MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Thursday, October 20, 2011

AWAS!!! FESYEN TUDUNG MENYERUPAI RAHIB WANITA KRISTIAN???

HARDY BOY - Ketika ramai muda-mudi sekarang nie GHAIRAH mengejar pelbagai fesyen (klu tak ikut risau member kate out-of-date pulak) termasuk pemakaian tudung, kita semua perlu berhati-hati daripada terus menerima sebarang fesyen secara melulu jer, cuba kita sama-sama kaji asal usul sesuatu perkara terlebih dahulu sebelum mengikutinya...



Hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.

 
TAPI CUBA BACA PULA YG INI:

TUDUNG YANG DIPINKAN KE BELAKANG; MENYAMAI BIARAWATI KRISTIAN?

Soalan; Salam ust, Saya ada satu kemusykilan berkaitan dakwaan tentang cara pemakaian tudung yang diikat@dipin di belakang leher seperti trend sekarang adalah mengikut cara pemakaian biarawati kristian.Adakah dakwaan itu benar walaupun si pemakai (wanita islam) tidak pernah mempunyai niat sedemikian, hanya pakai tudung dengan meng'pin'kan di bahagian leher bagi menampakkan kekemasan.Harap ust dapat memberikan penjelasan.

Jawapan;

Cara pemakaian tudung yang dituntut oleh Syariat ialah dengan menutupi seluruh kepala (rambut), bahagian leher dan labuh hingga ke dada. Ini sebagaimana arahan Allah;

“Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”. (an-Nur: 31)

Mengenai fesyen, tidaklah disyaratkan fesyen tertentu asalkan ia memenuhi kehendak ayat di atas. Warna juga tidak dihadkan kepada warna tertentu, akan tetapi hendaklah dipastikan tudung yang dipakai tidak jarang dan tidak mempunyai corak yang terlalu menarik perhatian lelaki atau corak-corak lain yang tidak sesuai dengan idenditi wanita Islam. Warna yang disukai Rasulullah ialah warna putih sebagaimana sabdanya; “Pakailah pakaian berwarna putih kerana sesungguhnya ia lebih suci dan lebih baik dan kafankanlah dengannya jenazah-jenazah kamu” (HR Imam at-Tirmizi, an-Nasai, Ibnu Majah dan Musnad Imam Ahmad dari Samurah bin Jundab r.a.).

Mengenai penyerupaan/peniruan kepada orang kafir, Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Sesiapa menyerupai satu kaum, ia dari kaum tersebut" (HR Imam Abu Daud dari Ibnu Umar). Menurut Imam Ibnu Kathir; hadis ini merupakan larangan keras terhadap perbuatan meniru orang kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan, ibadah dan sebagainya yang tidak disyariatkan untuk kita (umat Islam). (Lihat; Tafsir al-Quran al-Adziem, surah al-Baqarah, ayat 104).

Namun para ulamak menjelaskan; maksud peniruan/penyerupaan kepada orang kafir atau orang fasik yang dilarang ialah yang khusus bagi sesuatu kaum kafir atau fasiq iaitu yang menggambarkan indentiti mereka, seperti; salib (yang melambangkan agama kristian), sabit dan penukul (lambang komunis), lambang nazi, pakaian-pakaian orang fasiq (seperti gaya berpakaian artis-artis Barat), gaya-gaya rambut orang fasik dan sebagainya. Adapun pakaian yang dipakai oleh orang ramai tanpa mengira agama dan bangsa seperti seluar, baju kemeja, kot dan sebagainya atau berlaku kesamaan/keserupaan secara kebetulan seperti jubah litup yang dipakai oleh imam-imam, ulamak-ulamak dan dipakai juga oleh paderi-paderi Kristian dan Yahudi, kopiah yang dipakai oleh orang-orang Islam dan turut dipakai oleh sebahagian penganut bukan Islam (seperti orang Yahudi), tudung kepala (yang turut dipakai juga oleh paderi-paderi wanita kristian) dan sebagainya, penyerupaan/kesamaan secara umum atau kebetulan ini tidaklah termasuk dalam larangan hadis kerana ia bukan bersifat khusus bagi sesuatu kaum kafir atau melambangkan identiti agama mereka.

Adakalanya suatu pakaian menjadi identiti agama di satu tempat, tetapi di tempat lain ia adalah pakaian biasa yang tidak melambangkan agama. Maka ditempat lain itu, tidaklah dianggap menyerupai penganut agama lain jika ia dipakai oleh orang Islam. Imam Malik pernah ditanya hukum memakai sejenis pakaian bernama al-Burnus.[1] Ia menjawab; "Harus". Dikatakan kepadanya; "Tetapi ia adalah pakaian rahib-rahib Nasara (ahli-ahli ibadat Kristian)". Imam Malik menjawab; "Ia di sini (di Madinah) dipakai oleh orang ramai". Begitu juga, suatu pakaian mungkin pernah menjadi identiti agama di satu masa, namun setelah zaman berubah, ia tidak lagi menjadi identiti agama. Imam Ibnu Hajar ketika mengulas tentang sejenis pakaian yang bernama al-Mayasir al-Arjuwan yang dilarang oleh Nabi di zamannya, beliau (yakni Ibnu Hajar) berkata; Pakaian tersebut jika sebab larangannya adalah untuk mengelak dari mengerupai orang-orang asing (orang-orang bukan Islam) maka larangan tersebut adalah kerana maslahah agama. Namun oleh kerana pakaian itu hanya menjadi syiar agama pada ketika itu sahaja iaitu pada zaman mereka masih kafir, kemudian hari ini ia tidak lagi menjadi syiar agama, maka larangan tersebut telah hilang. (Lihat; Fathul-Bari, Imam Ibnu Hajar, kitab al-libas, bab Labs al-Harir wa ad-Dibaaj....). Apa yang disebut oleh ulamak itu mungkin boleh kita samakan dengan masalah pemakaian cepiau (topi).[2] Pada zaman dulu, pemakaiannya difatwakan haram oleh ulamak-ulamak kerana ia adalah topi penjajah. Apabila seorang muslim memakainya pada ketika ia seolah-olah dari kalangan penjajah atau yang pro penjajah. Namun hari ini, faktor yang menyebabkab larangan itu telah tidak ada lagi, maka tidak ada ulamak yang memfatwanya sebagai haram dipakai oleh orang Islam hari ini.

Untuk memudahkan kita membezakan bentuk penyerupaan yang harus dan yang tidak harus, di bawah ini dikemukan beberapa dhabit yang diberikan ulamak;
1. Berkata Imam al-Qurthubi; "Jika suatu pakaian telah menjadi identiti khusus bagi golongan fasik atau golongan yang suka berpoya-poya, dilarang orang lain memakainya" (Faidhul-Qadier, 6/104).
2. "Semua jenis pakaian yang boleh menimbulkan tanggapan kepada orang yang melihat bahawa si pemakainya adakah kafir atau dari kelompok fasik, maka ia adalah penyerupaan yang dilarang agama" (Syeikh Abdul-Wahhab Tawilah).
3. "Yang dikehendaki dengan menyerupai orang-orang kafir yang dilarang itu ialah menyerupai mereka dalam perkara yang menjadi identiti khusus mereka dalam adat-adat (kebiasaan-kebiasaan hidup) dan menyerupai mereka dalam perkara-perkara yang direka mereka dalam agama mereka merangkumi urusan-urusan aqidah dan ibadah-ibadah mereka" (Majlis Fatwa Arab Saudi, 3/307).
4. "Cara untuk menilai penyerupaan (yang dilarang) ialah; orang yang meniru/menyerupai ia melakukan suatu perbuatan yang menjadi identiti khusus orang yang ditiru. Maka maksud menyerupi orang-orang kafir (yang ditegah agama) ialah seorang muslim melakukan sesuati yang menjadi identiti khusus orang-orang kafir. Adapun perkara yang telah tersebar di kalangan orang-orang Islam dan tidak lagi menjadi ciri-ciri khusus orang kafir, ia tidaklah dikira penyerupaan dengan mereka. Maka ia tidaklah diharamkan kerana faktor penyerupaan walaupun mungkin diharamkan kerana faktor yang lain" (Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin).

Merujuk kepada soalan di atas, apakah tudung yang dipin ke belakang itu benar-benar menyerupai biarawati kristian?, persoalan ini perlulah diselidiki lebih lanjut. Namun secara zahirnya, di Malaysia ini wanita-wanita Islam yang memakai tudung sebegitu tidaklah dilihat oleh orang lain sebagai biarawati kristian atau orang yang ingin meniru mereka. Ia mungkin berlaku secara kebetulan. Oleh itu, pada pandangan saya ia tidaklah boleh kita anggap sebagai menyerupai biarawati Krisrian secara dasarnya. Namun dari segi pemakaian tudung, hendaklah dipastikan ia mematuhi ciri-ciri tudung yang ditetapkan Allah tadi.

Wallahu a'lam.

Rujukan;
1. Fiqh al-Albisah wa az-Zinah, Abdul Wahhab bin Abdus-Salam Tawilah, hlm. 182.
2. Fathul-Bari, Imam Ibnu Hajar, kitab al-libas, bab Labs al-Harir wa ad-Dibaaj....
2. Fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (Islamqa.com), no. 69789.

Nota hujung;
[1] Burnus; tutup/tudung kepala bersekali dengan baju atau jubah (lihat; Kamus al-Marbawi). Ia dipakai oleh rahib-rahib Kristian.
[2] Cepiau; Syeikh Idris al-Marbawi dalam kamusnya (Kamus al-Marbawi) menyebutkan; ia haram dipakai.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
















HARDY BOY - BAGI SAYA, MUNGKIN PEMAKAIAN TUDUNG TERSEBUT HAMPIR SAMA WALAUPUN TIDAK 100% SEPERTI RAHIB KRISTIAN, TETAPI KITA SEMUA MASIH PERLU BERWASPADA...

5 comments:

  1. sedikit sbyk pengaruh dr barat mula dibawak masuk ke sini. Semoga kita cpt sedar sblm terlambat. Kembalilah pd Al-Quran dan Sunnah, InsyaAllah kita xkan terpesong jauh..

    ReplyDelete
  2. Saya bersetuju dengan pendapat ustaz bahawa ianya tidak melambangkan biarawati. Mungkin secara kebetulan. Namun garis asal penutupan aurat itu haruslah di jaga. Menutupi keseluruahan kepala kecuali muka dan dada. Allahu'alam.

    ReplyDelete
  3. Mrs Lurve : betul tu, pengaruh barat masuk tanpa kita sedari ke dlm masyarakat kita (^_^)

    ReplyDelete
  4. Aziela : Thanks Aziela for ur comment.... mungkin menghampiri kepada biarawati yg sepatutnya kita perlu elakkan tetapi ape yg penting kita aurat perlu ditutup secara spenuhnya oleh wanita mahupun lelaki...

    ReplyDelete
  5. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخوتي وأخواتي
    أن الاسلام أتى كي يعطي البشر حلول لحياتنا الدنيا وتعاليم لحفظنا ليوم البعث, يوم اللآخرة. لفت نظري سؤال حول التشبه بطريقة التحجب بين بعض المسلمات والراهبات اللاتي يتبعن الديانة المسيحيّة. أنا لست بعلاّمة كي أفتي ولكن أريد أن ألفت نظر الأخوة الذين يبحسون عن أجوبة بالتالي :
    1- الاسلام هو دين سهل وليس متزمّت
    2- أن التشابه في طريقة وضع الحجاب أو الفولار كما يحلو تسميته للبعض ليس موضوع مقارنة من الناحية السلبية, بل هو قيمة أضافية لكي نشرح تعاليم ديننا الاسلامي بأن: كذلك الراهبات من ناحية العفّة يغطّون الرأس. أنه ليس مقارنة بل مادة أضافيّة تمكننا من الحوار مع كاف المسلمين وغير المسلمين.
    نقطة ثانية : طلب من بابا وهو المرجعية الأعلى في الديانة المسيحيّة أن يؤيد حملة ضد الحجاب في أيطاليا, فكان ردّه الآتي :
    كيف تطلبون منّي أن أطالب بنزع الحجاب أو منعه وكل الصور التي تصّور مريم العذراء (بنظرهم) على رسها غطاء كالحجاب ؟؟؟
    هذا الجواب كان كافيا لنزع فتيل جديد من الفتنة ضد وجود المسلمين في أوروبا.
    من الجدير ذكره بأن زيارة بعض العائلات لأوروبا بغرض السياحة والنساء يرتدين النقاب شكّل أنتقادا عند وجود المرأة اللاتي ترتدين النقاب عند وجودهن في المطعم أو القاهي في الساحات عندما تريد أن تأكل أو تشرب يجب أن تقوم بذلك من تحت النقاب والذي بالتالي ليس عمليا. أنا لا أدعو الى عدم أرتداء النقاب ولكن أوروبا أو الدول الغير مسلمة ليست مهيئة بأماكن للعائلات وبالتالي من الممكن أن يكون أرتداء الحجاب عند زيارة أوروبا أفضل من النقاب وخاصّة بأنّه لا نعطي فرصة جديدة ة جديدة للهزء بالاسلام من قبل الآخرين وبذلك الأخت المسلمة التي تقبل أن تقوم بذلك لها أجر كبير للأنها جنّبت ديننا الحنيف من الأنتقاد . والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
    هيثم أبو عمر

    ReplyDelete