MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Saturday, July 16, 2011

KAEDAH MEMPROMOSIKAN BLOG / WEBSITE ANDA

KAEDAH MENAIKKAN TRAFFIK BLOG ANDA....

Saya juga mungkin seperti anda dan blogger yang lain, menulis untuk berkongsi ilmu di alam maya. TENTU SERONOK APABILA RAMAI YANG MEMBACA HASIL "KARYA" YANG INGIN KITA KONGSIKAN ITU.

Ada juga yang menjadikan blog ini sebahagian ruangan untuk menambah rangkaian , perniagaan dan ada juga yang menjadikan blog sebagai diari hidup mereka (yang ingin dikongsi dengan orang lain).
Sedikit ilmu yang ingin saya kongsikan (saya dapat drp hasil carian saya di alam maya nie.hehehe). 
Bagaimana cara mempromosikan blog anda agar di kenali oleh blogger lainnya atau pengunjung yang datang ke blog anda melalui mesin pencari seperti google, yahoo dan lain-lain?
Tetapi sebelum anda promosi blog anda ke dunia maya, pastikan blog anda mempunyai jumlah entry minimum 5 entry

Berikut beberapa cara mempromosikan blog anda :
1. Daftar ke search engine
Ada beberapa situs yang menyediakan kemudahan menghantar blog anda ke beberapa search engine, sila cuba daftarkan ke  http://mypagerank.net   
http://www.promoteclick.com/website-submit.php
2.  Daftarkan blog anda ke blog directory
Agar blog kita mempunyai identiti di dunia maya sebaiknya blog anda di daftarkan beberapa blog directory seperti :
- dan lain-lain 
 

3. Kunjungan ke blogger lainnya
Anda juga boleh mencuba mendaftarkan blog anda ke dalam website-website lain yang mempunyai kemudahan mempromosikan blog anda kepada para pembaca yang lain.



Mesin pencari  pada KETIKA ini yang paling terkenal di dunia adalah Google, Yahoo, serta Msn. Apabila blog anda ingin terindeks pada mesin pencari mereka, maka anda perlu mendaftar URL blog anda pada mesin pencari mereka. Jika ada yang belum tahu dimanakah perlu anda mendaftar blog anda, maka rujuk kaedah berikut :









  • Daftar Google 




  • Untuk mendaftar ke google, sila anda kunjungi http://www.google.com/addurl/, apabila sudah berada pada halaman pendaftaran ada beberapa langkah yang harus di lakukan, iaitu mengisi form yang di sediakan :



    • URL --> Isi dengan URL blog anda.
    • Comments --> Isi dengan keyword atau kata kunci yang berhubungan dengan blog anda
    • Isi kotak kosong dengan huruf  Verifikasi yang tersedia
    • Klik tombol Add URL
    • Selesai.
    Setelah anda melakukan pendaftaran ke Google, blog anda tidak akan serta merta  terindeks pada mesin pencari nya, akan tetapi memerlukan 3 sampai 4 minggu baru blog anda akan terindeks. Jika sudah 3 sampai 4 minggu, maka cubalah cari alamat blog anda pada mesin pencari google, apakah sudah terindeks atau belum? jika belum, cuba tunggu beberapa minggu lagi, dan tuliskan kembali alamat blog anda, Jika ternyata masih belum juga, cuba daftarkan lagi blog anda ke google seperti langkah di atas. Atau mungkin jika anda tidak sabar ingin cepat diindeks, sebenarnya blog anda boleh terindeks, hanya dalam 3 atau 4 hari sahaja di google.




    • Daftar Yahoo! 
    Untuk mendaftar ke yahoo! sila kunjungi https://siteexplorer.search.yahoo.com/submit. Akan tetapi untuk mendaftar ke yahoo, anda harus terlebih dahulu mempunyai account yahoo, karana anda perlu log in terlebih dahulu ke account yahoo. Bagi yang belum punya mempunyai account yahoo (email di yahoo) silakan create dulu akaun anda, tetapi kepada yang sudah ada, anda hanya perlu login dengan username serta password anda.  
    Apabila sudah login, nanti sudah tersedia kolom untuk di isi, sila isi kolom tersebut dengan URL anda , kemudian klik tombol Add URL, selesai. Jika ingin memasukan alamat feed sekalian, anda boleh memasukannya. Ingat, alamat feed di blogger hanya perlu menambahkan atom.xml di belakang uRL blog anda , contoh : blog perlu mempunyai alamat feed sebagai berikut :

    http://kolom-tutorial.blogspot.com/atom.xml
    atau boleh juga menggunakan www  :
    http://www.kolom-tutorial.blogspot.com/atom.xml







    • Daftar ke Msn
    Untuk daftar ke Msn, sila kunjungi http://search.msn.com/docs/submit.aspx?FORM=WSDD2 sila isi huruf verifikasi dan URL anda pada kotak yang tersedia, kemudian klik butang Submit URL dan selesai.

    Apabila
    anda  mahu URL blog anda terindeks pada puluhan mesin pencari, anda boleh menggunakan bantuan situs submitter, cuba klik saja banner dibawah ini :



    A
    nda hanya perlu mengisi alamat URL blog anda, serta menuliskan alamat email saja, kemudian klik tombol Submit Your Site.

    Jika ingin lebih cepat terkenal cuba lakukan ping ke pelbagai agregator, sila klik link di bawah :
     
    Ping-O-Matic
    Anda hanya perlu mengisi form yang di sediakan.






     HARDY : SELAMAT MENCUBA. ILMU YANG BAIK JIKA DIKONGSIKAN AKAN MENJADI SAHAM PAHALA WALAUPUN SETELAH KITA MENGHEMBUSKAN NAFAS TERAKHIR....


    7 comments:

    1. pastu tambah lagi nuffnang atau seangkatan dgnnya...

      kalau blog anda femes, ramai pengunjung, insyaAllah pendapatan tambahan pun lebih...

      alhamdulillah, ada gak la beberapa keping cek diterima hasil dari berblogging

      ReplyDelete
    2. thanks Mamat for that info (^_^)

      ReplyDelete
    3. blogging technic ni memang bagus :)

      ReplyDelete
    4. tq for info...already follow u..follow me back :)

      ReplyDelete