MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Wednesday, March 07, 2012

Islam - Gadis 17 Tahun Peluk Islam

http://dupahang.files.wordpress.com/2012/02/loojoyeepelukislam.jpg
Kisah Loo Jo Yee memeluk Islam menyedarkan ramai umat Islam dan Melayu yang sememangnya dilahirkan sebagai Islam...
Hardy Boy - SUBHANALLAH!!! Semasa surf di blog-blog, saya tertarik dengan sebuah entry berikut. Then, saya teringat kepada pengalaman saya bekerja suatu ketika dahulu dengan bos seorang Cina yang terlalu kuat kepada Kristiannya dan semasa kami bekerja, dia sering wujudkan provokasi, berdebat dengan saya & rakan-rakan sekerja yang lain dan bertanyakan soalan-soalan sensitif dan mempertikaikan mengenai Islam dengan niat untuk berdakwah supaya kami masuk Kristian. Saya tak salahkan dia kerana mungkin dia mempunyai sejarah hidup yang tersendiri yang memungkin dia bersikap sedemikian. (Saya pada masa itu juga tinggal bersama 7 orang bukan Islam di rumah di Kuala Lumpur yang beragama Kristian dan Buddha dan kebanyakan mereka berbangsa Cina, dan mereka amat saya hormati yang bekerja di pelbagai firma kejuruteraan berbeza. Walaupun saya satu-satunya Muslim, tetapi mereka cukup hormat kepada agama Islam dan kepercayaan saya, maka saya juga amat menghormati kepercayaan dan Agama mereka. Jika mereka ingin tahu tentang Islam sebagai pengetahuan am mereka, saya akan cuba jelaskan dengan hikmah. Saya juga selalu juga bertanyakan mengenai Agama mereka sebagai pengetahuan. Hinggakan, jika saya tak outstation, mereka akan keluarkan dan sorokkan minuman keras mahupun daging khinzir dari dalam peti ais, risau jika ditemui oleh saya, begitu kuat mereka hormatkan agama saya iaitu Islam. Sehingga kini, mereka merupakan housemate yang paling saya hormati yang tiada bandingnya). 

Bos Cina saya ini saya rasa sedikit tercabar kerana dia begitu kuat dengan agama Kristiannya sehinggakan dia sanggup mengkaji tentang Islam dan Al-Quran dengan mendalam dan begitu terperinci, sesuatu yang mungkin tak ramai orang Islam sendiri mengkajinya, hinggakan pelbagai soalan asas tak dapat dijawab oleh umat Islam sendiri termasuklah nama kita dalam bahasa Melayunya dan mengagumkan dia dapat menafsir setiap nama Islam rakan-rakan saya. Pelbagai lagi soalan-soalan asas ditanya termasuklah maksud setiap ayat Al-Fatihah dan huraiannya, itu pun tak dapat dijawab oleh sebahagian daripada kita walaupun kita selalu membacanya dalam solat sekurang-kurangnya 17 kali sehari, 119 kali seminggu.
Akhirnya, saya bergabung dengan rakan-rakan sepejabat yang lain, kami berpakat bahawa kita perlu "psiko" bos Cina kami ini, walaupun dia guna KAEDAH KERAS, so kami guna  strategi guna psikologi secara lembut. Alhamdulillah, selepas itu pintu hati Bos kami ini mula terbuka selepas terjadi suatu kejadian keajaiaban semasa Ramadhan semasa umat Islam berpuasa, dia mula menghormati Islam walaupun asalnya dia memang jelas  sangat ANTI-ISLAM. Kejadian tersebut memberikan cabaran kepada saya, kita sebagai Islam ini perlu dalami Islam dengan lebih mendalam, sebagai cabaran. 
Jika non-muslim pun sanggup mendalami Islam dan Al-Quran, kenapa tidak KITA??? DAN KITA JUGA PERLU SEDAR BUKAN SEMUA BUKAN ISLAM ADALAH ANTI-ISLAM... WALLAHUALAM.... 

----------------------------------------------------------------------------------

 
Jo Yee dalam Wawancara TV Al-Hijrah berkongsi pengalaman beliau, keperitan serta cabaran semasa memeluk Islam
Kisah Penghijrahan Loo Jo Yee Gadis Cina 17 Tahun Memeluk Islam ini memang betul2 membuatkan Rindok Blog teruja… Loo Jo Yee (sebelah kanan). Ada kisah menarik mengenai beliau. Mari kita dengar kisah penghijrahan beliau yang begitu menakjubkan.


Loo Jo Yee tiada nama Islam kerana sekarang seseorang muallaf sudah tak perlukan tukar nama dengan nama Islam, dan hanya perlu ber ‘binti’ kan kepada Abdullah serta tak perlu tukar bangsa, maka namanya kekal Loo Jo Yee binti Abdullah.


Beliau telah masuk Islam ketika masih berusia 17 tahun, disebabkan di Malaysia mempunyai undang-undang untuk memeluk agama Islam bermula 18 tahun sahaja. Jadi, beliau terpaksa menangguhkan dulu permohonan.
Keluarga Jo Yee merupakan pengikut agama kristian yang kuat. Dan beliau bakal menjadi seorang paderi di sebuah gereja. Disebabkan itu, keluarga beliau sangat bantah hingga menganggap masuk Islam adalah sangat menghinakan bagi keluarganya.


Loo Jo Yee mendapat hidayah melalui dua peristiwa yang menarik.
Yang pertama adalah, beliau mempunyai ramai rakan-rakan yang beragama Islam. Oleh itu, mereka telah berdebat tentang agama masing-masing. Ketika itu, beliau bermatlamat untuk membawa rakan-rakan Islam untuk masuk agama Kristian.


Namun untuk berdebat dengan rakan-rakan, beliau telah mengkaji al-quran, membaca kisah Nabi Muhammad s.a.w dan mengkaji kemunculan Islam untuk mencari kelemahan Islam.
Semakin beliau mengkaji, semakin lama beliau mula tertarik dengan ajaran Islam. Beliau sendiri mengaku bahawa di dalam Bible banyak perkara yang telah diolah hingga menyimpang dari perkara sebenar.

Oleh itu, Jo Yee mengkaji Islam dengan lebih mendalam untuk mencari perkara yang sebenar. Dengan itu, beliau telah mendapat ketenangan jiwa ketika membaca al-quran. Itu adalah hidayah pertama Loo Jo Yee.
Peristiwa kedua yang membawa hidayah kedua beliau adalah ketika beliau menghidap mendapat penyakit thyroid di bahagian leher. Doktor mengesahkan 90% besar kemungkinan adalah penyakit tersebut. Beliau merasakan ini adalah penamat bagi kehidupan beliau walaupun masih muda.
Rakan-rakan Islam Jo Yee telah banyak ‘encourage’ beliau untuk cuba berdoa kepada Allah taala. Beliau cuba dengan menadah tangan, menangis dan hanya berserah kepada Allah.

Keesokan harinya, ketika beliau menjalani medical check-up, doktor mengesahkan penyakit itu bukan kanser. Disebabkan itu, beliau yakin dengan kuasa Allah taala dan pada waktu itu juga la beliau mengucap 2 kalimah syahadah. Subhanallah.. Allahuakhbar!

Loo Jo Yee berasa hiba kerana beliau berasa telah dipilih Allah untuk mendapat hidayah ketika berumur 17 tahun sedangkan remaja yang seusia beliau sibuk bersuka-ria hingga tersasar di jalan Allah.
Banyak dugaan yang beliau terima selepas bergelar muallaf, hingga dipulaukan rakan-rakan sendiri dan keluarga tercinta. Beliau sangat bersyukur kerana mendapat keluarga angkat di Ipoh yang mengambil berat terhadap beliau. Jo Yee berharap selepas ini dia berpeluang untuk berdakwah kepada remaja-rakan yang seusia dengan cara tersendiri.

sumber : www.rindok.com

No comments:

Post a Comment