MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Wednesday, August 11, 2010

Keajaiban Ilmu Al Qur'an - Perkembangan Embrio Manusia -

Al Qur'an telah menurunkan beberapa ayat tentang perkembangan embrio manusia.

dipetik drp :

www.al-habib.info








وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik. (Al Qur'an, 23:12-14)

Secara bahasa, kata bahasa arab 'alaqah mempunyai tiga makna: 1. lintah, 2. sesuatu yang menempel/tergantung, dan 3. gumpalan darah.

Jika kita membandingkan sebuah lintah dengan embrio pada fasa 'alaqah, kita akan menemukan persamaan di antara keduanya, sebagaimana digambarkan dalam gambar 1. Selain itu, embrio pada fasa ini memperolehi makanan melalui aliran darah dari ibunya, mirip dengan lintah yang menghisap darah dari makhluk lain.

Makna ke dua dari kata 'alaqah adalah sesuatu yang melekat/tergantung. Hal ini dapat kita lihat dalam gambar 2 dan 3, di mana embrio pada fasa 'alaqah, menggantung dan melekat pada rahim ibu.

Makna ke tiga dari kata 'alaqah adalah gumpalan darah. Kita dapat melihat bahawa bentuk luaran dari embrio dan kantungnya pada saat fasa 'alaqah seakan-akan darah yang menggumpal. Hal ini disebabkan oleh kehadiran darah yang relatif banyak selama fasa ini (lihat gambar 4). Pun pada fasa ini, darah di dalam embrio belum mengalami sirkulasi hingga akhir minggu ke tiga. Dengan demikian, embrio pada fasa ini memang menyerupai gumpalan darah.

Jadi, tiga makna dari kata 'alaqah secara tepatnya amat bersesuaian dengan keaadaan embrio pada fasa 'alaqah.

...

Bagaimana bisa Nabi Muhammad mengetahui semua perincian ini lebih dari 1400 tahun yang lalu? Sedangkan para ilmuwan baru mampu mengetahui hal tersebut di masa moden ini dengan bantuan peralatan terkini dan mikroskop yang amat kuat? Hamm dan Leeuwenhoek adalah ilmuwan pertama yang mengamati sel sperma manusia (spermatozoa) melalui mikroskop di tahun 1677 (lebih dari 1000 tahun setelah zaman Nabi Muhammad). Mereka berdua secara salah menganggap bahawa sel sperma mengandung manusia kecil yang akan tumbuh ketika ia dibenihkan ke dalam kelamin wanita.

Di tahun 1981, dalam Persidangan Kedoktoran Ke Tujuh di Dammam, Arab Saudi, Profesor Moore berkata: "Adalah sebuah penghormatan tersendiri bagi saya untuk boleh membantu memperjelas pernyataan Al Qur'an tentang perkembangan

manusia. Sangat jelas bagi saya bahwa pernyataan tersebut tentulah sampai kepada Nabi Muhammad dari Allah, kerana hampir semua pengetahuan


mengenai hal ini baru ditemui berabad-abad kemudian. Hal ini membuktikan kepada saya bahwa Nabi Muhammad tentulah merupakan Utusan Allah.


Kemudian, Profesor Moore ditanya: "Apakah ini bererti bahawa anda mempercayai Al Qur'an merupakan firman Allah?" Ia menjawab: "Saya tidak keberatan untuk menerima hal tersebut."



No comments:

Post a Comment