MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Tuesday, January 08, 2013

Berhati-Hati Dalam Memilih Pasangan - Wanita




Biasela, semenjak menceburi bidang sebagai Blogger ini, pernah juga beberapa kali saya menerima komen-komen yang tidak bersetuju dengan pandangan saya. Yang menghina Islam pun ada cuma kalau yang itu, malas nak peningkan kepala, saya delete je sambil menarik nafas.hehehehe...

Dalam entry saya terdahulu 
>>> HARAMKAH BERCINTA / BERCOUPLE ???
dan
>>> KAHWIN SEMASA BELAJAR DAN USIA MUDA 
ada juga wanita yang tidak bersetuju dengan pandangan saya apabila saya menasihati wanita agar lebih berhati-hati dalam memilih pasangan hidup, bukan sekadar mengamalkan konsep taaruf, berkenalan secara ringkas dan tanpa berfikir panjang terus mengahwini lelaki idaman dengan hanya bertawakkal kepada Allah kononnya untuk menjauhi maksiat.
Mereka sebenarnya silap, bagi saya tak salah untuk mereka mengamalkan konsep Taaruf tetapi pada zaman yang serba mencabar pada masa kini, mereka juga perlu lebih berhati-hati dalam memilih pasangan hidup SEMASA MENGAPLIKASIKAN KONSEP TAARUF dan menjauhi segala YANG HARAM SEMASA BERKENALAN terutamanya bakal suami kerana suami yang akan menjadi pemimpin kepada keluarga nanti, jika pincang Nakhodanya, mungkin pincanglah kapal sesuatu rumahtangga atau institusi rumahtangga dalam menghadapi pelbagai badai dan ribut taufan di lautan nanti.

Pengalaman saya bekerja dalam bidang Perhubungan Awam sebagai seorang Jurutera Projek suatu ketika dahulu memberikan saya pengalaman berharga menemui pelbagai kategori lelaki yang BERTOPENGKAN MANUSIA, BERHATI SYAITAN dengan KATA_KATA MANIS YANG BOLEH MENGGUGAT HATI SEORANG WANITA (tetapi dalam masa yang sama, ada juga lelaki yang baik akhlak dan budinya, berhati MULIA...).
http://3.bp.blogspot.com/-aV7tguKFtuk/TaPibChNezI/AAAAAAAAA40/dfm71bsJhWQ/s400/syaitan.jpgMungkin ada yang mengatakan, hanya 2-3 orang sahaja yang berperangai buruk sedemikian, tetapi tiada jaminan bahawa mungkin keluarga atau orang yang kita sayangi disekeliling kita mengahwini LELAKI jenis ini lantaran sikap mereka yang tidak berhati-hati kerana tersilap konsep TAWAKKAL (boleh bertawakkal tetapi dengan syarat seseorang itu perlulah berusaha gigih terlebih dahulu sebelum disusuli dengan BERDOA dan SETERUSNYA BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH).....  




Berikut merupakan salah satu kisah mengenali seorang LELAKI yang didakwa MENGGUNAKAN AGAMA DAN RUPA SEOLAH ALIM UNTUK MEMIKAT RAMAI WANITA UNTUK DIJADIKAN ISTERI SEBELUM MEREKA DITINGGALKAN (dikhabarkan bahawa sehingga kini LELAKI ini telah mengahwini 11 orang wanita sebelum ditinggalkan terkial-kial dan TERKAPAI-KAPAI)...
Sejauh manakah kebenarannya, sama-samalah kita nilai sendiri tetapi apa yang penting ialah SEMUA WANITA HARUS LEBIH BERHATI-HATI DALAM MEMILIH PASANGAN HIDUP IAITU SUAMI jangan sampai "SUDAH JATUH BARU NAK TERNGADAH"...
Tak sanggup lagi saya mendengar WANITA atau ISTERI yang terus dianiaya oleh SUAMI mereka...
[nasihat ini untuk adik-adik perempuan saya serta keluarga saya yang lain juga (^_^) ]

SAYA TERTARIK UNTUK BERKONGSI KISAH DI BAWAH.
SAMA ADA LELAKI DI DALAM KISAH DI BAWAH BENAR-BENAR BERSALAH ATAU TIDAK, KITA KETEPIKAN DAHULU SEHINGGALAH LELAKI INI DIADILI DI MAHKAMAH.
APA YANG PENTING IALAH PENGAJARAN YANG BOLEH DIAMBIL IKHTIBAR SUPAYA TIDAK MUDAH-MUDAH TERPENGARUH DGN LELAKI YANG BERLAKON ALIM YANG SEMEMANGNYA RAMAI DALAM MASYARAKAT KITA (YANG MEMANG TERANG-TERANG NAMPAK JAHAT, LAGILAH PERLU LEBIH BERHATI-HATI)...


HARDY BOY - SELIDIK DENGAN LEBIH MENDALAM SETIAP LELAKI YANG INGIN DIKAHWINI, BUKAN MAIN SERKAP JARANG JE....





http://www.facebook.com/photo.php?fbid=504996336191454&set=a.122877857736639.16947.112542338770191&type=1&ref=nf

http://sozcyili.blogspot.com/2012/10/hati-hati-dengan-ustaz-ini.html

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4613807984429&set=a.4238798769433.2176034.1269434289&type=1&theater&notif_t=photo_comment_tagged


http://nordinjaafar.blogspot.com/2009/10/show-aidulfitri-09-open-house-sana-sini.html?spref=fb

https://www.facebook.com/mohd.r.ismail.568

http://www.facebook.com/mohd.r.ismail.568/photos_albums

-------------------------------------------------------------------------------------

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/22624_504996336191454_553740262_n.jpg

Siapa kenal dengan orang ini ??
Nama : Mohd Razis b. Ismail
Sape yang pernah ada kes dengan dia,tolong buat report.Minta pihak berkenaan tangkap orang macam ni dari terus menipu orang lain.

Boleh baca komen-komen bawah gambar yang diupload salah sorang isterinya:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4613807984429&set=a.4238798769433.2176034.1269434289&type=1&ref=nf

Boleh baca di blog ini juga:
http://sozcyili.blogspot.com/2012/10/hati-hati-dengan-ustaz-ini.html
_____________

UPDATE :

by Dato' Siti Nurul Halizah : BIODATA 'USTAZ' RAZIS..
NAMA PENUH MOHD RAZIS BIN ISMAIL.
I/C NO. 821020-14-5185.
ALAMAT 90-17-2, APARTMENT PUTRA RIA, JALAN BANGSAR, 59200 KUALA LUMPUR (RUMAH IBU BAPA DIA).
PENIPUAN DIA :
(1)KAWIN DENGAN GADIS2 BAIK KEMUDIAN DITINGGALKAN (BERKAHWIN LEBIH DARI 11 ORANG - SUMBER DARI SIASATAN YANG DIBUAT).
(2)MELARIKAN DUIT ORANG NAK PERGI UMRAH MENGGUNAKAN SYARIKAT AL-FAJR & ZAHAFIZ
(3)MEMUNGUT DERMA UNTUK RUMAH ANAK YATIM DAN MAAHAD TAHFIZ YANG TAK PERNAH WUJUD...PERNAH MASUK PENJARA 2 KALI TAPI DIIKAT JAMIN OLEH KELUARGANYA.....bagaimana saya tahu? dari siasatan dan bukti2 dari balai polis, jabatan penjara, beberapa keratan akhbar tahun 2009...bukan fitnah tapi semua bukti ada pada saya

BAGAIMANA DIA MENIPU UNTUK BERKAHWIN? Berkenalan dgn wanita dlm masa yg singkat dan dilamar utk berkahwin utk mengelakkan maksiat. Seterusnya berjumpa dgn keluarga wanita (merisik & bertunang) dgn membawa adik2 dia (yg turut bersubahat) bersama saudaranya dari perak (sama ada turut bersubahat atau sebenarnya bukan saudaranya tapi diupah utk menipu). Akhirnya bernikah dgn membawa adik2nya dan saudaranya yg lain pula. KENAPA IBU BAPANYA TIADA MASA HARI PERTUNANGAN & PERNIKAHAN? Alasannya ibu bapanya dlm proses penceraian. Katanya bapanya sgt garang dan tak mengizinkan ibunya utk turut hadir atau ibunya akan dipukul (setiap alasan adalah berbeza dgn wanita2 lain). PENDAFTARAN NIKAH DI PEJABAT AGAMA TIDAK MENGGUNAKAN SISTEM KOMPUTER TAPI SECARA MANUAL. JADI PEMBOHONGAN STATUS BUJANG TIDAK DAPAT DIKESAN. Setiap wanita yg dikahwininya akan ditinggalkan dlm tempoh masa tertentu.
____________
ADUAN MANGSA :

1 - Hasmariza Md Hashim :dulu dia ada ambik buku kat syarikat tempat saya kerja...sudahlah buku tak dibayar, dia pula lesap entah ke mana..tanya isterinya, dia pun tak tahu!kemudian dia ada handle kursus kawin..dah bayar..dia pulak lesap dengan duit tu!mana-mana nakkan sijil meloponglah

2 - Fatonah Noordin : sblm ni razis ada guna fb baru untuk berkenalan dgn gadis2, iaitu,,,pengemis kasih ilahi..namun 2minggu selepas itu, akaunnya telah didelete dan tak dapat kesan hingga skrg
(nyaris berkahwin dengan lelaki ini juga)

3 - Hanani Hamid : Saya kenal pemuda ini smasa tinggal di Tmn Cheras Indah, (dkat Tmn Shamelin Perkasa) sekitar thun 2003-2005. Msa tu dia plajar tahfiz di masjid Tmn saya. Dia mgjar anak2 sya mgaji swaktu lapang. Lost contact dlm stahun lebih, pastu dia dtg rmah knalkn isteri pd kmi skeluarga ( no idea isteri no brapa). Slpas kmi pndah ke tempat bru, suami sy terkena dgn dia ( dia berhutang duit). Hp dia xdpt dihubungi, sy cba call ofis dia - PPIM. Staf disana cerita pasal dia yg bermasalah. & msa tu dia dh xkerja diPPIM). Antara masalahnya ialah songlap duit org2 yg nk gi Umrah dan ada rnai isteri msa tu thun 2007. L/ kurang stahun lpas tu, terbca dlm Harian Metro dia di tangkap, di dakwa dan dijatuhi hukuman, kalau xsalah atas tuduhan melarikan yuran peserta umrah. Bila baca kisah dia di sini, xsangka pula masih belum setel permasahalahan dia ni, esp masalah kahwin cerai. Saya berharap Mohd Razis Ismail, jika anda baca tulisan ini, bertaubatlah dan kembali kepada Allah. Jgn gunakan nikmat wajah yg tampan pinjaman Allah itu ke jln maksiat atau dosa. Jangan fitnahkan Islam dan ustaz2 yg ikhlas berdaawah krn Allah dgn apa yg telah anda lakukan. Akhir sekali, saya beristigfatar dan memohon ampun dr Allah jka tulisan ini mdpt murkaNya. Saya menulis atas alasn mengumpat yg dibolehkan dlm Islam iaitu mnceritakn keburukan seseorg pd org lain dgn harapan tiada lg yg jd mangsa dia. Razis, akak minta maaf sekali lg dan kembalilah pd Allah sebelum Razis di jemput DIA utk meninggalkan dunia ini.

4 - Shahril AlFandani : Dia memiliki sijil Darul Quran palsu..pernah berkhidmat sebagai Imam 1 di Masjid Al-Azim Pandan Indah 2004...Orang pandan banyak mengenali dia... Baru2 ni dlm bulan puasa dia kawin dgn org kedah hanya 3 hari je dapat duit terus belah...

5 - Yna Parera : pernah jmpe face to face.muke nmpak baik tp penipu..smga Allah bkk pintu hatinya untk brtaubt..
dy kawen ngn ank sdare a.ipr sy..bln 1 ary to.. dh to tggal gitu je isteri dy. tpn x dpt.senyap trus..bla jdi g2 tpon kt pjbt agma.bru thu si lelaki prnh kwen.mse nk kwen ngn ank sdra a.ipr ngaku bujang..sdgkn isteri brderet2...blh plok ckp.ada sdare mnggal..so mk ayh x blh dtg..tepat lak msenye..agknye yg dtg mse bertunang .pelakon tmbhan..mmg pandai blkon la!!geramnya...to la.mse ary brsnding,sorg dri dtg.mk yah x blh dtg sdre mnggl...sbln je .psto trus ilgkn dri..ckp g situ sini.last2 kol tpon trus x dpt smpai skrg.

6 - Mohamad Fazli Yusof : Semasa saya menyiasat beliau di Masjid pandan indah,KL, org masjid (jaw tinggi kat masjid) bgtau beliau dulu pernah jd Imam kat sini thn 2004. Menurutnya, beliau dah direject oleh banyak masjid sekitar kl-selangor krna menggunakn sijil palsu, juga diberitahu beliau ada menyeleweng wang Tahfiz beratus ribu nilainya, beliau juga dikatakan bernikah dgn gadis kolej dan meninggalkan gadis tersebut.

7 - Ustaz Ridhuan Mohd Noor pun dah terkena :
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=486241068077435&set=a.215552238479654.59038.171309649570580&type=1&theater
_______________
Fb lelaki ini:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100004375505480

*Nasihat admin,gadis2 atau janda2 yang pernah,sedang atau akan terjatuh hati dengan dia,tolong angkat balik hati anda tu bawa lari jauh2...

*Gara-gara orang macam nilah yang membuat gelaran 'ustaz' tercemar. Menggunakan agama untuk mengenakan orang lain...
 ---------------------------------------------------------------------
 Untuk rekod kes neh dah jadi kes polis. Setakat laporan polis dan laporan ke pejabat agama toksah cakap la. Jenuh. Cuma si ustaz tadi tak ditangkap2 lagi. Aku pun tak pasti kenapa.



Sebenarnya nama ustaz neh Ustaz Razis. Ustaz ke? Hahaha..


nilah pengurus aku yang dulu, Ust Razis..(elok dibuang istilah 'ustaz' tu) sebelum aku menyedari penipuannya yg menjijikan. sapa2 yg berjumpa dengan dia ni kena hati2, sebab dia telah terlibat banyak kes penipuan termasuk duit org masjid. dia dah beberapa kali masuk paper metro kes penipuan duit umrah dan macam2 lagi. pernah dipenjarakan. aku pun dah kena tipu dengan dia..takpa aku nak tengok tarian sumbang dia dulu...si razis ni dia guna kehenseman dia untuk pikat wanita..berapa ramai wanita & isteri dia tertipu..aku sendiri jumpa isteri ke3 dia yg sedang mengandung ditinggalkan tanpa nafkah dan 2 org anak masih kecil dibiarkan kerinduan... sekarang tengah diburu oleh polis dan JAIS..aku yakin tak lama lagi dia akan disumbat ke dalam bilik besi.

Kisah tahun 2009 tue.

Aku petik kat sini -->  http://nordinjaafar.blogspot.com/2009/10/show-aidulfitri-09-open-house-sana-sini.html?spref=fb

Rupanya dia tak berhenti menipu. Banyak mangsa penipuan dia. Korang nak tahu apa dia buat? 



Menerusi komen2 yang aku baca kat sini ;

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4613807984429&set=a.4238798769433.2176034.1269434289&type=1&theater&notif_t=photo_comment_tagged

1. Si Razis neh, maaf aku buang title ustaz sebab setelah membaca macam2 penipuan dia di internet aku rasa tak layak ar dia diustazkan hahaha.. dikatakan dah kahwin dekat 9 kali. Umur 32. Tapi kahwin cerai dah 9 kali. Kahwin then tinggalkan isteri2 dia.. tak pastila samada dia ceraikan seme sekali or ada yang dia tak ceraikan..

2. Perkahwinan terbaru dia ialah 31 ogos 2012 yang lepas..

3. Lepas tue pun dia nak kahwin lagi.. salah seorang wanita yang hampir jadi mangsa tampil membuat pengakuan di facebook, rujuk link atas tue.

4. Kalau korang baca link kat atas, posting tue bertarikh 21 september. Kira dah lama juga la dia buat sebelum ia tersebar perlahan2.. nak tahu sebab apa? Mangsa2 penipuan berjumpa sesama sendiri di facebook.. memang bengang la dorang bila dapat tahu selain dari diri sendiri orang lain pun kena tipu gak..

5. So sekarang neh dorang nak usahakan untuk memastikan tiada lagi kaum hawa yang ditipu oleh lelaki di atas. Untuk rekod, lelaki tersebut dikatakan bukan tipu perempuan biasa2.. dia suka mendekati perempuan yang bertudung litup dan mempunyai ciri2 muslimah.. maksudnya bukan jenis yang rewang2..

6. Paling penting orang kata dia syiah..

Aku tak jamin le 100% apa yang tersebar di facebook tue benar tapi aku tak fikir pula dorang akan melakukan penipuan. Aku dah check beberapa facebook yang dikatakan telah ditipu oleh individu tersebut, setakat neh memang dorang nampak macam orang baik2 dan bukan jenis yang meroyan.

Harap sesiapa yang berkenalan or tahu la kegiatan razis mohon pakat2 sebarkan.. jangan biarkan sesiapa terkena. Heran gak aku apsal polis dan jabatan agama taknak tangkap je dia neh? Dengar citer dah pernah masuk penjara.. tapi kalau perangai masih tak berubah2 tipu orang elok la kena penjarakan lagi biar sampai insaf.. 

Updated :

Artikel telah dikemaskini.

Menjadi satu tanda tanya bagi aku bagaimana seseorang tue boleh melepasi rekod jabatan agama sehingga memungkinkan dia bernikah sebanyak 9 kali? Korang tak rasa pelik ka? Heran gak aku..

Apa pun sesiapa yang dah terkena dinasihatkan buat laporan polis dan laporan jabatan agama islam supaya penguatkuasa boleh kumpulkan laporan dan bukti sekaligus membicarakan kes neh ke muka pengadilan. Jangan diam2 je kalau nak kena naya dan takmo orang lain plak kena naya.. 

UPDATED ;


Hasmariza Md Hashim dulu dia ada ambik buku kat syarikat tempat saya kerja...sudahlah buku tai dibayar, dia pula lesap entah ke mana..tanya isterinya, dia pun tak tahu!kemudian dia ada handle kursus kawin..dah bayar..dia pulak lesap dengan duit tu!mana-mana nakkan sijil meloponglah!
Noorazha Abdul Rahim Di fitnah mendenya...dia ni mmg menipu pun ..ni tjadi dlm family kmi .....
Antara mangsa penipuan yang baru dijumpai selepas kita share posting di atas.

RUJUKAN ;

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=397308420341676&set=a.238253742913812.58056.202752153130638&type=1&ref=nf

Saranan aku ;

Kumpulkan mangsa2 penipuan dan lakukan laporan polis. Buat juga laporan ke jabatan agama islam di atas sikap dia yang suka kahwin, cerai n tinggal. Anak2 kecil lagi dah kena tinggal. Aku memang geram dengan lelaki spesis macam neh.     
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
 -------------------------------------------------------------------------------

Ustaz Razis penipu! Sudah perdaya 11 wanita Muslimah!

Beberapa hari ni, melalui laman laman sosial seperti Facebook dan Twitter, cerita mengenai seorang Ustaz penipu mula tersebar. Lelaki yang dikenali sebagai Ustaz Razis itu dikatakan telah memperdaya 11 orang wanita Muslimah. Modus operandinya, menjadikan gadis gadis bertudung labuh itu isteri, kemudian meninggalkan mereka terkontang kanting tanpa berita. Malah ada yang ditinggalkan bersama anak anak kecil! Kini dikatakan ‘Ustaz Razis’ mempunyai 11 isteri yang dikahwininya secara penipuan.





Tolong sebarkan berita ini supaya anak anak dara kita tidak terpengaruh dengan lakonan licik ‘Ustaz Razis’ ini. Memang kalau tengok dalam gambar, Masyaallah sucinya muka! Tapi dia sanggup menggunakan nama agama untuk melakukan kegiatan jahat. Bukan setakat menipu gadis gadis Muslimah, dia juga pernah dibongkarkan sebelum ini melakukan penipuan berbentuk wang tunai.


Tetapi malangnya, ada diantara mangsa (isteri) tidak mahu memberikan kerjasama untuk mendedahkan kejahatan ‘Ustaz Razis’ atas alasan tidak mahu mendedahkan aib suami. Hmm pada saya ni bukan kira nak sebar aib dah. Ini satu jenayah! Dalam Islam memang suruh kita taat suami tapi bukan bermakna perlu bersetongkol dengan kejahatan suami macam ni. Apatah lagi dalam kes ini, ‘Ustaz Razis’ telah banyak memperdaya gadis yang naif dan baik baik.
---------------------------------------------------------------------------------
KAJANG: “Saya nak cari yang terbaik, tapi setiap kali berkahwin saya gagal.” Itu alasan diberikan lelaki berperwatakan alim yang didakwa berkahwin 11 kali ketika disoal siasat penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sejurus ditahan, awal pagi semalam.

Kisah Mohd Razis Ismail, 30, didedahkan Metro Ahad pada 21 Oktober lalu selepas mendapat aduan daripada sebahagian isterinya, sekali gus mendorong Jais melakukan siasatan sebelum menahannya.


Tangkapan dilakukan sepasukan anggota Unit Dasar, Penyelewengan dan Doktrinisasi Jais diketuai Penolong Pengarahnya, Shahrom Maarop di sebuah kedai makan di Bandar Tun Hussein Onn, di sini, jam 1 pagi semalam.

Dia didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kajang, di sini, jam 3 petang semalam, atas dua tuduhan iaitu memalsukan dokumen untuk bernikah dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah.


CERITA...Mohd Razis ketika ditemu bual wartawan.

‘Memang saya kahwin, cerai banyak kali’

Ketika disoal siasat, Mohd Razis bagaimanapun menafikan dia berkahwin 11 kali, sebaliknya hanya sembilan kali dengan yang terbaru pada Ogos lalu, namun dia gagal mengingati dengan tepat maklumat peribadi semua isterinya dengan alasan hanya berjumpa sekali-sekala sebelum bercerai.



‘Syukur...dia kena tahan’

KUALA LUMPUR: “Syukur kerana dia akhirnya ditahan dan terima kasih kepada Harian Metro dan Metro Ahad kerana mengetengahkan masalah kami hingga membawa kepada penahanannya.”

Demikian kata Achik, 22, seorang daripada isteri Mohd Razis Ismail, 30 yang ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sebelum didakwa di Mahkamah Rendah Syariah Kajang, semalam atas tuduhan memalsukan dokumen untuk bernikah dan bernikah tanpa kebenaran mahkamah. 


Dia berharap, penahanan lelaki itu akan membolehkan keadilan ditegakkan dan nasib semua isteri serta bekas isterinya terbela. 

“Saya juga amat berterima kasih kepada Jais yang mengambil tindakan dengan segera dan aduan kami nampaknya diambil berat pihak berkuasa itu,” katanya.


Seorang lagi isteri Mohd Razis, Naimah Ismail, 24 yang kini mempunyai kes tuntutan fasakh di mahkamah berharap penahanan lelaki itu menghentikan kegiatannya.






Saya tidak berniat untuk komen tentang gambar ini juga sekadar ingin berkongsi pengalaman yang pernah dialami oleh wanita yang saya kenali di mana seorang LELAKI yang kononnya "ALIM" MEMINTA MAJLIS PERNIKAHAN DAN PERKAHWINAN mereka diadakan seringkas yang boleh, alasan KONONNYA lagi ringkas lagi bagus, yang adat-adat dan budaya tak elok dibuat... (TETAPI SELEPAS PERKAHWINAN BARULAH TEMBELANGNYA PECAH APABILA ALASAN ATAS DASAR AGAMANYA TU sebenarnya ingin menyorokkan pekung dan sifat kedekutnya. Majlis perkahwinan pun seolah MELEPASKAN BATUK DI TANGGA SAHAJA. 
Mereka suami isteri diperkenalkan kepada pengantin perempuan dan ibu bapa oleh orang tengah sebelah LELAKI yang "LEBIH KUAH DARIPADA SUDU" menceritakan betapa hebat dan kaya-rayanya CALON LELAKI tersebut. SI LELAKI tersebut merancang strategi untuk cuba memikat bakal isterinya yang baru 2-3 kali berjumpa dengan menjanjikan akan menghadiahkan BEREKAR-EKAR TANAH SEBAGAI HANTARAN PERKAHWINAN, SEBULAN SEBELUM MAJLIS AKAD NIKAH DIA MENUKAR JANJINYA DENGAN MENUKAR BERJANJI UNTUK MENGHADIAHKAN SEBUAH KERETA BARU UNTUK ISTERINYA. TETAPI DI MALAM AKAD NIKAH, AHLI KELUARGA PEREMPUAN TERKEJUT APABILA APA YANG DIJANJIKANNYA HANYA JANJI KOSONG, PADA MALAM TERSEBUT DIA HANYA BAWA WANG HANTARAN DAN MAS KAHWIN SEBANYAK RM7,000 SAHAJA, JAUH DARIPADA YANG DIJANJIKAN (KELUARGANYA PADA MASA TERSEBUT MULA TERASA SEOLAH LELAKI YANG KONONNYA "ALIM" ITU SEKADAR INGIN MEMPERDAYAKAN DENGAN JANJI-JANJI MANIS DENGAN HARTA UNTUK MENGAHWINI ANAK MEREKA"....  

2 comments:

  1. hmmmm....pun tak paham kenapa perempuan mudah tertipu....aduhai

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju, setiap orang juga perlu lebih berhati-hati dlm zaman yg serba mencabar ni (^_^)

      Delete