan, saya bersedia membantu...

      Saya puji, cukup kreatif dgn penghasilan blog ini. SEMOGA MENJADI RUJUKAN kepada warga pendidikan & para pelajar.
      Boleh juga cikgu masukkan link utk download koleksi soalan peperiksaan.

      Delete