MY FOLLOWER YANG CUTE, CANTIK DAN COMEL. Terima kasih kerana follow (^_^)

~WARNING : THIS SITE CONTENT MORE PHOTOS LEAST WORDS INCLUDE CURRENT ISSUES SUCH AS ISLAMIC, MOTIVATION, CONTROVERSY, SENSITIVE ISSUES, POLITICAL, SECRET, SOCIAL, EDUCATION and PERSONAL MATTER~

Friday, April 08, 2011

AJARAN-AJARAN SESAT DI MALAYSIA

Hardy Boy : Saya dedicate entry ini untuk ex-"kawan" saya yang telah jauh tersesat, buta hatinya & terlalu taksub serta fanatik dengan ajaran sesatnya walaupun ilmu agama baru setahun jagung. (Saya pernah berdebat dengan mamat nie yang memang sesat lagi menyesatkan orang lain, Nauzubillah...).  

SILA KLIK UNTUK MEMBACA- " LAGI FAKTA MENGEJUTKAN AJARAN SESAT INI!!!"

AJARAN-AJARAN SESAT DI MALAYSIA
(Sumber : Abdulfatah Haron Ibrahim, Ajaran sesat, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia Kuala Lumpur, 1993.
Ajaran Sesat, Satu Ancaman Terhadap Keselamatan Negara, Kor Agama Angkatan
Tentera, Kementerian Pertahanan Malaysia, Kuala Lumpur, 1995.
Suara Persatuan Ulama’ Malaysia, Bil, 31 ( thn 3 ) Jamadilawal 1413h ( November 1992)
muka surat 11-22)

PENDAHULUAN
Timbulnya ajaran-ajaran sesat dan amalan-amalan sesat di dalam masyarakat Islam
di Malaysia bukanlah satu perkara baru dan tidak disedari tetapi kadang-kadang ajaran
sesat itu tidak dapat dikatakan sesat keseluruhannya kerana ada bercampur aduk diantara
benar dan yang salah. Yang paling rumit dan kritikal sekali ialah didalam ajaran-ajaran
berkenaan dikatakan betul oleh satu golongan dan dikatakan salah oleh golongan yang
lain. Namun begitu masalah perselisihan pendapat ini adalah disebabkan oleh beberapa
faktor berikut:-
i. Orang yang memperkatakan tentang ajaran itu mempunyai sikap dan niat tertentu.
ii. Mereka yang cuba menilai ajaran tidak mengetahui betul-betul ajaran berkenaan.
iii. Aliran atau ajaran dari kumpulan berkenaan mempunyai cara-cara pengajarannya
mengikut peringkat-peringkat tertentu seperti pada peringkat awal menonjolkan
kebenaran tetapi akhirnya mengandungi ajaran dan kepercayaan yang mengelirukan
bahkan mempunyaim unsur yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah.
iv. Ajaran-ajaran berkenaan kebanyakannya tidak di sebarkan secara terbuka. Oleh itu
tidak dapat dibincang dan dinilai oleh umum secara terus atau terperinci.

Akidah Islam adalah berpusat kepada kepercayaan kepada Allah, Malaikat, Rasul- rasul,
Kitab, Qada’dan Qadar, dan percaya kepada hari akhirat.
Sehingga kini hampir setiap buah negeri di Malaysia terdapat ajaran-ajaran yang
disebarkan secara senyap-senyap dan adakalanya mendapat sokongan daripada tokoh-
tokoh agama tempatan.
Ajaran sesat bukanlah suatu perkara baru bagi kita, malah kemunculannya dinegara ini
adalah merupakan adunan dari pengaruh sebelum Islam dan kepercayaan animisma serta
daya rekacipta kuno yang tidak berlandaskan Syariat Islam.
Walaubagaimanapun kemunculan ajaran sesat ini diambil perhatian berat setelah berlaku
peristiwa yang menumpahkan darah iaitu penyerangan kumpulan ajaran sesat yang
bertopengkan “Tarikat Nurul Zaman” keatas balai polis Batu Pahat Johor pada hari
Khamis 16hb Oktober, 1980 yang telah meragut 6 orang dari kumpulan penyerang dan
mencederakan 23 orang awam


TAKRIF AJARAN SESAT.

“ Akan berpecah umatku kepada tujuh puluh tiga puak, kesemuanya didalam neraka
kecuali satu sahaja, iaitu puak yang mengikut sunnahku dan sunnah sahabat-sahabatku”

Umat-umat Islam benar-benar beriman dengan Allah haruslah memahami bahawa
sesungguhnya tidak ada ilmu kebal dalam Islam, kerana Rasulullah telah menyatakan
bahawa Mukmin yang kuat ialah mukmin yang mempunyai kekuatan iman yang lahir
dari peningkatan ketakwaan kepada Allah. Bukti bahawa tidak ada kekebalan dalam
islam ialah Rasulullah sendiri telah cedera parah dalam peperangan Uhud. Jika ada
kekebalan dalam islam sudah tentu Rasulullah dan para sahabat tidak akan cedera dalam
peperangan.
Oleh itu untuk mengatasi dan membasmi segala ajaran atau amalan sesat yang terdapat
didalam masyarakat Islam maka setiap umat Islam haruslah bertanggungjawab serta
mengkaji sesuatu ajaran atau amalan itu secara terperinci dengan berlandaskan kepada
ajaran Islam yang maha suci sebelum menyertai sesuatu ajaran, supaya dengan ini
keimanan serta keyakinan umat Islam terhadap kebesaran kekuasaan Allah tetap
terpelihara dan juga dapat mengelakkan umat-umat islam dinegara ini daripada terpedaya
dan terperangkap dengan golongan-golongan yang mencari pengaruh disebalik tabir
Islam.

Ajaran sesat ialah sebarang ajaran atau amalan yang di bawa oleh orang-orang Islam atau bukan Islam yang mendakwa bahawa ajaran dan amalan tersebut adalah ajaran Islam atau berdasarkan kepada ajaran Islam, sedangkan hakikatnya ajaran dan amalan yang dibawa  
  
TAKRIF AJARAN SESAT.
Ajaran sesat ialah sebarang ajaran atau amalan yang di bawa oleh orang-orang Islam atau bukan Islam yang mendakwa bahawa ajaran dan amalan tersebut adalah ajaran Islam atau berdasarkan kepada ajaran Islam, sedangkan hakikatnya ajaran dan amalan yang dibawa

CIRI –CIRI ASAS PENGANUT AJARAN SESAT.
i. Mencaci Alim Ulama dan Fuqaha Islam
Penganut ajaran sesat selalunya mencaci dan menjatuhkan maruah para Alim Ulama dan
Fuqaha’ Islam iaitu dengan melemparkan tuduhan kepada para Alim Ulama dan Fuqaha
Islam bahawa mereka telah menyembunyikan ajaran Islam sebenar demi kepentingan
periuk nasi mereka, penipu, tamak haloba. Tujuan mereka melemparkan cacian keatas
para Alim Ulama dan Fuqaha’ Islam, ialah supaya alim ulama’ dan fuqaha’ islam itu
dipandang hina oleh masyarakat, dengan cara ini juga mereka mengharapkan hilang dan
merosotnya pengaruh Alim Ulama’dan Fuqaha’Islam itu merosot, maka mudahlah bagi
mereka untuk memasukan ajaran sesat kepada orang ramai.

ii. Mengatakan Syariat Islam itu ada Zahir dan Batin :
Dalam hal-hal yang bersangkutan dengan syariat Islam seperti Al-Quran , Syahadah,
Kenabian, sembahyang, puasa, haji, nikah kahwin, bersuci dan lain-lainnya mereka
mengatakan ada zahir dan ada batin atau digunakan istilah zahir syariat dan Hakikat.
Alim Ulama’ dan Fuqaha’ Islam yang ada sekarang ini hanyalah mengetahui zahir syariat
atau kulit sahaja dan mereka tidak mengetahui Ilmu Hakikat dan Ilmu Isi. Kumpulan
ajaran sesat ini biasanya mendakwa kalangan merekalah yang mempelajari dan
mengetahui Ilmu Hakikat dan Ilmu Isi. Manakala mereka yang sudah mendapat isi
dengan sendirinya kulit tidak perlu lagi, manakala mereka yang sudah mendapat isi
dengan sendirinya kulit tidak perlu lagi, manakala mereka yang sudah sampai kepada
ilmu hakikat maka dengan sendirinya zahir syariat tidak perlu lagi.

iii. Penganut ajaran sesat adalah merupakan golongan munafik dalam masyarakat Islam:
Berikutan dengan kefahaman mengenai syariat Zahir sebagai kulit dan hakikat sebagai
isi, maka penganut ajaran sesat ini menolak segala zahir syariat Islam, kalaupun
dikerjakan apa-apa Syariat Zahir ini sebagai menjaga adat dan peraturan didunia sahaja.
Seperti nikah kahwin dihadapan Kadhi, dua orang saksi, maskahwin, ijab qabul semua itu
kulit sahaja. Bagi mereka ada nikah batin yang mengandungi pengertian seperti berikut;-
Ma’anikam
- maksudnya perempuan
Yang dinikahkan

- bererti yang disetubuhkan
Yang dikahwinkan - ialah mani yang dimaksudkan juga dengannya ialah Seorang
penganut lelaki yang boleh mengeluarkan mani bila bersetubuh dengan perempuan itu.
Wali

- bermaksud Allah yang menjadi Wali. Atau iman tertinggi atau
iman ajaran ini.

Saksi
- Malaikat Kiraman Katibin
Juru nikah
- Ialah nabi Muhammad SAW.
iv. Gerakan Mereka adalah Rahsia.
Aktiviti yang dijalankan adalah rahsia dan hanya untuk ahli sahaja dan disyaratkan “

baiah” serta bersumpah menyimpan rahsia. Setelah pengakuan murid sanggup
menyimpan rahsia maka barulah di buka rahsia ilmu hakikat @ ilmu isi yang mereka
maksudkan itu. Biasanya mereka menentukan masa yang tertentu untuk belajar dan
mengajar mengenai ilmu hakikat @ ilmu isi yang dimaksudkan itu dan mendakwa orang
yang mem pelajari dan mengamalkan ilmunya itu akan beroleh apa yang dihajati dan
terbukalah segala rahsia dan tersingkaplah Hijab mereka dengan Allah S.W.T.

CARA-CARA PERKEMBANGAN AJARAN SESAT.
I. Melalui Ajaran:
Penyusupan ajaran sesat melalui cara tersebut adalah lahir dari guru-guru yang
membawa sesuatu ajaran dengan tujuan mencari pengaruh dan kepentingan diri dengan
mengemukakan ajaran dan amalan yang didakwa beramal dengan ajaran beliau
kononnya akan mendapat sesuatu yang Ghaib seperti Kasyaf dan Laduni iaitu
mengetahui alam ghaib dan mendapat limpahan ilmu Allah dan Tajalli iaitu penjelmaan
hakikat zat, sifat, dan Af’al Allah kepadanya. Kemudian disogokkan pula kepada murid-
murid dengan beberapa keistimewaan kononnya akan mudah mendapat ketinggian
darjat, pangkat, damn kebesaran serta disanjung tinggi dan mulia oleh orang ramai.

II. Melalui Tarikat.
Melalui cara Tarikat ini selalunya menggunakan nama Tarikat yang masyhur seperti
Naqsyabandiah, Mufarridiyah, Syazaliyah, Ahmadiah dan lain-lain lagi dengan ditokok
tambah oleh gurunya mengikut kesesuaian tempatan dan kepentingan dirinya yang
mendakwqa sebagai “ Guru Mursyid” yang mendapat tauliah dari guru asalnya serta
boleh mentauliahkan orang lain.

III. Melalui Kepercayaan dan Amalan Tradisi.
Cara ini adalah merupakan cara biasa dan mudah diterima oleh masyarakat melayu Islam
dinegara ini kerana ianya bersifat kepercayaan terhadap kuasa sakti, jin, jembalang, dan
penunggu tersebut supaya mereka tidak mengganggu penduduk disesuatu tempat itu,
maka dilakukan upacara pemujaan.
Ada juga yang melakukan pemujaan keatas roh, para Wali dan Keramat, iaitu menziarahi
kubur orang yang dianggap Wali dan Keramat serta melakukan upacara tradisional,
seperti melepaskan ayam putih, pulut kuning, bertih dan penyembelihan binatang
ternakan keatas kubur itu serta menyeru roh para Wali dan Keramat itu agar dapat
memberi pertolongan kepada mereka bagi menyampaikan apa-apa hajat mereka dan
apakala beroleh kejayaan, mereka akan membayar nazar diatas kubur orang yang
dianggap Wali dan Keramat atau mereka membayar nazar ditempat yang menjadi pujaan
mereka.
Terdapat juga mereka yang melakukan pertapaan iaitu dengan menyembunyikan diri
ditempat yang sunyi seperti di bukit, atau gunung atau gua tertentu dengan tujuan untuk
mendapat ilmu Ghaib, Sakti, gagah perkasa, kebal dan lain-lain bagi tujuan kehebatan
diri dan kepentingan diri serta untuk mendapat tempat yang istimewa dalam masyarakat.


CONTOH-CONTOH AJARAN SESAT DI MALAYSIA. 
1. Ajaran Empat Sahabat (Kota Bharu pada tahun 1974)
2. Ajaran Cerang melilin ( Terengganu pada tahun 1976 )
3. Ajaran Husin Ali ( Kuala Terengganu pada tahun 1976 )
4. Ajaran Crypto ( Kluang Selangor pada tahun 1978 )
5. Tarikat Aurad Islamiah ( Kedah pada tahun 1979 )
6. Tarikat Zikrullah ( Hasan Anak Rimau / Ayah Pin, Kota Bharu.1983 )
7. Ajaran Haji Mohd Yamin Ab. Rahman ( Kota Bharu Pada tahun 1990 )
8. Ajaran Tok Ayah Selamat ( Kota Bharu pada tahun 1989 )
9. Al- Arqam. ( Seluruh negeri 1988 )
10. Golongan Anti Hadis ( wilayah Persekutuan !992 )

Bukan sedikit ajaran sesat yang tumbuh dikalangan masyarakat Islam. Di negara ini
sahaja terdapat 46 jenis ajaran yang telah dikenalpasti sesat. Namun begitu terdapat
banyak lagi yang bercambah disana sini yang sukar diselidiki secara dekat kerana
kekurangan matlumat yang lengkap. Di sini diberi dua contoh ajaran sesat yang besar
dinegara ini:-
1. Al-Arqam.
Al-Arqam diasaskan oleh Ashaari Muhammad. Ia juga dikenali sebagai Jamaah Aurad
Muhammadiah dan telah mengembangkan pengaruhnya dikalangan berbagai lapisan
masyarakat Islam di seluruh negara ini. Ajaran-ajaran Al-Arqam mendapat sambutan
sebilangan masyarakat yang dikelirukan dan menganggapnya sebagai sebuah badan
dakwah yang unggul. Kumpulan ini menyebarkan kegiatan dakyah melalui bidang
pendidikan, penerangan, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perubatan, dan pertanian.
Penyelewengan akidah Al-Arqam adalah berpunca dari pengajaran Ashaari Muhammad
dan pegangan pengikut-pengikutnya terhadap Aurad Muhammadiah yang diantara lain
memberi ajaran dan fahaman seperti berikut:
i. Syeikh Muhammad As-Suhaimi, pengasas Aurad Muhammadiah, berjumpa Rasulullah
saw dalam jaga dan menerima Aurad Muhammadiah daripada Baginda Rasulullah saw di
dalam Ka’abah.
ii. Syeikh Muhammad As-Suhaimi tidak mati, tetapi ghaib dan akan muncul semula
sebagai Imam Al-Mahdi.

iii. Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Khalifah Rasulullah saw dan meletakkan
setaraf dengan Khulafa’ Al-Rasyidin.
iv. Rasulullah saw, para sahabat dan para aulia didakwa boleh ditemui secara jaga
(yaqazah) selain melalui mimpi. Mereka datang kononnya untuk mengesahkan sesuatu
yang diperlukan oleh pengikut-pengikut Al-Arqam umpamanya mengenali siapa yang
taat dan siapa yang tidak taat kepada Al-Arqam dan pemimpinnya.
v. Syeikh Muhammad As-Suhaimi dipercayai kononnya boleh datang menolong apabila
diseru namanya.

vi. Ashaari Muhammad dipercayai, kononnya selain seorang yang soleh, wali yang
mempunyai karamah, adalah seorang Mujaddid akhir zaman dan Sayyidul-Mujaddidin.
vii. Penggunaan Gambar Ashaari secara meluas dikalangan pengikut kerana di percayai
akan membawa Barakah dan mempunyai Karamahnya.
viii. Ashaari mendakwa dirinya dari keturunan Bani Tamim, iaitu satu rumpun dengan
keturunan Nabi Muhammad saw yang memegang panji-panji Al-Mahdi.
2. Golongan Anti Hadis.

Di Malaysia golongan anti Hadis telah dapat dikesan sekitar tahun 1984. ini
diperkuatkan lagi dengan terbitnya buku Kasim Ahmad, Hadis: Satu Penilaian Semula.
Kasim Ahmad mempelopori kumpulan ini kerana dipercayai terpengaruh dengan sebuah
buku Dr. Rashad Khalif, bertajuk The Computer Speaks: God’s Message To The World,
yang diterbitkan oleh Syarikat Renaissance Production International; Amerika pada tahun
1981.
Pendekatan Kasim Ahmad mengenai teori Anti Hadis banyak terpengaruh dengan
pendekatan yang digunakan oleh Dr. Rashad Khalifa. Beliau telah mempersoalkan
autoriti Hadis dan memberi beberapa gambaran yang mengelirukan mengenainya. Malah
beliau menuduh bahawa hadis adalah ajaran-ajaran palsu dan rekaan semata-mata serta
sekaligus beliau menolak kewibawaan ulamak-ulamak hadis. Beliau berpendapat Hadis
dan Sunnahlah yang menjadi salah satu penyebab punca kekeliruan dan perpecahan
terbesar dikalangan umat Islam selama lebih seribu tahun.
Dengan tersiarnya akhbar dan terbitnya buku Kasim Ahmad mengenai pandangan beliau
tentang Hadis, suasana masyarakat Islam amnya kurang menyenangkan. Lantaran itu
pihak Kerajaan telah mengambil satu ketetapan mengharamkan buku tersebut dari
pengedarannya.

PENUTUP.

Pertumbuhan serta perkembangan ilmu atau amalan sesat di dalam masyarakat Islam
dinegara ini, bukan sahaja boleh menyebabkan Akidah umat Islam menyeleweng dari
tuntutan Allah, bahkan ianya juga adalah sebahagian dari unsur-unsur yang membawa
kepada perpecahan dikalangan umat Islam sendiri. Akan timbul dalam masyarakat Islam
beberapa kumpulan yang mengamalkan beberapa kumpulan yang mengamalkan beberapa
jenis ilmu yang berbeza dari segi nama tetapi mempunyai motif yang hampir-hampir
sama.
Masing-masing kumpulan akan berusaha mencari pengikut seberapa banyak yang
mungkin; Implikasi dari keadaan seumpama ini akan membawa kepada lenyapnya
perasaan persaudaraan sesama Islam yang sangat-sangat dititikberatkan oleh Allah
sebagai senjata kekuatan dan keutuhan umat Islam.
Dan yang lebih membimbangkan lagi sepertimana yang dibayangkan oleh Rasulullah
bahawa di suatu masa kelak umatnya akan berpecah kepada tujuh puluh tiga puak.
Sabda Rasulullah saw.
Ertinya:
“ Akan berpecah umatku kepada tujuh puluh tiga puak, kesemuanya didalam neraka
kecuali satu sahaja, iaitu puak yang mengikut sunnahku dan sunnah sahabat-sahabatku”

Umat-umat Islam benar-benar beriman dengan Allah haruslah memahami bahawa
sesungguhnya tidak ada ilmu kebal dalam Islam, kerana Rasulullah telah menyatakan
bahawa Mukmin yang kuat ialah mukmin yang mempunyai kekuatan iman yang lahir
dari peningkatan ketakwaan kepada Allah. Bukti bahawa tidak ada kekebalan dalam
islam ialah Rasulullah sendiri telah cedera parah dalam peperangan Uhud. Jika ada
kekebalan dalam islam sudah tentu Rasulullah dan para sahabat tidak akan cedera dalam
peperangan.
Oleh itu untuk mengatasi dan membasmi segala ajaran atau amalan sesat yang terdapat
didalam masyarakat Islam maka setiap umat Islam haruslah bertanggungjawab serta
mengkaji sesuatu ajaran atau amalan itu secara terperinci dengan berlandaskan kepada
ajaran Islam yang maha suci sebelum menyertai sesuatu ajaran, supaya dengan ini
keimanan serta keyakinan umat Islam terhadap kebesaran kekuasaan Allah tetap
terpelihara dan juga dapat mengelakkan umat-umat islam dinegara ini daripada terpedaya
dan terperangkap dengan golongan-golongan yang mencari pengaruh disebalik tabir
Islam.

PENUTUP.
Pertumbuhan serta perkembangan ilmu atau amalan sesat di dalam masyarakat Islam
dinegara ini, bukan sahaja boleh menyebabkan Akidah umat Islam menyeleweng dari
tuntutan Allah, bahkan ianya juga adalah sebahagian dari unsur-unsur yang membawa
kepada perpecahan dikalangan umat Islam sendiri. Akan timbul dalam masyarakat Islam
beberapa kumpulan yang mengamalkan beberapa kumpulan yang mengamalkan beberapa
jenis ilmu yang berbeza dari segi nama tetapi mempunyai motif yang hampir-hampir
sama.
Masing-masing kumpulan akan berusaha mencari pengikut seberapa banyak yang
mungkin; Implikasi dari keadaan seumpama ini akan membawa kepada lenyapnya
perasaan persaudaraan sesama Islam yang sangat-sangat dititikberatkan oleh Allah
sebagai senjata kekuatan dan keutuhan umat Islam.
Dan yang lebih membimbangkan lagi sepertimana yang dibayangkan oleh Rasulullah
bahawa di suatu masa kelak umatnya akan berpecah kepada tujuh puluh tiga puak.
Sabda Rasulullah saw.
Ertinya:
“ Akan berpecah umatku kepada tujuh puluh tiga puak, kesemuanya didalam neraka
kecuali satu sahaja, iaitu puak yang mengikut sunnahku dan sunnah sahabat-sahabatku”

Umat-umat Islam benar-benar beriman dengan Allah haruslah memahami bahawa
sesungguhnya tidak ada ilmu kebal dalam Islam, kerana Rasulullah telah menyatakan
bahawa Mukmin yang kuat ialah mukmin yang mempunyai kekuatan iman yang lahir
dari peningkatan ketakwaan kepada Allah. Bukti bahawa tidak ada kekebalan dalam
islam ialah Rasulullah sendiri telah cedera parah dalam peperangan Uhud. Jika ada
kekebalan dalam islam sudah tentu Rasulullah dan para sahabat tidak akan cedera dalam
peperangan.
Oleh itu untuk mengatasi dan membasmi segala ajaran atau amalan sesat yang terdapat
didalam masyarakat Islam maka setiap umat Islam haruslah bertanggungjawab serta
mengkaji sesuatu ajaran atau amalan itu secara terperinci dengan berlandaskan kepada
ajaran Islam yang maha suci sebelum menyertai sesuatu ajaran, supaya dengan ini
keimanan serta keyakinan umat Islam terhadap kebesaran kekuasaan Allah tetap
terpelihara dan juga dapat mengelakkan umat-umat islam dinegara ini daripada terpedaya
dan terperangkap dengan golongan-golongan yang mencari pengaruh disebalik tabir
Islam.

No comments:

Post a Comment